Toyota Danmark har netop meddelt, at man på sigt (atter) vil åbne for salg af Lexus som Van på gule nummerplader.

Vi har taget løjerne på forskud – og har prøvet NX 450h AWD Executive. Den koster på hvide plader ca. 656.000 kroner – og ville eksklusiv moms kunne få de betragteligt billigere. Måske 500.000 kroner.

Plug-in priserne er generelt lave, fordi der er tilskud fra staten.

Teknisk som Toyota RAV4

Tidligere blev der solgt ganske mange Lexus som Van – og disse luksusbiler var ganske populære blandt erhvervsfolk.

Nu er den prøvede bil som nævnt en plug-in hybrid (phev) med firehjulstræk via batteriet på bagakslen. Helt som i RAV4 udgaven, som den deler platform og drivline med.

Motoren er på 2,5 liter, ydelsen er 185 hk og momentet 227 Nm ved 3.200- og 3.700 omdrejninger. Dertil elmotor forskibs med 182 hk og bag med 54 hk med moment på henholdsvis 270- og 211 Nm.

Samlet 309 hk

Samlet 309 hk. Officielt (WLTP) 111 km/l. Så CO2-udslip kun 22 gram/km.

Gearskiftet er e-CVT milliongear. Bilen har litium-ion batteri på 181 kWh. Opladning ved vekselstrøm – max. 6,6 kWh. Opladningstid mellem 2,3- og 9 timer.

Bilen er hurtig takket været elmotorerne – og når 100 km/t på 6,3 sekunder. Topfarten er dog begrænsede 180 km/t.

74 km på ren el

Rækkevidden på ren el opgives til 74 km/l – så kører man motorvej, er det hurtigt slut med strømmen, og så er bilen ikke så økonomisk. Måske kun 15-16 km/l. Via skifteplader bag rattet kan man tillige skifte gear manuelt.

Men til lokal kørsel og kombineret med opladning hver nat, kan de fleste jo nærmest køre på ren el det meste af tiden.

Man kan derimod ikke gemme strøm f.eks. til brug senere (på vej mod en by.) Der er EV (el) og hybrid at vælge imellem. Derudover kan man vælge eco, hybrid og sport-mode.

Luksus-oplevelse

Bilen er ganske hurtig i det daglige – og man bliver hurtigt dus med den meget luksusprægede kabine, den gode komfort og den fornemme samlekvalitet.

Den er jo som SUV lidt høj, så den krænger lidt i svingene. Man sidder godt i de lækre sæder, som byder på fin støtte.

4×4 – men ikke off road

En knap i kabinen stiller om til 4×4 kørsel, men den er ikke en off-road’er som en Land-Cruiser – men sikrer et bedre fodfæste på løs og glat underlag.

Man skal lige lære at komme ud af bilen – hvilket lige skal læres. Der er ikke et håndtag, men en plade på dørens armlæn. Pladen trykker man på, og døren glider så op. Man kan også trykke på et lille symbol.

Fabrikken yder tre års fabriksgaranti for bilen og 5 år for batteriet. Men dertil kommer op mod 11 års Relax-garanti, når man bevarer sin service (som kan genskabes af en ny ejer.)

1.500 kg. trailer

Man må også trække en trailer på 1.500 kg. Naturligvis ikke en maskintrailer med tung last – men pænt for en phev-bil.

Der er da også el-bagklap – og læssehøjde 800 mm (kun 30 mm indvendigt), så bilen er meget praktisk. Dertil handskerumslås og midterboks, der kan åbnes fra både højre- og venstre passagersæde.

Fuld sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt mangler der ikke noget. Der er adaptiv fartpilot, nødbremse med forgænger-genkendelse, regnsensor, skiltegenkendelse, parkeringssensor, linjevogterfunktioner med stemmestyring, 360 grader kamera og blindvinkel-assistent.

Bilen havde også en teknikpakke til 10.500 kroner med head-up display, Quad-LED forlygter (opdelt i felter), fjernlys assistent, kurvelygter og med multifunktionsrat (læder) med ekstra knapper. Man kan også vælge glassoltag til ekstra 16.500 kr.

Vi skal nævne udstyr som varme og ventilation i lædersæderne (der indstilles elektrisk med memory), læderrat med varme, 2-zone klimaanlæg, nøglefri start, mobiltelefon oplader, 9,8 tommer touchscreen med navigation – og 18 tommer alufælge.

Teknik Lexus NX 450h AWD:
Motor: 4 cyl/16 V.
Slagvolumen: 2.487 ccm.
Ydelse: 185 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 227 Nm v. 3200 omdr.
Elmotorer for/bag: Ydelse 182/54 hk.
Moment: 270/211 Nm.
Systemydelse: 309 hk.
CO2 udslip: 22 g.
Forbrug WLTP: 111 km/l.
Forbrug: 190 Wh/km.
Litium-ion batteri: 181 kWh.
Topfart ren el: 135 km/t.
Rækkevidde el: 74 km.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,3 sek.
Gear: e-CVT trinløst.
Opladning vekselstrøm: 6,6 kWh.
Opladningstid: 2,3-9 timer.
Varerum: ca. 1.450 kg.
Trailervægt: 1.500 kg. m. bremser.
Køreklar vægt: 2.065 kg.
Nyttelast: 475 kg.
Læssehøjde udv./indv.: 800/30 mm.
Bremser: vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Affjedring: Uafhængig for og bag (tværsvingarme).
Dæk: Yokohama BlueEarth XT 235/60 R18.
Pris hvide plader: 655.500 kr.
Pris Van ex moms: ca. 500.000 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk