GT-Line er betegnelsen for de topudstyrede bilmodeller hos Kia. Nu er Kias største bilmodel, Sorento, kommet med GT-Line udstyr.

Udstyret omfatter med hensyn til sikkerhed udover firehjulstræk og adaptiv fartpilot også 8-trins automatgear, Blind Spot assistent, bakkamera, træthedsregistrering, ventilation i førersædet, fjernlysassistent, 2 zone klimaanlæg og LED-Matrix lygter som sikkerhed.

Dertil læderstue, varme i rat og sæder, 19 tommer alufælge med 55 profil dæk, og otte tommer touchscreen med navigation.

Meget ekstraudstyr

GT-Line modellen kendes også på røde bremsekalibre og dobbelte udstødningsrør i krom. Men der var også meget ekstraudstyr på testbilen – så som elektrisk betjent glassoltag til ca. 9.000 kr., parkerings assistent til ca. 5.000 kr. og Around View Monitor til ca. 7.000 kr.

Tidligere var Soronto en ganske populær gulpladebil herhjemme – men det har Soronto GT Line alle muligheder for at blive. Man får nemlig meget bil for pengene.

Den kører virkelig godt, og det 8-trins automatgear sikrer en meget blødere kørsel end før – og dermed også bedre miljø gennem knap så hårde accelerationer.

Sparer CO2

Faktisk sparer man 10 gram CO2 pr. km til nu 164 gram. Men – med 15,4 km/l efter den snart udfasede NEDC måleenhed er det selvfølgelig ikke den mest økonomiske bil, men dog rimelig for klassen med 4×4 SUV biler.

Automatgearet har kun én bagside – for trailervægten er 2 tons, hvor bilen med manuelt gear kan trække 2,5 tons – men så bliver det ikke GT Line. En aftagelig trækkrog koster i øvrigt ca. 6.000 kr.

Bilen yder 200 hk og momentet er på 441 Nm. Det giver en topfart på 205 km/t. Den når 100 km/t på mere beskedne 9,4 sekunder.

4×4 og spær

Uafhængig affjedring og multilink bagaksel sikrer et godt vejgreb – men så er der jo også elektronisk stabilitets system (esc) og linjevogter.

4×4 systemet har i øvrigt spær, så man stoppes ikke på den første skovvej, selv om bilen ikke er en ægte off-road’er. Frihøjden er også kun 185 mm.

Som varebil er man glad for midterboksen og det aflåselige handskerum. Selve varerummet sluger over 1.600 liter. Telefonen kan i øvrigt oplades trådløst.

Faktaboks Kia Sorento 2,2 CRDI GT Line:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 200 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 441 Nm v. 1.750-2.750 omdr.
Træk: 4×4 m. spær.
Gearkasse: 8 trins aut.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Forbrug (NEDC): 15,4 km/l.
Frihøjde: 185 mm.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Multilik.
Trailervægt: 2 tons.
Dæk: 19 tommer Hankook – 55 profil.
Fabriksgaranti: 7 år eller 150.000 km.
Bremser: ABS og esc.
Sikkerhed: Adaptiv fartkontrol.
Egenvægt/totalvægt: 1.808/2.620 kg.
Pris Soronto 2,2 Van fra: 293.419 kr. plus moms.
Pris (testbil) 2,2 GT-Line Van fra: 438.419 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk