De seneste år har nyheder om akut lastbilchaufførmangel præget nyhedsbilledet for transportbranchen.

Den generelle mangel på arbejdskraft berører langt flere end blot aktørerne i branchen – det har konsekvenser for hele det danske samfund.

I efteråret 2022 oplevede branchen endnu en bølge af nyheder omkring den stigende mangel på lastbilchauffører i hele Europa.

40 pct. ubesatte stillinger

Det skete i kølvandet på en udmelding fra den internationale transportorganisation for vejtransport IRU om, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger forventes at stige til 40 procent i løbet af 2022, baseret på en undersøgelse af chaufførmangel, som organisationen foretager hvert år.

Transport- og logistikvirksomhedernes brancheorganisation ITD vurderer, at der mangler 10.000 chauffører alene i Danmark.

En truende uvejrssky

Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre, fulgte med i branchemediernes nyhedsstrøm fra virksomheden på Avedøre Holme.

De seneste mange år har chaufførmanglen hængt som en mørk, truende uvejrssky over transportbranchen, og en løsning synes ikke umiddelbart at være inden for rækkevidde.
”Chaufførmanglen er en realitet, som vi er nødt til at forholde os til,” siger Peter Hut.

Han mener, at transportvirksomheder generelt kan bidrage til dels at gøre chaufførfaget mere attraktivt og dels at støtte sine samarbejdspartnere, det vil sige vognmændene, til at finde kvalificeret arbejdskraft.

Integrerer chaufførerne

”Vi arbejder på at gøre os attraktive som samarbejdspartner og arbejdsplads. Derfor har vi med held blandt andet valgt at integrere chaufførerne mere i virksomheden i løbet af de seneste år,” fortæller Peter Hut.”

Der er utrolig mange bud på, hvad den stigende chaufførmangel skyldes. Alt fra løn og vilkår, lovmæssige krav til arbejdstider samt skæve eller lange arbejdsdage er blot nogle af de faktorer, der fremhæves som årsagen til en svigtende interesse fra især de yngre generationer.

Dertil kommer et manglende fokus på at markedsføre chaufføruddannelsen til unge kvinder.

Den sociale anseelse

”Jeg tror, at den sociale anseelse har betydet meget for faget og tilslutningen til uddannelsen, og det er en tendens, vi må vende,” siger Peter Hut.

Derfor gør han personligt en indsats for, at vognmænd og chauffører tilknyttet hans filial, føler sig velkomne og inkluderet i hverdagen hos Dachser Denmark.

”Vi har en meget lav skadesprocent og en utrolig høj effektivitet hos de chauffører og vognmænd, vi samarbejder med,” siger Peter Hut.

Chaufførens ekspertise

Det skyldes ifølge filialchefen denne indsats med at skabe glade og tilfredse chauffører. Hos Dachser arbejder man med en algoritme, som skaber et optimeret ruteforslag til chaufføren ud fra forskellige parametre som tid og miljømæssig påvirkning.

”Men teknologien kan kun tage os en bid af vejen. Vi har stadig brug for chaufførens ekspertise – kun chaufføren ved, hvor og hvornår man kan komme ind hos den enkelte kunde. Derfor kan vedkommende altid ændre i ruteforslaget og tilrettelægge den rute, der passer bedst fra dag til dag,” siger Peter Hut.

Et par kroner mere i timen

Dachser prøver også så vidt muligt at tilrettelægge turene, så chaufførerne kan komme hjem til tiden, hvis der for eksempel skal hentes børn.

Ikke mindst opfordres man tillige sine samarbejdspartnere til at give chaufførerne et par kroner mere i timen som et ekstra tillæg – på Dachsers regning.

Virksomheden arbejder i øjeblikket sammen med uddannelsesinstitutionen TEC i Hvidovre, som blandt andet uddanner lastbilchauffører, for at etablere et nyt koncept for chaufføruddannelsen.

Kan gøre en forskel

Her får de studerende indblik i processerne både på kontoret og terminalen hos Dachser i Hvidovre, før de starter som chaufførlærlinge hos vognmanden.

”Min overbevisning er, at vi her virkelig kan gøre en forskel. Som stor international logistikvirksomhed har vi et ansvar for at bidrage til at gøre chaufførerhvervet mere attraktivt – for uden chaufførerne er der ingen transportbranche,” siger Peter Hut.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk