Hessel Trucks har siden i fjor stået som importør af Mercedes-Benz- og Fuso lastbiler i Danmark, og repræsenter således for første gang verdens største lastbilskoncern på Transport 2023.
Og der er virkelig sat fokus på den miljørigtige lastbiler på Hessel Trucks’ stand.
”De seneste år har vi talt meget om alt det der kommer – og hørt om behovet for grøn omstilling, Nu er el-lastbilerne her, og vi viser et bredt udsnit af dem på messen,” siger eMobility-manager i Hessel Trucks, Mikael Voigt.
Ny Fuso eCanter
Den helt store publikumsinteresse ventes ikke mindst for den nye elektriske eActros, der er med Plagborg opbygning og eEconic lavramme chassiset som begge vises på standen.
På standen finder de besøgende også en eCanter i helt ny version med nyt design og eAksel som på de store modeller.
Medarbejderne hos Hessel Trucks vil tale en hel del med gæsterne om, hvad der vil ramme transportbranchen lige om lidt af krav og regler.
Overskueligt
”Vores gæster kan alle tre messedage møde både mig og vores ladepartner, og vi giver bud på, hvordan den enkelte vognmand med hans set-up kan blive klar til den grønne omstilling,” siger Mikael Voigt.
Målet er for Hessels Trucks’ vedkommende er bestemt ikke at missionere for nogen bestemt teknologi, men at gøre den grønne omstilling overskuelig og håndgribelig for den enkelte vognmand.
”Det handler jo om meget mere end bare at købe en elektrisk lastbil. Hele logistikken og økonomien skal gentænkes for at få det optimale udbytte af de nye kostbare lastbiler,” siger Mikael Voigt.
Både se og røre
Og på standen er det ikke kun efter ”se, men ikke røre” princippet. For der er mulighed for at så at sige få de nye elektriske lastbiler helt ind under huden.
”Men vi kan tale nok så meget om en elektrisk lastbils fortræffeligheder, men det, der virkelig rykker noget, er, når chaufførerne selv oplever f.eks. det halverede støjniveau og det fulde moment lige fra start. Derfor tilbyder vi alle dage prøveture i en eActros,” siger Mikael Voigt,
Diesel er ikke glemt
Men diesel-lastbilerne er naturligvis ikke helt glemt. På standen udstilles fire kundeopbyggede trækkere og et langchassis.
”Disse køretøjer spænder lige fra en Actros F med lav indstigning, over Actros L med både Big- og GigaSpace førerhus til en sværgodstrækker, der også har GigaSpace førerhus. Et enkelt chassis er der også på standen – nemlig en Actros 8×2/6 Trible på fuld luft og med HMF hejs,” siger Mikael Voigt.