Ford har endelig sendt nyeste udgave af den mellemste varebilsmodel Transit Connect på det danske marked – men kun i en 1,5-liters Ecoboost plug-in hybrid udgave (PHEV).
Den fås iøvrigt også med en 2-liters dieseludgave på op til 122 hk. Men med automatgear og i lang udgave koster den tæt på 300.000 kr. plus moms.
Vores testbil, som venligst blev stillet til rådighed af Andersen Motors i Ballerup, var med mindste Trend udstyrsniveau, men i lang udgave. Uden moms koster den cirka 268.000 kr.
Søstermodel fra Volkswagen
Søstermodellen til Connect er Caddy fra samarbejdspartner Volkswagen, som bygger begge biler i polske Poznan. Connect har i forhold til Caddy sit helt egen frontdesign.
Til gengæld for diesel får man i PHEV modellen en meget smidig kombineret benzin- og elbil, der med 116 hk benzinmotor og 19,6 kWh batteri sammenlagt yder ca. 150 hk.
Bilen findes ikke i en ren eludgave – så må man vælge enten den mindre E-Transit Courier eller den større E-Transit Custom.
Velkørende
Connect PHEV er ganske velkørende – med blødt skiftende automatgear. Vejgrebet på en snoet landevej er fint – også med 400 kg. ballast, som vi prøvede ved præsentationen i Spanien tidligere på året.
Også ujævnheder optages pænt takket været uafhængig affjedring for og stiv bagaksel med skruefjedre bag. Styretøjet er skarpt – og samtidig er der er god kørestilling med bl.a. justerbart lændestøtte.
Passagersædet er dog noget hårdt. Ryglænet kan i øvrigt vippes frem – og bagsiden er udformet som et bord.
Bred sidedør
Der er ikke handskerumsklap og handskerummet er knap så stort – men eller er der god aflæggeplads i kabinen. Der er to USB stik – og også to 12 volt udtag – én i kabinen og én i varerummet.
Varerummet er på 3,7 kubikmeter i den prøvede lange udgave – dertil seks fastgørelseskroge. Den lange udgave har også to skydedøre – med en bredde i åbningen på 870 mm.
Der er er plads til to europaller i varerummet – den ene kan lastes bagfra og den anden fra siden. Læssehøjden målte vi til 560 mm. Et stort plus er trailervægten på 1,5 tons.
Manuelle gearskift
Efter diesel nærmest er blevet et fyord blandt mange politikere, er PHEV-modellen et alternativ – med et WLTP-forbrug opgivet til 46,7 km/l.
Det er selvfølgelig optimistisk – især for en fuldt lastet varebil med tæt på 800 kg. nyttelast plus evt. trailer.
Bilen er ellers ganske hurtig – og skal det gå hurtigere, kan man skifte gear manuelt via skifteplader bag rattet.
Hurtig-lader
Den kan fuldt opladet køre op til 118 km. på ren el – og det er nok for by- og lokaltransport.
Man kan lade fuldt op med 11 kW på to en halv time. Med DC hurtigladning (max 50 kW) tager det ca. en halv time.
Man kan undervejs også vælge at køre på benzin alene – eller vente med at bruge elektriciteten til man nærmer sig byzonen. Selve 1,5 liters Ecoboost benzinmotoren er ganske støjsvag.
Adaptiv fartpilot ekstra
I kabinen er der digital instrumentering med 10 tommer touchscreen. Testbilen havde navigation – og vi skal fremhæve, at der er fysiske knapper til betjening af ventilationen.
Man skal vælge den lidt dyrere Limited udgave for at få alle assistentsystemer med – eller købe dem separat.
Således er den vigtige adaptive fartpilot kun standard i Limited udgaven.
Fem EuroNCAP stjerner
I den prøvede Trend basisudgave var der dog udstyr som fartpilot, parkeringssensorer for og bag, elektrisk parkeringsbremse og linjevogter.
Dertil 2-zone klimaanlæg, læderrat, to USB stik (c), autohold, nøglefri start, aktiv nødbremse og skiltegenkendelse.
Connect har fået fem stjerner/platin i den uvildige EuroNCAP crashtest.
–
Faktaboks Ford Transit Connect PHEV Lang aut.:
Motor: 1,5 liter Ecoboost benzin med PHEV.
Batteri: 19,6 kWh.
Motorydelse basis: 116 hk.
Samlet ydelse: 150 hk.
Topfart: 181 km/t.
Kørsel på ren el: Op til 118 km.
Gear: 6-trins aut. gear.
WLTP forbrug: 46,7 km/l.
CO2 udledning: 41 g/100 km.
Ladetid AC 11 kW: 2,5 timer.
Ladetid DC 50 kW: 30 minutter.
Mål v. sidedør 870/1.100 mm.
Mål bagdøre: 1.730 x 1.090 mm
Varerum: 3,7 kubikmeter.
Mål varerum: 2.150 x 1.210 x 1.250 mm.
Læssehøjde: 560 mm.
Trailer med bremser: 1,5 tons.
Affjedring for: Uafhængig
Affjedring bag: Stiv aksel med skruefjedre.
Dæk: Hankook Ventus Prime 4 – 215/55 R17.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms testbil: 267.859 kr.



