I går åbnede lastbilsbranchens måske mest avancerede lakeringsanlæg i belgiske Westerlo – ikke langt fra DAF’s lastbilsfabrik i hollandske Eindhoven.
Det nye anlæg er en investering på 750 millioner kroner og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed.
Det nye lakeringsanlæg er 144 meter langt, 58 meter bredt og 26 meter højt. Det er i stand til at lakere i 3.000 kundevalgte farver.
50 pct. flere førerhuse
Kapaciteten på det nye anlæg er 300 førerhuse om dagen, hvilket er 70.000 pr. år. Det er en stigning på 50 procent i forhold til det nuværende lakeringsanlæg. Kapacitetsforøgelsen er nødvendig for DAF’s fremtidige vækst i Europa og rundt om i verden.
DAF’s nye lakeringsanlæg er blandt de mest moderne i verden. Anlægget er blevet opført i samarbejde med leverandørerne Cordeel Company, Eisenmann og Dürr, som er førende inden for lakering i bilindustrien.
De moderne robotsprøjtedyser roterer bl.a. med hastigheder på op til 50.000 omdr./min. for at sikre optimal kvalitet og minimere forbruget af maling.
Første belgiske fabrik i 1966
Det var Belgiens vicestatsminister Kris Peeters og Executive chairman Mark Pigott fra DAF’s amerikanske moderskab PACCAR, der inviede det nye lakeringsanlæg.
DAF åbnede sin Westerlo-fabrik i 1966, hvor den – udover førerhuse – også producerer sine aksler.
DAF Vlaanderen, som hele fabrikken kaldes, er blandt de største virksomheder i Belgien. Omkring 2.600 medarbejdere fremstiller førerhuse og aksler til mellemtunge og tunge DAF lastbiler.*
Betydelig miljøforbedring
Sammen med kvalitet og effektivitet har miljøkvalitet været et vigtigt fokuspunkt for DAF’s nye lakeringsanlæg.
Som et resultat af de avancerede lakeringssystemer er der opnået en 50 procent nedsættelse af emissioner
Der anvendes mange innovative løsninger – herunder en særlig metode til at reducere og indfange overskydende maling under førerhuslakeringen.
Investeret 4,5 mia. kroner
Derudover anvendes de nyeste teknologier til at rense den luft, der kommer ud af sprøjtekabinerne, ligesom der udvindes energi fra returdampen for at effektivisere driften af anlægget.
”Denne vigtige investering er en videreførelse af en stærk tradition for at sætte industristandarden for produktkvalitet, kundeservice og miljøledelse. I de seneste 15 år har PACCAR og DAF investeret over 4,5 milliarder kroner i vores førerhus- og akselfabrik,” siger Mark Pigott.