Adfærd og sikkerhed er stadig de vigtigste parametre for chauffører hos olieselskabet Statoil Fuel & Retail. I de seneste 12 år har uddannelse af chauffører til kørsel med tankbiler været sat i system og siden 2004 har man benyttet en person-profil analyse udviklet af britiske Thomas International Ltd.
Det indebærer, at chaufførerne udfylder et specielt analyseskema, og resultatet bruges i forbindelse med samtalen. En del ansøgere bliver siet fra, fordi samtalen herved kan bliver mere specifik i detaljerne. Analysen er med stor succes også brugt i England af London Transport.
Med en udskiftning på op mod 25 chaufører om året, er der nok at se på for Jørn Stensberg-Petersen, der er ansvarlig for chaufføruddannelsen hos Statoil Fuel & Retail.
Han har siden 2000 rejst landet tyndt for at være med til at oplære chaufførerne lokalt, så de kan begå sig på landevejene og ikke mindst forstå de indviklede regler for håndtering og kørsel med farligt gods – kaldet ADR.
Tungt lovstof
”Hos Statoil mener vi ikke, at man kan forvente, at reglerne, der fylder som tre tykke telefonbøger, skal kunne læres udenad. Ikke alle lærer lige hurtigt. Udover lovpligtige ADR-kurser coacher vi derfor chaufførerne, så de kan se og forstå sammenhængen. Desuden begynder en ny chauffør med at køre fire-seks uger som føl hos en af Statoils 10 chauffør-instruktører, der er erfarne og meget kompetente chauffører i faget – denne oplæring med chaufførinstruktørerne foregår som sidemandsoplæring, siger Jørn Stensberg-Petersen, der selv begyndte i Statoil som chaufør for 25 år siden.
Trafiksikkerheden og kørselsuddannelsen foregår blandt andet på Ring Djursland og Sjællandsringen, hvor chaufførerne lærer at prøve bilens grænser af.
Desuden lærer chaufførerne alt om regler og håndtering for de produkter der transporteres. Det er meget vigtigt der ikke sker spild og forurening i forbindelse med leverancerne.
”Vi har haft eksempler på, at oliepåfyldningsstudsen er intakt udvendigt på huset, men olietanken er forsvundet inde i huset, så al olien bliver hældt direkte ned på kældergulvet i en bygning. Det er detaljer, som skal kontrolleres inden hver eneste levering. Hver måned evaluerer vi alle episoder, der måtte være sket. Det gælder også skader, der opstår i trafikken – ofte ved bakning.
Ulykkesfugle
Jørn Stensberg-Petersen griber altid ind overfor ulykkesfugle – chauffører, som laver skader igen og igen. Der skræddersyes et træningsprogram for den enkelte uheldige chauffør, som oftest resulterer i, at vedkommende igen kommer ind på ret kurs. Det er derfor meget sjældent, at man må stoppe et samarbejde.
”Der kan være rigtig gode chauffører med mange års erfaring, som af personlige årsager pludselig begynder at lave fejl. Vi koncentrerer os om den faglige side af sagen, og henviser til læger eller andre fagpersoner, hvis der er brug for dem, siger Jørn Stensberg-Petersen.
En gang om måneden udsendes et medarbejderblad, hvor nogle af episoderne gennemgås, så andre kan lærer af hændelser og vi derved forhindre gentagelser.
”Hele vores arbejde med at stramme op på sikkerheden har betydet langt færre skader – ja, vi får sågar positive mails fra borgere, som vil rose chaufførernes trafikkultur. Som vigtig sideeffekt kommer der også bedre brændstoføkonomi på bilerne – og dermed bedre miljø-
Følelsesladet arbejde
Jørn Stensberg-Petersen understreger dog, at der er tale om meget følelsesladet arbejde at kontrollere chauffører. Det kræver derfor stor respekt og forståelse for den enkelte, når der skal arbejdes med dem.
”Vi skal også hele tiden stille spørgsmålet, hvad vi hos Statoil kan lære. Indimellem bytter vi lidt rundt med de, der oplærer chaufføraspiranterne – for det er vigtigt, at kemien mellem folk er rigtig. Her er fortrolighed også meget vigtig. Det er vigtigt, at en chauffør får succes i førerhuset. Derfor er respekt af folk oftest vejen til den succes, siger Jørn Stensberg- Petersen, der efter 12 år i jobbet er blevet noget af en menneskekender.
Fakta
Huskeseddel for chauffører
Brug korrekt beklædning.
Brug arbejdshandsker, sikkerhedssko og hjelm.
Følg sikkerhedsreglerne ved oliepåfyldning.
Pas på ryggen ved løfteopgaver.
Sid ergonomisk korrekt bag rattet.
Brug sikkerhedssele.
Hold passende pauser.
Tag hensyn til den øvrige trafik.
Pas især på de bløde trafikanter.
Parker tankbilen uden at genere den øvrige trafik.
Vær opmærksom ved bakning.
Kør defensivt.
Hold afstand.
Vær forudseende.