Mercedes-Benz Trucks har netop præsenteret eActros 400 – en billigere udgave af deres elektriske eActros 600 lastbil.
Den fås i 4×2 og 6×2 versioner, med L-kabine eller ProCabin og flere akselafstande.
Man kan således vælge to typer af førerhuse til både eActros 400 og 600 – den helt nye og vindglatte ProCabin førerhus og den klassiske L-førerhus.
Lavere indstigning
L-førerhuset har lavere indstigning, mens ProCabil har det aerodynamisk forbedrede, større førerhus for maksimal førerhuskomfort.
Takket være 170 millimeter lavere ind- og kompakte dimensioner giver det gennemprøvede L-førerhus med en bredde på 2,30 meter gode betingelser for kørsel med hyppig ind- og udstigning samt for kortere afstande.
Førerhuset fås som Classic- eller StreamSpace-variant.
Rækkevidde 480 km
eActros 400-udgaverne har to stk. batteripakker på 207 kWh (LFP-batterier med i alt 414 kWh) med en rækkevidde på op til 480 km, som er velegnet til regional distributionskørsel.
eActros 600-modellerne er designet til langturskørsel og er udstyret med tre batterier (621 kWh), der muliggør op til 560 km uden mellemopladning, afhængigt af brugen.
3.000 ladepunkter
Den er forberedt til totalvægt på op til 40 tons og understøtter mega hurtig lastning (MCS).
Målet for 2023 er netværk på op mod 3.000 TruckCharge hurtigopladere i Europa. Køretøjerne er velegnet til f.eks. eksportkørsel.
Man kan nu med andre ord vælge fleksibelt mellem to typer af førerhuse, to chassiser – samt to batteripakker, der enten giver højere nyttelast eller større aktionsradius.
Højere nyttelast
Som følge af den lavere vægt tilbyder eActros 400 en nyttelast på ca. 25 tons.
Det betyder ifølge fabrikken, at eActros 400 har en ekstra nyttelast på mere end tre tons i forhold til eActros 600, hvilket bringer den op på nyttelastniveauet for diesellastbiler.
Det gør den ifølge den danske importør perfekt til planlægning af ruter, hvor man vender tilbage til udgangspunktet.
Uden nikkel og kobolt
Opladning sker via CCS2 med op til 400 kW. Litium-jernfosfatbatterierne (LFP) er uden nikkel og kobolt, hvilket er en fordel, bl.a. hvad angår levetid og strømflow.
Begge har en elektrisk aksel med to elmotorer og en firetrins gearkasse.
80 pct. lavere CO2
Med vedvarende energi kan eActros reducere CO2-emissionerne med 80 pct. sammenlignet med en diesellastbil.
Altså dobbelt motorisering: 400 kW kontinuerlig / 600 kW spidsbelastning, 4-trins automatgearkasse, 5-trins rekuperation og 1-pedal drive og CS2 hurtigopladning op til 400 kW.
Predictive Control
eActros er udstyret med fartpiloten Predictive Powertrain Control (PPC), som er eksplicit indstillet til det elektriske drev.
Det forudseende drivlinjestyringssystem tager automatisk højde for topografien, vejens forløb og trafikskilte for den mest effektive kørestil.
Ruteoplysningerne fra navigationssystemet er nu også inkluderet for bedre at kunne registrere kommende rutehændelser.
Oplader på 46 minutter
To batteripakker tager omkring 46 minutter at oplade fra 10 til 80 procent, med tre batteripakker er opladningstiden omkring 70 minutter.
Desuden har begge modeller Multimedia Cockpit Interactive 2-systemet, som integrerer 12 tommer skærm med stemmestyring, EV-specifik navigation med ladepunkter, oplysninger i realtid om rækkevidde, forbrug og køretøjsstatus samt tilslutning til My TruckPoint, TruckLive og Fleetboard.
Når vi taler om sikkerhed har lastbilerne Aktiv bremseassistent 6 Plus, Aktiv sideguard Assist 2, Front Guard Assist, Drive Assist 3 (SAE-niveau 2) samt Attention Assist 2 med infrarødt kamera.
Fremtidige GSR-regler
Fra februar 2026 vil sikkerhedsassistent-systemerne også blive udvidet til at overholde de fremtidige GSR-regler fra henholdsvis juli 2026 og september 2028.
Der er tillige mulighed for eService Leasing – som er leasing med vedligeholdelse og garanteret restværdi samt CharterWay, der er udlejning med integrerede tjenester.
Med udvidelsen af anden generation af eActros-modellen vil Mercedes-Benz Trucks ikke længere producere eActros 300/400-modellerne fra første generation ved årets udgang.
40 kombinationsmuligheder
”Takket være denne modularitet og de kombinerbare muligheder for batterikapacitet, førerhus og chassis tilbyder vi over 40 kombinationsmuligheder til basiskøretøjet i eActros,” siger Rainer Müller-Finkeldei, chef for Mercedes-Benz Trucks Product Engineering.
Den nye eArocs 400 til by- og anlægskørsel, som blev præsenteret på Bauma 2025, lanceres næste år og overtager også væsentlige komponenter fra eActros 600.
Begge modeller fremstilles på fabrikken i Wörth i en linje, der deles med dieselmodeller. eActros 400 har ved at bruge færre batterier et endnu mindre produktionsfodaftryk.



