117.700 kroner plus moms er indstigningsprisen på den kommende E-Tech hybridudgave af Renault Clio Van.

En gunstig pris – og vi kan melde om en ganske velkørende minivan efter en god times tid bag rattet.

Gearkasse som i Formel 1 racer

Hybridteknikken, som er inspireret af teknikken i Renaults Formel 1 racerbil. sikrer hurtigere acceleration og dermed mere smidig kørsel. Det er el-motoren, der iøvrigt driver hjulene på bilen – og oplader batteriet.

En særlig “e” knap betyder, at man kan bede om ren eldrift. Man kan iøvrigt vælge imellem eco, sport og my sense køremodeller. Vi skal også nævne den nye og smidige “Smart” multimode gearkasse.

Vi skal også nævne højspændings starter og generator – der bl.a. sikrer elektrisk start. Via en særlig app (over mobiltelefonen) kan man indstille flere tekniske detaljer – bl.a. omkring køling og varme.

Samler energi op

Bilen byder bl.a. på en B-gear, hvor bilen samler strøm op, når speederen slippes – såkaldt regenerativ opbremsning – og det betyder også, at man ikke skal anvende bremsepedalen så kraftigt. En detalje, som i reglen kun ses på egentlige elbiler.

Udstyrsniveauet var pænt stort i de franske testbiler, der var sendt til Danmark til test.

Få små hybridbiler som Van

I segmentet er der meget få små hybrid-Van biler at vælge imellem efter at Toyota har meldt ud, at den nye Yaris hybrid med en lavere taglinje end tidligere ikke længere opfylder betingelserne for at blive indregistreret på gule plader.

En kommende (større) Yaris Cross Hybrid, der kommer næste år, kan måske bringe modellen tilbage som Van. Er man lige nu til Toyota Hybrid Van, må man geare op til Corolla Hybrid.

Fiesta Mild-hybrid Van på vej

Netop grønne biler efterspørges som aldrig før af virksomheder og offentlige myndigheder.

På vej er dog en mild-hybrid udgave af Ford Fiesta, som også opfylder målene for Van – med tre-cylindre, hvor Clio byder på fire cylindre.

23,3 km/l

Den nye Clio E-Tech Hybrid, som den hedder, har et 1.2 kWh batteri (230 V) som giver pæne besparelser på brændstoffet.

Den 140 hk 1.6 liters motor klarer 23,3 km/l og udleder 96 gram CO2 pr km. I bykørsel vil den køre elektrisk i 80 pct. af tiden, fortæller Renault. Forbruget er i bykørsel 40 pct. lavere end normalt for Clio benzin.

Demo af Clio i oktober

”Den nye Clio Hybrid kommer først til salg i begyndelsen af 2021, men der kommer demo-modeller til forhandlerne i oktober år, hvor biler kan bestilles – og eventuelt kan indgå i udbud,” siger flådechef Peter Nielsen fra den danske Renault-importør.

Clio-modellen, der i år fejrer 30 års jubilæum, bliver med hybridsystemet 25 kg. tungere end standardmodellen. Batteridelen er fra japanske Hitachi. Som hybrid har bilen en trailervægt på 900 kg – ligesom modeller uden hybridteknik.

Vi vender snarest tilbage med omtale af de to nye Plug-In modeller fra Renault – Captur og Megane, som også indgår i det nye E-Tech program.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk