Den allerførste DAF lastbil af nyeste generation, der blev kundesolgt i Danmark, er netop blevet synet, godkendt, indregistreret og leveret til Dansk Biotransport A/S i Holstebro.

Dansk Biotransport var først til at bestille en DAF XG530 lige efter introduktionen i sommeren 2021, men de blev snydt i opløbet for at få den første fysiske levering herhjemme på grund af forsinket produktion.

Ved et tilfælde blev en DAF XG480 til Aarstiderne derfor den først leverede XG-model i Danmark, mens leveringen til vognmand Flemming Thisgaard i Give forleden var den først leverede nye XF-model i Danmark.

Lang DAF historie

Den nye DAF-generation består af tre udgaver: XF, XG og XG+.

Det er nok ikke helt tilfældigt, at Dansk Biotransport A/S fik æren af at være blandt de første lanceringskunder på den nye DAF-generation her i Danmark.

”Vi har en meget lang og stolt DAF-historik her i firmaet, og vi er meget glade for DAF. Faktisk består vores nuværende vognpark på knap 30 lastbiler for 80 pct. vedkommende af DAF, og det har den nærmest gjort siden midten af 1970’erne,” siger direktør og medejer af Dansk Biotransport, Leo Andersen.

Walking Floor sættevogn
.
I de senere år er det aut. DAF-forhandler ESA Trucks Danmark A/S i Kolding, der har stået for leverancerne.
Her er det salgskonsulent Christian Lyngvig, der har stået for handlen med den nye XG 530.

Den er skræddersyet til kørsel med en 4-akslet ”walking floor”-sættevogn, dvs. med 2-strengs hydraulikanlæg, så den selv kan aflæsse flis, træpiller, spåner, savsmuld og andre bulk-produkter fra træindustrien i hele Danmark samt Norge og Sverige.

I feltet for tekniske oplysninger på registreringsattesten står der DAF XG 530 FTN 6×2/4, dvs. en tre-akslet sættevognstrækker med styrbar bogieaksel bag trækakslen samt det nye, forlængede XG-førerhus og 6-cyl. rækkemotor på 530 hk.

Først efter nye EU-længderegler

Lastbilen opfylder de nye EU-regler, som åbner mulighed for at køre med længere vogntog, hvis de opfylder en række krav til forbedret brændstoføkonomi, sikkerhed og komfort.

Det gør den nye DAF-generation i form af en 16,5 cm længere og mere aerodynamisk front, der sænker brændstofforbruget og forbedrer kollisionssikkerheden.

XG- og XG+-modellerne er desuden udrustet med en 33 cm længere sovekabine, der forbedrer chaufførkomforten.

Fuldt lovligt

”Dermed kan DAF XG-serien med en standard EU-sættevogn på 13,60 meter fuldt lovligt være 17 meter lang og dermed en halv meter længere end tilsvarende vogntog med trækkere af andre fabrikater,” siger Christian Lyngvig.

Det er også en ting, som Dansk Biotransports chauffør, Jesper Sømod Jensen, sætter ekstra stor pris på – for det er nemlig ham, der får glæden af at skulle køre i den nye DAF XG.

Alle med kraftudtag

Han har mere end 30 års erfaring fra de danske og europæiske landeveje, og han ser især frem til at kunne boltre sig i det nye førerhus, hvor de ekstra 33 cm i sovekabinen gør det til det største, mest rummelige og mest komfortable standardførerhus på det europæiske marked.

”Vi kører både med kran, kompressor, tip og walking floor. Samtlige biler skal kunne klare sig selv ved aflæsning hos kunderne, så derfor har de alle kraftudtag til at pumpe, blæse, krane eller tippe godset af,” siger Leo Andersen.

Skifter hvert 5.- 7. år

Dansk Biotransports lastbiler kører mellem 100.000- og 120.000 km om året indenrigs og mellem 150.000- og 160.000 km om året på eksport.

Bilerne udskiftes hvert femte-syvende år afhængig af kørselsopgave, hvor nogle af specialopbygningerne med blandt andet kompressor overføres til nye chassiser og dermed kører dobbelt så længe, inden de udskiftes.

”Vi handler vores biler hos ESA i Kolding, og vi får udført service både hos ESA i Kolding og Padborg, hos KLC i Kolding og hos AMC i Aarhus, Randers og Hobro. Det er chaufførens bopæl, der afgør, hvor det er bedst for os at køre til service,” siger Leo Andersen.

Fakta om Dansk Biotransports nye DAF XG
Chassis:
FTN 6×2*4, dvs. 3-akslet sættevognstrækker med styrende foraksel, tvillingmonteret trækaksel samt styrende bogieaksel bag trækakslen.
Drivline: 13-liters PACCAR MX13-motor på 530 hk/2.700 Nm samt MX kompressionsmotorbremse, 12-trins ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem og kraftudtag til hydraulikpumpe, enkeltreduceret DAF 1347 trækaksel med 2,53:1 i udveksling, mekanisk differentialespærre

Førerhus:
DAF XG med ny, aerodynamisk front samt forlænget sovekabine for maksimal komfort. Højt tag med fuld ståhøjde overalt. Multijusterbart luksus-førersæde, der ved parkering kan drejes ind mod førerhusets midte, passagerklapsæde der ligeledes kan drejes ind mod førerhusets midte, så det efterlader et stort ståområde med fuld ståhøjde. Fuldautomatisk klimaanlæg samt ekstra 3,8 kW kabinevarmer, køleskab og skabsmodul under nederste køje, DAF luksus-infotainmentsystem med 10,1” infoskærm.

Historien bag transport i Hjøllund:

Virksomheden har rødder helt tilbage til 1920, hvor Hjøllund Vognmandsforretning blev grundlagt af Martha og Anders Jensen med transport af træ fra plantagerne omkring Hjøllund med hestevogn.

I 1945 overtog anden generation, Svend Aage Jensen og hans kone Ethel, og de drev i de følgende år en markant voksende virksomhed.

Virksomheden blev delt op

I 70’erne delte familiens tredje generation selskabet op i to nye selskaber – Dantra, som specialiserede sig i tanktransport, og Dansk Trætransport, som fortsatte med kørsel med Leca, træ, spåner og andre træprodukter.

Det er sidstnævnte, der efter fusion med andre virksomheder i dag hedder Dansk Biotransport A/S.

Dantra Group

Selskabet Dantra kom under ledelse af Helge Jensen – i parløb med sin far – med udvikling af nye forretningsområder, opkøb af virksomheder og en udvikling af den nye hovedforretning – tanktransport.

I dag er det fjerde generation, med Kenneth Jensen i chefstolen, der repræsenterer familieindflydelsen i Dantra Group.

Dansk Træaffald A/S

Da tredje generation i begyndelsen af 70’erne trådte ind i virksomheden, kom der yderligere fokus på ekspansion med udvikling af nye forretningsområder, herunder Dansk Træaffald A/S, under ledelse af tredje generations Lene Simonsen.

Dansk Træaffald A/S havde som hovedkompetence at handle og transportere spåner og træaffald og blev senere indlemmet i det, der nu hed Dansk Trætransport A/S, DTT, i Hjøllund.

DAF importør i 22 år

Udover at beskæftige sig med transport og handel med mange forskellige typer træ og træprodukter var Dansk Trætransport i form af selskaberne Midtland Auto og Dansk Lastvognsimport også officiel DAF-importør i Danmark fra 1976 til 1998, hvor fabrikken i Holland etablerede eget importselskab.

Det var i denne periode, at virksomheden blev storforbruger af DAF-lastbiler, og det har de faktisk været lige siden.

Dansk Biotransport A/S

I 2004 blev Dansk Biotransport A/S dannet ved fusion af træ- og spånafdelingen i Dansk Trætransport A/S og en lignende afdeling hos vognmand Ejler Christian Knudsen i Holstebro.

Virksomhederne blev samlet på den nuværende adresse lidt uden for Holstebro, og Dansk Biotransport A/S er i dag et handels- og transportfirma, der ejes af fjerde generation fra Hjøllund-virksomhederne, Anders Simonsen – samt direktør Leo Andersen.

Kernekompetence i dag er transport og handel med alle former for træ-, bio- og affaldsprodukter, samt transport og speciallevering med blæsning af LECA-produkter.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk