(ALICANTE)

Næsten halvdelen af de nye RAV4 Hybrid modeller skal i Danmark sælges som gulpladebiler – til priser fra 261.000 kroner plus moms for en forhjulstrukken udgave og 283.000 kroner for modellen med firehjulstræk.

Bilen, der er herhjemme i april, har fået et skarpere design. Teknisk har bilen fået en ny 2,5 liters benzinmotor med en elmotor til forhjulstrækkeren og to elmotorer til firehjulstrækkeren. Her klarer elmotoren ved baghjulene trækkraften bagtil – og kan sammenlignes med et Torsen differentiale på en normal firehjulstrækker. Op mod 60 pct. af trækkraften kan flyttes bagtil.

Hvor forhjulstrækkeren har en trailervægt på 800 kg, kan 4×4-udgaven klare en trailervægt på 1.650 kg. Dog ikke helt så godt som samme bil med dieselmotor fra BMW – som klarer 2 tons trailervægt – denne bil  kan pudsigt nok ikke fås med firehjulstræk. Det kan kun den rene benzin- samt hybridmodel.

Motorvejs cruiser
2,5 liters maskinen har 197 hk – og er ganske kvik, viste testen på sydspanske landeveje og motorveje. 8,3 sekunder er den om at nå 100 km/t og topfarten er 180 km/t.

Bilen er en fin motorvejs-cruiser, men den store SUV krænger en del i sving – her må vi bede om en fastede affjedring. Ved lav fart klarede bilen dog en hurtig dobbelt undvigemanøvre, da en modkørende bus kom over i vores vejbane.

Men sidder godt bag rattet – dejlig højt og med godt overblik. Varerummet er vældig stort – og et plus en det vandrette gulv og neutrale indvendige læssehøjde. Udvendigt måler den ca. 70 cm.

Trinløs gearkasse
Som alle andre af Toyotas hybridbiler er RAV4 Hybrid udstyret med e-CVT trinløs variabel gearkasse (oprindeligt opfundet af hollænderen Van Doorne til DAF personbiler i 60’erne). Man skal vænne sig til den elastikfornemmelse, som opstår, når man accelererer voldsomt – men det føles dog ikke så udtalt som i f.eks. Prius og Auris.

Bilen er ellers meget lydløs – 50 pct. bedre isoleret end forgængeren fra 2013 – og er derfor yderst komfortabel at køre i. Kører man kvikt – uden at presse systemet – er bilen meget rar at køre i. Nogle vil kalde det afstressende. Man kan også vælge manuel skift, som fjerner meget af elastikfornemmelsen. I byer er automatgearet dog bedst – og i byen kører man oftest i el-mode.

Topudstyrede biler
Nu var det topudstyrede (H4) biler, vi kørte i – og meget af udstyret er ekstraudstyr på andre udgaver. Laveste H3 niveau har således ikke standardmonteret Safety Sense program, hvor der er nødbremsesystem, linjevogter, afstandsregulering, skiltegenkendelse, automatisk nedblænding og p-sensorer (bilen kan dog ikke selv parkere.) Kun i topudstyret H4 får man tillige 360 graders panorama-kamera.

RAV4 Hybrid  er ikke den første 2,5 liters hybrid fra Toyota. Samme teknik kom sidste år i luksus søster-modellen NX 300h – Lexus fås dog ikke længere herhjemme.

Fra 1994, da første generation RAV4 kom, til i dag, er der i Danmark solgt 13.000 RAV4 – heraf 11.000 som Van. Efter omlægning af bilafgifter for gulpladebiler i 2007/08 ændrede billedet sig. Herefter kom også finanskrisen, som betød begrænset salg af bilen – og siden ni har salget af RAV4 på hvide- og gule nummerplade været tæt på 50/50. Med lille overvægt til personbilen.

Helt sin egen
RAV 4 er i nyeste fremtoning en mere luksuspræget bil, der mere skal slås med typiske firmabiler. Som Van skal den slås mod en bil som Ford Kuga, men som hybridbil er den helt sin egen. Man får fem års garanti på hybridkomponenterne og 10 års tryghedsgaranti for batterier – hvis man kommer til et årligt gratis eftersyn. Hybridbilen er også den mest økonomiske RAV4 – således 20 km/l i den forhjulstrukne udgave – 19,6 km/l i 4×4 modellen.

Ser man på RAV4 salget for Van modeller forventes halvdelen af være hybridversioner – medca. 35 pct. er dieseludgaver og resten rene benzinudgaver.

Diesel- og de rene benzinudgaver kan for resten allerede fås her i januar – mens hybridbilerne altså først når Danmark i april.
Ser vi på Toyotas samlede hybridsalg siden 2007 var det et par hundrede enheder før finanskrisen. Nu – med flere modeller – tæt på 2.500 enheder i 2015.

Tager man C-SUV segmentet over én kam – inklusive de større Crossover modeller – solgte Nissan 430 Qashqai Van i fjor – med RAV4 som toer med 206 Van’s. Nummer tre blev Ford Kuge med 182 biler – efterfulgt af Suzuki Vitara med 132- og Mazda CX5 med 102 Van modeller.Til sammenligning solgte Toyota 234 RAV4 på hvide plader i 2015.

Tekniske data Toyota RAV4 Hybrid:
Benzinmotor: 2,5 liter. Euro 6.
Elmotorer: Ved for hjul (og baghjul i 4×4).
Ydelse: 197 hk
Moment: 206 Nm v. 4.400-4.800 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,3 sek.
Transmission: e-CVT trinløs.
Moment for/bag: 270/139 Nm
Forbrug: 20 km/l (19,6 i 4×4).
CO2 udledning: 116 g/km.
Max. kW for/bag: 105/50 kW.
Hybridbatteri: Nikkel-metal.
Køreklar vægt/totalvægt: Max. 1.625/2.205 kg.
Trailervægt: 800 kg (1.650 kg i 4×4).
Affjedring: Uafhængig for/dobb. triangler bag.
Krængningsstabilisatorer: for og bag.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Bremser: vent skiver for/skiver bag.
Frihøjde: 163 mm.
Til/frakørselsvinkel: 19/23 grader.
Vadedybde: 300 mm.

Pris Hybrid 4×2: Fra 261.000 kr. plus moms.
Pris Hybrid 4×4: Fra 283.000 kr. plus moms.
Dyreste Hybrid 4×4: 323.000 kr. plus moms.

Toyota Safety Sense til T3 og T4: 10.000 kr.
Toyota soltag til T3: 11.000 kr.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk