En ny uafhængig test fra Tyskland af nyligt opdaterede Volvos FH 460 lastbil med I-Save teknologi gav et næsten 18 pct. lavere brændstofforbrug sammenlignet med en tilsvarende test for fire år siden.

I den nye test udført af det tyske lastbilmagasin Trucker blev det 32 tons tunge Volvo FH 460-vogntog med I-Save kørt på en 343 km lang rute på offentlig vej – herunder en række motorveje, bakket terræn og smalle landeveje.

4,7 km/l i test

Sammenlignet med den tilsvarende test udført i 2018 – inden Volvo introducerede I-Save brændstofbesparelsespakken – opnåede den testede Volvo FH 460 med I-Save en 18 pct. kombineret reduktion af diesel- og AdBlue-forbruget med et gennemsnitsforbrug på 4,7 km/l.

”Takket være forbedringerne i Turbo Compound-motoren, en ny og mere intelligent software samt bedre aerodynamik, sørger I-Save brændstofbesparelses-pakken for en effektiv udnyttelse af brændstoffet. Testen er yderligere et bevis på den positive indvirkning, I-Save har på brændstofforbruget,” siger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management hos Volvo Trucks.

Seks pct. af dieselforbruget

Historisk set har prisen på AdBlue ikke fået særlig stor opmærksomhed. Dette har ændret sig dramatisk, da priserne for dette tilsætningsstof er steget med over 100 pct. på mange markeder. I den nye test er det lykkedes Volvo også at holde AdBlue-forbruget meget lavt svarende til seks pct. af dieselforbruget.

”Den samlede brændstoføkonomi, som omfatter både diesel- og AdBlue-forbruget, er blevet stadig vigtigere for de samlede ejeromkostninger. Vi fokuserer derfor altid på at holde de samlede brændstofomkostninger så lave som muligt,” siger Helena Alsiö.

Dieselmotoren vil spille vigtig rolle

Selv om det er Volvo Trucks’ mål, at elektriske lastbiler skal udgøre halvdelen af virksomhedens globale lastbilsalg i 2030, vil dieselmotoren fortsat spille en vigtig rolle i at reducere CO2-emissionerne.

Forbedret effektivitet bl.a. takket være de nye I-Save-fremskridt er en vigtig måde at bidrage til at reducere CO2-emissionerne på.

Turbo Compound-motoren er også certificeret til at køre på HVO100, et bæredygtigt dieselbrændstof i form af hydro-genereret vegetabilsk olie, der reducerer CO2-emissionerne dramatisk.

Fakta om testen og lastbilen:
• Testen blev udført af Jan Burgdorf fra lastbil- og transportmagasinerne Trucker og VerkehrsRundschau i Tyskland.
• Samlet teststrækning: 343 km. Ruten anvendes regelmæssigt til test af forskellige lastbilproducenters lastbiler under mange forskellige forhold.
• Samlet vogntogsvægt: 32 tons.
• Indstillet hastighed på Cruise Control: 85 km/t.
• Testet lastbil i 2022: Volvo FH 460 med I-Save (3. generation). Euro 6.
• Testet lastbil i 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
• Gennemsnitshastighed:
o 2022: 79,9 km/h
o 2018: 79,8 km/h
• Brændstofforbrug inkl. AdBlue*:
o 2022: 21,48 l/100 km. AdBlue-forbrug i % af diesel-forbrug: 6,2 %
o 2018: 26,15 l/100 km

Fakta om Volvo I-Save:
• Volvo I-Save blev først lanceret i 2019.
• Volvos 13-liters motor med Turbo Compound-teknologi, D13TC, gør det muligt at køre med lavere motoromdrejninger og i højere gear i længere perioder.
• Den nye I-Torque-funktion styrer gearvalg, drejningsmoment og opbremsninger, når I-Cruise er aktiveret. Funktionen bruger I-See til at se på vejens forløb forude for at vurdere, hvor meget drejningsmoment, motoren skal bruge for at køre så energi- og brændstofeffektivt som muligt, baseret på lastbilens samlede vogntogsvægt.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk