(LOMMEL, Belgien)

De er lige på trapperne – de nye Transit Connect og Courier varebiler fra Ford. Udefra er det den nye front, der viser det nye look. En typisk Ford DNA design, så bilerne følger de nyeste Ford personbiler.

Men det er langt fra et facelift. Helt nye benzin- og dieselmotorer, der opfylder de nyeste miljønormer – og tillige nye gearkasser – og så et tydeligt kvalitetsløft med nye materialer i kabinen, der også betyder lavere støjniveau.

Kinesisk chef-ingeniør

”Vi har arbejdet i op mod fire år på de nye Connect- og Courier modeller, der nu fås med det seneste førerassistent-systemer så som City Brake nødbremsesystem og Lane Departure Warning system (linjevogter).” siger Chiang Huang, der er ledende udviklingschef for Connect og Courier.
Han er født i Kina, men har boet og uddannet sig i England gennem de seneste 30 år. De seneste 22 år har han arbejdet som ingeniør hos Ford i Dunton.

”Udover de nye drivliner har vi fintunet både styretøj og affjedring, så køreegenskaberne er blevet forbedret,” siger Huang.

Mere komfortable

Og ved to dages test i Tyskland, Holland og Belgien af begge Transit-modeller kan vi konstatere, at operationen er lykkedes. Vi kørte både på motorveje, landeveje og i byer – bl.a. med de berygtede belgiske veje med brostensbelægning. Bilen optager ujævnhederne fint.

Bilerne styrer også mere præcist og klarer kurverne endnu bedre end tidligere – også med testbilernes ca. 300 kg. ballast.

Instrumenteringen er meget lig forgængeren – dog med enkelte forbedringer med hensyn til bl.a. touchscreen. Aflæggepladsen i kabinen kunne være bedre.

Smidige motorer

Vi prøvede den 120 hestes dieselmotor i Connect i forbindelse med otte trins automatgear (Ford udviklet) –  og den er ganske smidig. Skiftene mellem gearene mærkes nærmest ikke.

I Courier prøvede vi den anden nye dieselmotor på 100 hk dieselmotoren, og den passer forrygende til den mindre Courier. Den fås dog ikke med automatgear, men vi kørte den med en ny 6-trins manuel gearkasse, som er meget letgående.

Vi fravalgte bilerne med de 1-liter benzinmotorer på tre cylindre, som mine udenlandske kolleger dog fandt både smidige og hurtige – men noget støjende. Motoren anvendes også i biler som Fiesta og Focus. De nye dieselmotorer er op til 12 procent mere brændstoføkonomiske end forgængeren.

Alt bliver fornyet

De nye Ford varebiler er en del af Fords nye varebiler, der henover de næste 18 måneder vil blive fornyet.

Den nye Transit Connect lever op til de seneste Euro 6.2 standarder – beregnet efter WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Motorerne i Connect

Fords nye 1.5-liters EcoBlue dieselmotor kombinerer avanceret brændstofindsprøjtning med en turbo og forureningskontrolsystem. Motoren fås i tre varianter: 75 hk (21,3 km/l, 124 g/km CO2 emission), 100 hk (21,3 km/l, 123 g/km CO2 emission) og 120 hk (20,0 km/l, 130 g/km CO emission).

Connect fås også med 1-liters EcoBoost benzin-motor. Her er brændstofforbruget blevet reduceret med yderligere fem procent sammenlignet med forgængeren til et forbrug på 15,6 km/l og en udledning på 146 g/km CO2.

Kobler en cylinder fra

Reduceringen opnås blandt andet med en ny brændstofindsprøjtning og et forureningskontrolsystem, der giver et forbedret brændstofforbrug – og yderligere optimeres ved at koble en cylinder fra ved lav belastning.

Den nye Transit Connect fås med en ny optimeret 6-trins manuel gearkasse som standard på alle motorer. Man kan også vælge den nye 8-trins automatgearkasse i forbindelse med den nye 1.5-liters EcoBlue dieselmotor med 120 hk.

Automatgearkassen kommer desuden med brændstofbesparende features.

Gearskift-timing:

1 – Adaptive Shift Scheduling, der ud fra brugernes individuelle kørestil optimerer gearskiftenes timing. Systemet kan også vurdere om man holder på en bakke eller drejer hårdt ind i et sving, så man altid har et stabilt gearskifte.

2 – Adaptive Shift Quality Control, der analyserer informationer omkring bilen og området omkring bilen, for at justere trykket på koblingen, så alle gearskift føles bløde. Teknologien kan også justere blødheden på gearskiftene, så de tilpasses enhver kørestil.

Service-intervaller

Serviceintervallerne er på op til to år/30.000 km, dog med et obligatorisk eftersyn på dieselvarianterne hver 12. måned. Modeller med automatgear har et serviceinterval på to år/20.000 km med et obligatorisk eftersyn efter ét år.

Med ’Active Grille Shutter’-teknologi, der er standard i forbindelse med dieselmotorerne, kan den nye Transit Connect automatisk lukke spjældene i kølergitteret, når der ikke er brug for luftgennemstrømning.

Lavere forbrug

Brændstofforbruget kan desuden forbedres med to førerassistanceteknologier.

1 – Ford EcoSelect gør, at føreren med et tryk på en knap kan vælge ECO-mode, der påvirker motorydelsen og mindsker brændstofforbruget.

2 – Ford EcoMode analyserer førerens kørestil og giver tilbagemeldinger via instrumentpanelet med brændstofbesparende tips for en mere økonomisk kørsel.

Lastformåen

Ligesom forgængeren tilbydes den nye Transit Connect både i en kort og i en lang version og med en lastvolumen op til 3,6 kubikmeter i varerummet.

Den nye Transit Connect har fra 410-850 kg nyttelast. Den nye Transit Courier har en nyttelast på mellem 500-530 kg. varerummet er på 2.3 kubikmeter.

Motorerne i Courier

I den nye Transit Courier er motorerne også blevet optimeret, så de lever op til de seneste Euro 6.2-standarder.

På motorprogrammet er Fords 1.5-liters TDCi dieselmotor med 75 hk eller 100 hk og et forbrug på 23,3 km/l og 112 g/km CO2 – eller 1-liters EcoBoost benzinmotor med 100 hk og et forbrug på 17,9 km/l og 126 g/km CO2. Fords nye 6-trins manuelle gearkasse erstatter den tidligere 5-trins.

I årets første syv måneder af i år er der solgt 420 Transit Connect og 159 Transit Courier i Danmark. Det svarer til en markedsandel på henholdsvis 2,2- og 0,8 procent.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk