Gennem data fra én million kilometers kørsel med 160 varebiler har Ford gjort et stort område i London mere sikkert at køre i.

Ofte skal der en ulykke til, før et vejkryds eller en strækning kan kategoriseres som særligt farlig – ofte kendt som en sort plet. Nu vil ”Big Data” fra Ford optimere bykørsel og trafiksikkerhed ved at forudse områder med særlig risiko for trafikale vanskeligheder.

Ford har i en stor undersøgelse indsamlet data fra én million kilometers kørsel med 160 varebiler – svarende til 15.000 dages kørsel.

Registrere hændelser

Undersøgelsen er blevet udført af ”Ford Smart Mobility,” som i løbet af det seneste år har analyseret de mange kilometers trafikal adfærd i og omkring London.

Ford-afdelingen har studeret bilers bykørsel nøje og indsamlet detaljerede kørselsdata såsom bremsning, bremsningsgrad og anvendelsen af advarselslamper.

Ved hjælp af disse data har Ford Smart Mobility været i stand til at registrere hændelser, der næsten resulterede i trafikuheld og efterfølgende sammenlignet dem med tidligere ulykkesrapporter – alt sammen for at kunne udvikle en algoritme, der udregner trafikområders fremtidige risiko for trafikuheld.

Gavne befolkningen

“Vores indsigt på dette område har potentialet til at gavne millioner af mennesker. Selv de mindste ændringer kan gøre en stor forskel i optimeringen af trafikstrøm og trafiksikkerhed – som for eksempel at beskære et træ, der dækker for et trafikskilt,” udtaler Jon Scott, projektleder hos Ford Smart Mobility.

Ideen er blot én ud af mange muligheder, der for nylig blev fremlagt i Fords City Data-rapport ved Future of Transport-konferencen i London.

Udstillingsvindue

Med samtykke fra undersøgelsens deltagere anvender rapporten data indsamlet fra de 160 nævnte varebiler, i hvad der svarer til mere end 15.000 dages kørsel i alt – eller mere end en million kilometer.

Undersøgelsen klargjorde også andre muligheder for optimering, såsom at tidlige varebilsleveringer kan lette myldretidstrafik, at kørselsdata kan foreslå ideelle placeringer til ladestationer for elbiler og at trafikpropper kan undgås.

“Fords City Data-rapport er et udstillingsvindue af, hvad vi kan udrette med omfattende bildata og god infrastruktur. Vi opfordrer byer til at indgå samarbejde med os, så vi kollektivt kan gøre stortrafikerede områder til bedre steder at arbejde og bo i,” siger Sarah Jayne-Williams, topchef hos Ford Smart Mobility i Europa.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk