For første gang vinder det legendariske bilmærke Jeep den prestigefyldte titel “Car of the Year” i Europa.

Det sker med den nye Avenger-model, der herhjemme kun skal sælges i eludgave – men med samme teknik, som findes i Peugeot 2008 og Opel Mokka, da Jeep i dag er en del af Stellantis gruppen. Den lille Avenger SUV bygges i Polen.

Afgørelsen fandt sted fredag i forbindelse med den internationale biludstilling i Bruxelles – og overrækkelsen af trofæet for året 2023 stod juryens nykårede danske præsident, Søren W. Rasmussen for.

VW ID.Buzz nummer to

Han er gennem mange år dansk repræsentant i juryen. Til daglig er han tilknyttet FDM som bilteknisk redaktør.

”Med sin vinderbil stempler Jeep ind i fremtiden, mener Søren W. Rasmussen.

Den elektriske VW ID. Buzz, der i november blev Årets Bil i Danmark 2023, kom ind på en andenplads.

Første fysiske kåring efter Corona

Der er også tale om den første rene elbil fra Jeep, der historisk ellers har været forbundet med sine tørstige firehjulstrækkere.

Med Jeep Avenger har det amerikanske mærke imidlertid stemplet ind i den elektriske fremtid. Avenger fås ganske vist både i en ren el- og i en benzinudgave, men i Danmark kommer den imidlertid kun som elbil.

Det er første gang i fire år, at kåringen finder sted fysisk, efter at Covid-19-pandemien i 2020 henviste den til en online-kåring.

Kåring nummer 60

Det er 60. gang, at en jury af europæiske biljournalister kårer ”Car of the Year.”

Søren W. Rasmussen havde dog VW ID. Buzz øverst på sin liste, er han godt tilfreds med årets kåring.

”Jeg er glad for, at det blev Jeep Avanger, som blev Car of the Year 2023. Det er en bil, der på alle måder har det, en vinderbil skal have, og som gør op med den vante forestilling om, at Jeep hører fortiden til,” siger Søren W. Rasmussen.

I Danmark til sommer

Han peger på, at Jeep Avenger på alle måder er en moderne, elektrisk bil, der ser godt ud, er fantastisk at køre, har sikkerheden i orden – samt mange fine funktioner.

”Nok så vigtigt er det en bil, der for de fleste i Danmark er inden for økonomiske rækkevidde,” siger Søren W. Rasmussen om årets vinderbil, der ventes lanceret i Danmark til sommer.

At Car of the Year 2023 blev en elbil, lå igen i kortene. Tre af finalefeltets syv biler er rene elbiler, mens tre andre fås i både benzin-, hybrid-, og elbiludgave. Kun én bil fås ikke i en ren elbiludgave.

Ikke lige hurtig omstilling

”Årets syv finalister er kendetegnet ved den omstilling, hele bilbranchen er i gang med frem mod at blive helt elektriske,” fortæller den danske jurypræsident.

Seks af de syv biler fås som rene elbiler, men flere af dem fås også i andre udgaver.

”Det vidner om, at omstillingen ikke sker lige hurtigt rundt om i Europa. Set med danske øjne var det dog positivt, at de rene elbiler klarede sig så godt,” siger Søren W. Rasmussen.

Sådan fordelte stemmerne sig:
• Jeep Avenger (el/benzin) 328 point (i Danmark ren el)
• VW ID. Buzz (el) 241 point
• Nissan Ariya (el) 211 point
• Kia Niro (el/hybrid/plugin-hybrid) 200 point
• Renault Austral (benzin/hybrid) 163 point
• Peugeot 408 (benzin/plugin-hybrid/el) 149 point
• Toyota bZ4X/Subaru Solterra (el) 133 point

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk