Store aftaler om leveringer af flåder til kunder som Post Norden, TDC, MT Højgaard, Colas og ISS Facility Services sikrer fortsatte leveringer af varebiler – og der arbejdes benhårdt for at få endnu flere storkunder til at køre i Renault. Ofte er aftaler inklusive service i bl.a. Renault Care, som bl.a. er indgået sammen med Post Norden (Danmark og Sverige).

Der er tale om alle typer af varebiler – fra Kangoo, Trafic og Master til PC Vans (ombyggede personbiler) som Clio og Megane.

Generelt har det været et forrygende 2015 for Renault Danmark med en fremgang i forhold til 2014 på henholdsvis 60 og 95 procent for Trafic og Master, der nu sidder på 31 og 27 pct. af segmentet. Kangoo har ligget lidt i dvale – men nu er priserne rigtige – og salget er steget 100 pct. i 2015.

Ikke Kangoo Z.E.
Dog er andelen beskedne 12 pct. Kangoo Z.E. Electrique sælger knap så godt – for rækkevidden er p.t. ikke tilfredsstillende – modsat Zoe Z.E. personbiler. Næste skridt bliver brændselsceller, som kan løse problemerne. Måske kunne Nissans nye 30 kW batterier fra Leaf være interessante – man er jo i familie.

Samme andel har Dacia Dokker – som har fået er forrygende start.

Det er dog ikke alle Renault forhandlere, der også har Renault – importøren kræver, at bilerne kan holde indendørs i et showroom.

Bedre forhandlerforhold
Og det er p.t. en udfordring med hensyn til at øge salget af Dokker og Van udgaver af Dacia personbiler så som Lodgy, Sandero og Duster– som målet er. Det skal faktisk stige med 15 pct. til 1,8 pct. markedsandel – efter planen i 2016 – hvor Dokker alene skal stige med 20-30 pct.

Det er også målet for Kangoo – mens Trafic salget vil stige noget, mens Master vil falde en anelse – spår Renault Danmark. Der skal også mere fart i salget af Renault PC Van, som gik lidt tilbage i 2014. Bortset fra den lille Twingo kan alle Renault- og Dacia biler bygges om til Van’s.

Fra 2,6- til 12,8 pct.
Samlet er det gået stærkt siden 2008, hvor andelen af Renault varebiler og PC Vans var på 2,6 pct. – og til og med 2015, hvor tallet siger 12,8 pct. – her er målet er 13,2 pct. i 2016.
Samlet er man gået forbi Mercedes varebiler – og er nu nummer tre efter Ford og VW.

Renault solgte 2.775 varebiler i 2014 – men hele 4.165 varebiler i 2015 – en andel, der er gået fra 9,7 procent- til 12,8 procent. Faktisk er man gået frem hvert år de seneste mange år.

Nye biler i 2016 er Renault Megane og Talisman – primært personbiler, men begge fås som Van. Megane stationcar kommer sidst på året – og den vil betyde en del for PC Van salget.

Flere Kadjar Van
Især forventer man et stærkt øget salg af den nye Kadjar, som teknisk er meget identisk med storsælgeren fra alliance-partneren: Nissan Qashqai.

For alle typer af Renault og Dacia køretøjer nåede man 19.800 enheder (personbiler og varebiler). Målet i år er 21.000 enheder eller 2.100 mere – svarende til 100 flere enheder om måneden. Det vil være en andel på 8,8 procent. I 2015 var tallet 8,2 pct.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk