Toyota i Danmark satser i Auris serien på hybridteknikken – og er man til diesel må man gå op i den større Avensis, der til gengæld byder på BMW-diesel teknologi.
Auris Hybrid er en fin bil især i tæt trafik, hvor man med bilens CVT-automatgear nærmest cruiser afsted på vejen.
For første gang har importøren også valgt officielt at tilbyde den som Van – så prisen er fra cirka 138.000 kroner plus moms for H1 niveauet. Vores testbil har H2 Comfort niveau – og så er prisen beskedne 10.000 kroner mere. Blandt andet Carlsberg er glade for Auris Van som konsulentbil. Varerummet er ret stort – men den indvendige læssekant er dog høj.
60 pct. Auris hybrid i år
I år forventer importøren, at 60 procent af Auris bliver med hybridteknik – resten med benzinmotorer – basismotoren på 1,3 liter og en ny 1,2 liter turbo.
Det er 20 år siden, at fabrikken slog ind på hybrid – og i dag har man passeret otte millioner producerede hybridbiler. Den store produktion har samtidig betydet, at bilerne er til at betale.
Kunderne er glade for hybridbilerne – men de er ikke til kunder, der kan lide lidt sportskørsel. Den er til kunder, som gerne vil stresse af. På motorvej kan den særlige elastikeffekt irritere – mens den er suveræn i byen.
Kræver tilvænning
Bilen kræver tilvænning – men man lærer den nu hurtigt at kende. Man skal bare køre afslappet – så er den meget rar at køre i. Fint er også bilens bakkamera og regnsensor samt tågeforlygter.
Fra 25- til 28,6 km/l kører bilen i snit – alt efter dækvalg – ifølge fabrikken, men med både by- og motorvejskørsel holder regnskabet dog ikke. Og så skal man heller ikke bruger ”power” knappen for meget.
Den nye opdaterede Auris serie kan kendes på et skarpere front design og delvist nyt hækparti med nye lygter. Dertil ny kabine med ny instrumentering og bedre højdejusterbare sæder, der støtter godt – samt et mærkbart forbedret kvalitetsniveau.
Testbilen havde 1-zone klimaanlæg samt sædevarme. Bilen har læderrat og alufælge – på testbilen 17 tommer – så smart ser den også ud.
Ekstraudstyr: Safety Sense
Der var også en del ekstraudstyr – bl.a. fartpilot, navigation, Toyota Safety Sense – og Toyota Hotspot infotainmentsystem.
Toyota Safety Sense omfatter nødbremsesystem op til 80 km/t, som bremser bilen ned. Under 30 km/t helt til stop ved en forhindring – over 30 får bilen taget farten af. Med i Safety Sense pakken fås skiltegenkendelse, linjevogter og automatisk op- og nedblænding af fjernlys.
Køreegenskaberne er også forbedrede med bedre komfort og skarpere styring. Der er tale om nye støddæmpere og ny elektronisk styring og et lavt støjniveau.
Syv tommer Touchscreen
Bilens touchscreen er på syv tommer med bakkamera, kørecomputer og Mirror-Link, hvor man kan spejle sin iPhone over i bilen.
Toyota har tre års fabriksgaranti herhjemme – dog fem år på hybridsystemet, men Toyota tilbyder 10 års gratis garanti på hybridbatteriet uden merpris – bare man kommer til kontrol en gang om året – eller hver 15.000 km – på et autoriseret Toyota værksted.
Det drejer sig om Toyotas nye Hybrid Tryghedsprogram for alle nuværende og kommende ejere af Toyotas hybridbiler.
Fakta – Toyota Auris Hybrid Touring Sport:
Motor 4 cyl. Euro 6.
Slagvolumen: 1.798 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 5.200 omdr.
Moment: 142 Nm v. 4.000 omdr.
Topfart: 175 km/t.
0-100 km/t: 11,2 sek.
Gear: Trinløst e-CVT.
Forbrug g/s: Op til 28,6 km/l.
Økonomi bykørsel: 29,4 km/l.
CO2 udslip: 81 g/km.
Bremser: ABS, esc (VSC), TRC, Hill Hold.
Sikkerhed: 7 airbags.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Trailer m/u. bremser: 345 kg.
Køreklar vægt min. 1.335 kg.
Totalvægt: 1.815 kg.
Energi:A++.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Garanti/Hybriddele: 5 år.
Tryghedsgaranti: 10 år.
Priser fra: 147.820kr. plus moms (H2).