(BARCELONA)
Det er nok noget af det sværeste at få en vognmand til at sige, at en DAF er en dårlig bil – de fleste har kun lovord overfor det hollandske lastbilmærke med den stærke amerikanske PACCAR koncern i ryggen.
Men i Danmark har mærket måske ikke den markedsandel, som det fortjener – og når DAF sælges, så er det i dag DAF-flagskibet XF, der sælger bedst herhjemme. XF repræsenterer mere end 80 procent af salget.
”Men det skal der gøres noget ved – og det skal bl.a. øge salget af CF serien, men især af LF udgaverne,” siger Rita Hansen, marketingchef ved det danske importselskab.
72 decibel med LF Silent
Det skal et opdateret program af bl.a. LF serien være med til – og er det bl.a. et bedre efterbehandlingssystem af udstødningsgasser, der skal give op mod fem procent bedre økonomi.
Samtidig er bilen blevet tystere – helt ned på 72 decibel, som er bedst i sin klasse, i Silent-udgaven, hvor der vælges med motoreffekt på mellem 152- og 184 hk.
Netop Silent udgaven er bl.a. i Holland meget populær til transport i byer. I Holland alene er der solgt samlet 2.600 Silent lastbiler, som er en kæmpe behagelighed både i kabinen og for folk omkring lastbilen. Her aktiverer man Silent-knappen, så nedsættes motoromdrejninger og moment.
12 trins gearkasse til LF
De seks-cylindrede PX-7 motorer kommer nu med 12 trins automatiseret gearkasse fra ZF – mens der fortsat kun er seks trin i en fire-cylindret PX-5 model. Det betyder bl.a. lavere tomgangshastighed og bedre økonomi.
Man kan vælge en kompakt 4,5 liter PACCAR PX-5 motor, der er klargjort til montering af en Frigoblock generator.
Det centrale display på instrumentbrættet lærer ikke kun chaufføren at køre så effektivt som muligt. Det indeholder også fartskriveroplysninger, køretimer, oplysninger om det næste planlagte serviceeftersyn samt oplysninger om opbygningen.
Øget lastekapacitet
Det er også blevet muligt at få 25 pct. mere lastekapacitet – fra 59- til 74 kubikmeter, som i LF serien vil være en fordel i forbindelse med volumen-gods – som så sikrer bedre totaløkonomi. Der kan lastes op til ni meter lange emner med akselafstand på 6,9 meter.
Skal den være bedre, kan man vælge sin LF mere aerodynamisk med et helt nyt spoilersæt, der ikke kun omfatter tagspoiler, men også sideskørter fra døre til varekasse. Fire procent forbedre forbruget.
Op til 120 kubikmeter
Vi prøvede et ekstra langt LF-køretøj med kærre, hvor man kan nå op på 120 kubikmeter i forvogn/trailer. Testbilens kærre havde en enkelt fast aksel, som var lidt sværere at manøvrere rundt i snævre sving end ved en drejbar aksel havde været. Men en lille vendediameter i LF.
Bilen havde en totalvægt på 26 tons – det højeste i den testede 280 hk version. 32 tons er muligt ved at vælge bilen med 310 hk.
I den nye LF på 19 tons er det også muligt at vælge tankkapacitet på op til 1.240 liter. 14-16 tons op til 2.000 liter tank. Eksempelvis kan man vælge en 16 tons LF, der i stedet for 340 liter tank kan få en 1.200 liter tank og dermed en rækkevidde på ekstra 3.700 km.
Forbedret sikkerhed
Sikkerheden er også forbedret – med bl.a. mulighed for LED lys bag samt LED kørelys. Nødbremsesystem og afstandsregulering fås fra 7,5 tons totalvægt. På LF 2016 Edition vises fartskriveroplysninger på det centrale display.
DAF har også et par nye specialiteter til de større CF-køretøjer – bl.a. LED lys for og bag – og også her en Silent udgave til CF med MX-11 motor – igen på 72 decibel – fra 286- til 435 hk. Også flagskibet XF fås i Silent udgave – også med MX-11 motor, her på 435 hk.
Man kan nu få CF modellen med PX-7 motor fra LF serien. CF modellen har så en enkeltmonteret medløbende aksel på 7,5 tons – men man opnår også en 19 tons nøjere nyttelast grundet den lettere motor. Og en kombineret vægt på 32 tons.
91 cm. skammelhøjde
Meget spændende er den nye Low Deck udgave til CF og XF med fem centimeter lavere skammelhøjde på 91 cm i stedet for 96 cm – og en skammel med en højde på 140 mm mod normalt 162 mm.
Det giver først og fremmest bedre økonomi (et fald i brændstofforbrug på 1,3 pct.) samt lastkapaciteter på over 100 kubikmeter og indvendig højde i traileren i tre meter– og endelig bedre køreegenskaber og trailerstabilitet.
Spoiler/skørt-sæt
Det betyder samtidig ændrede og mere aerodynamiske spoiler/skørtsæt – og for at klare udfordringen er man gået sammen med Good-Year, der har udviklet mindre dæk på 295/60 R22,5 dæk, hvor der er 315/45 R22,5 – her er affjedrings-karakteristikken også ændret.
På forhjulene har Good-Year udviklet 375/45T22,5 dæk, der kun forhandles af DAF. Udviklingen af den nye Low Dack model har også betydet ændret bagakselgeometri.
XF modellerne har samtidig fået opdateret interiøret med læder på dørsider og nyt læderrat i to farver.