(JÖNKÖPING)

Tre år. Så længe vil det have taget i alt at introducere Scanias ”Next Generation” lastbilsmodeller. Europa er på plads – med såvel eksportbiler, entreprenørbiler og distributionsbiler. Nu følger resten af verden, som får de nye lastbiler nogenlunde samtidig i løbet af 2019.

Introduktionen er Scanias største nogensinde – udover lastbilerne også nye services på eftermarkedet. Scania er på 100 markeder, hvor kunder kan opleve de stærkt forbedrede lastbiler – både ergonisk, men også med hensyn til sikkerhed og køreegenskaber – samt frem for alt økonomisk.

Professionelle test

”Vores markedsandele er stigende i hele Europa, og ud over den forbedrede komfort og sikkerhed samt de bedre køreegenskaber har vores lastbilers lave brændstofforbrug været udslagsgivende. Og det er ikke noget, vi bare selv siger – det viser de meget professionelle sammenligningstests med konkurrerende mærker i hele Europa,” fortalte informationsdirektør Örjan Åslund fra Scania Trucks på et pressemøde på Elmia Lastbil forleden.

Her refererede han bl.a. til en 1000-punkts test i fagbladet ETT Truck i Tyskland – men også suveræne sejre i tests i andre fagblade. Eksempelvis det anerkendte tyske ”Last, Auto, Omnibus.

Distributions-bilerne

”Disse tests er foretaget under samme vilkår – samme ruter og bl.a. helt ned til at måle temperaturen i tanken,” sagde Örjan Åslund på messen.

Så budskabet fra Scania Trucks på Elmia Lastbil var derfor ”Mød en vinder” – men selvfølgelig også med fokus på seneste generation distributions-lastbiler.

Ambitiøse vækstplaner

Internationalt har Scania ambitiøse vækstplaner for både Latinamerika og Rusland samt på en antal asiatiske markeder.

Udrulningen af den nye lastbilgeneration er godt timet for alle disse markeder, der er i fuld gang med at blive mere modne markeder, hvor kunderne kræver de seneste og mest bæredygtige transportløsninger med den bedste driftsøkonomi – og hvor man tidligere så, at lastbilsfabrikkerne kun tilbød tidligere generationer lastbiler.

Forskellige økonomier

På de fleste markeder i tredje-lande tilbyder mange producenter både se seneste generationer af lastbiler, som kendes fra f.eks. Europa, og ældre generationer lastbiler, som passer bedre de kunder, der ikke har de samme mídler at gøre godt med.

Nogle markeder har været hurtige til at arrangere forskellige snigpremierer i forbindelse med lastbiludstillinger og andre events, men det er først nu i andet halvår 2018, at markedsintroduktionerne for alvor rulles ud.

Kæmpe arbejde

“Der ligger et enormt arbejde bag en global introduktion af denne størrelse,” siger Stefan Londblom, Vice President og chef for Scania Market Introductions globalt.

Ifølge Stefan Lindblom har Scania formået at udnytte succesen ved introduktionen på de europæiske markeder til den globale introduktion på de øvrige markeder, herunder Latinamerika og Asien.

Indtil videre har produktintroduktionerne fået overvældende god modtagelse.

Komplet Scania-løsning

“Vi tilbyder en komplet Scania-løsning, hvor hver enkelt detalje er blevet forfinet, og hvor der er kommet mange flere detaljer til. Kunderne føler, at vores produkter og serviceløsninger er udviklet for deres skyld, og at deres indtjeningsevne er beviset for, at vi har ramt rigtigt,” siger Lindblom.

Han peger på, at “Scania skiller sig ud ved at vise, hvordan driftsøkonomi og bæredygtighed ikke er modstridende interesser, men at de kan gå hånd i hånd.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk