”Et stigende salg af varebiler i oktober måned giver håb om en fortsat stabil udvikling i resten af året.
Sådan vurderer adm. direktør i De Danske Bilimportører Bent Mikkelsen, at et uventet fald i salget i september nu er afløst af en fornyet stigning i salget – på 15, 9 procent i oktober måned.
2.113 solgte nye varebiler blev det til i forhold til samme måned sidste år. Dermed er salget er igen tilbage i de moderate vækstrater, der har præget markedet igennem 2012.
Derimod faldt indregistreringen af nye lastbiler en anelse i oktober. Der blev indregistreret 289 nye lastbiler – et fald på otte biler i forhold til samme måned sidste år.
“Indregistreringerne af nye lastbiler er vokset stabilt over året, men faldt i sidste måned og i denne måned i, hvad der må betegnes som en flad udvikling. Vores forventning er fortsat, at 2012 ender med en moderat vækst, men den seneste udvikling giver anledning til at følge markedet nøje i de kommende måneder, siger Bent Mikkelsen.
67 procent små biler
Salget af nye personbiler tog et nyt stort spring fremad i oktober, og steg med hele 22,7 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Dermed blev den vækst, der har kendetegnet bilsalget gennem året øget betragteligt i oktober, og 2012 er på vej til at blive blandt de bedste bilår nogensinde.
I oktober kom 15.216 nye personbiler ud på vejene og det samlede salg i årets første 10 måneder kom dermed op på hele 143.714 nye personbiler. Salget de ti første måneder af 2012 ligger nu 2,9 procent over niveauet fra samme periode af 2011, der ellers samlet set er det hidtil bedste bilår nogensinde.
“Efterspørgslen efter særligt de mindste biler er på et hidtil uset niveau. ”Lille klasse” udgør 67 procent af alle solgte personbiler, og faktisk falder salget af næsten alle andre klasser sammenlignet med oktober sidste år, men den kraftige stigning i salget af de mindste biler trækker hele markedet op, siger Bent Mikkelsen.
Han forventer dog, at de mindre biler vil fylde lidt mindre i årets sidste måneder.
Færre skatteindtægter
”Vi venter fortsat, at de mindste biler vil fylde meget i markedet, men årets sidste måneder er normalt højsæson for firmabilssalget og selvom, der er kommet ændrede skatteregler, forventer vi alligevel, at de lidt større biler vil fylde mere i markedet i november og december, siger Bent Mikkelsen.
Det store salg af små biler må dog give regeringen grå hår i hovedet, for det er meget begrænset, hvor meget, der kommer ind i afgifter på en lille bil i forhold til de mellemklassebiler, der var bestsellere for blot et par år siden. Samtidig kører disse biler ganske langt på literen, så også afgifterne fra brændstof er reduceret. Kun på miljøsiden kan regeringen være glad – for mindre brug af brændstof giver også lavere CO2 udslip i naturen. Men provenu-neutral er udviklingen i hvert fald ikke.
Det lavere forbrug af brændstof gælder også de nyeste varebiler og lastbiler, hvor Euro 6 emissionskravet nærmer sig med hastige skridt. 1. januar 2014 skal de tunge lastbiler overholde Euro 6 normen, mens varebiler har et par års frist mere.