Ford Danmark lancerer til september den længe ventede 2-tons Transit i en mere økonomisk-, lettere- og sikrere udgave.

Det er otte måneder siden, at Ford præsenterede den opdaterede 2-tons Ford Transit på IAA transportmessen i Hannover – nu nærmer bilen sig dansk asfalt. Om fire måneder er der så dansk lancering hos forhandlerne.

Fords store varebil er op til syv procent mere brændstoføkonomisk, og den er bedre ”connected” end nogensinde før.

Øget nyttelast

Nyttelast spiller også en stor rolle for kunderne, så vi kan berette, at egenvægten på den baghjulstrukne udgave er mindsket med 80 kg takket være mange vægtreduceringer. Den tilsvarende model med forhjulstræk er 48 kg lettere.

Det gælder vægtreducerende materialer, der tæller Fords første kølerhjelm i aluminium – hvor der spares over fem kg.

En ekstra vægtreducering på 14,7 kg i den nye baghjulstrukne Transit er opnået med en ombygning af bagakslen, mens varerums-adskillelse i letvægtskomposit sparer 4,4 kg sammenlignet med en tilsvarende varerums-adskillelse af stål.

185 hk dieselmotor

Også hjulene bidrager med en vægtreducering på 5,5 kg på tværs af alle fem hjul (inkl. reservedækket) takket være en ny hjulproduktionsmetode, der opnår større holdbarhed med en mindre mængde metal.

2-tons Transit kommer i et opgraderet udvalg med 2,0-liters EcoBlue-dieselmotorer, der omfatter en variant med 185 hk samt et amerikansk udviklet 10-trins automatgear til varianter med baghjulstræk.

Dertil følger nye avancerede førerassistanceteknologier og connectivity-løsninger, der gør arbejdslivet og hverdagen nemmere.

Flådestyring

Indbygget FordPass Connect-modem i bilen fås også for overblik over flådestyring og reducerede driftsomkostninger.

Ud over det optimerede udvalg af Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor kommer den nye 2-tons Transit også med elektrisk servostyring (EPAS) for første gang, dæk med lav rullemodstand og aerodynamiske forbedringer, der alle bidrager til en bedre brændstoføkonomi og mindre CO2-udledning.

Brændstofbesparende automatisk start-stop-teknologi forbliver standard over hele Transit-linjen, mens ny EcoGuide-teknologi også fås. Systemet forudser vejforhold via navigationen og foreslår den mest brændstoføkonomiske måde at køre på med feedback i instrumenteringen.

Signatur-kørelys

Udvendigt kendes den nye Transit på en højere og mere fremtrædende frontgrill med signatur-kørelys – som på den mindre Custom model.

Kabinen har også fået et nyt design. Dertil avancerede førerassistanceteknologier så som Fords SYNC 3-infotainment, som kan betjenes via otte tommer touchskærm og enkel stemmestyring.

For første gang kommer forskellige Drive Mode-køreprogrammer til Transit, der passer til forskellige vejrforhold. Disse inkluderer Eco Mode, Slippery Mode, Tow/Haul Mode samt Mud/Rut Mode til firehjulstrukne varianter.

Automatisk nødbremse

Sikkerhedsmæssigt leveres for første gang til den 2-tons Transit blindvinkelassistent (BLIS) med Trailer Tow-teknologi, adaptiv fartpilot, optimeret vognbane-centrering samt automatisk nødbremse med fodgængerregistrering.

Dertil kommer for- og bakkamera, parkeringsassistent og Cross Traffic Alert, der advarer ved risiko for sammenstød, når man bakker ud fra parkering. Styretøjet har elektrisk servostyring (EPAS) inklusive linjevogter og parkeringsassistent.

Ford har for nylig annonceret, at en fuldelektrisk Transit vil slutte sig til det elektrificerede varebilssortiment i 2021. Dertil kommer en 48V Hybrid-elektrisk udgave.

Nummer ét i Danmark og Europa

Ford er fortsat førende på varebiler i Europa med et samlet europæisk salg på 81.700 Transit-enheder i første kvartal af 2019 – en salgsvækst på 11,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

I 2018 solgte Ford i alt 380.900 varebiler i Europa, hvilket var en salgsvækst på mere end otte procent sammenlignet med 2017. Også i Danmark er Ford førende på varebiler, hvor 2018 var Fords femte år i træk som markedsleder.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk