A. P. Møller-Mærsk satser hårdt på at gøre sin profil grønnere – og det er ikke kun på vandet.

For rederiet har netop bestilt 300 elektriske tunge lastbiler af den svenske producent Einride, som Mærsk allerede i fjor investerede i. Lastbilerne bygges af kinesiske BYD.

I første omgang er der tale om klasse 8 lastbiler, som skal køre i Mærsk’s nordamerikanske netværk. De tunge ellastbiler skal leveres fra 2023 til 2025 og anvendes til en lager-, distributions- og transportvirksomhed kaldet Performance Team – et Mærsk selskab.

Bæredygtige forsyningskæder

Lastbilerne vil blive betjent ved hjælp af Einredes digitale vejgodssystem og opladningsløsninger. De vil fungere som en del af Performance Teams vejgodsnet.

Mærks kunder er på udkig efter konkrete handlinger på bæredygtige forsyningskæder – ikke kun konceptuelle.

”Dagens ordre er et vigtigt skridt i opbygningen af vores end-to-end, dekarboniseringsfundament på landsiden, samtidig med at den adresserer kundernes smertepunkter inden for landtransport,” siger Vincent Clerc, administrerende direktør for Ocean & Logistics, A.P. Møller – Mærsk.

Lastbiler fra BYD

Mærsk har en omfattende CO2-reduceringsplan i gang for deres sø-aktiviteter, som udgør 93 pct. af alle virksomhedsrelaterede udledninger.

”Denne ordre markerer udvidelsen af vores ambitioner om at dække alle tjenester på tværs af transportformer,” siger Vincent Clerc.

Einredes e-lastbiler er samlet for at sætte specifikationer i hele USA Det første parti lastbiler er klasse 8 8TT Gen 3 fremstillet af kinesiske BYD.

Digitalt system

Partnerskabet vil indlede den første storstilede brug af Einredes digitale vejgods-transportsystem.

Denne teknologi centraliserer beslutningstagningen ved at levere dataintegration med fuld gennemsigtighed på tværs af elektromobilitets-spektret.

”Dette er en af de største aftaler, der nogensinde er lavet for at gøre transport bæredygtig, og det kommer på et kritisk tidspunkt,” siger Robert Falck, administrerende direktør for Einride.

Flest emissioner fra  vejgods

Ikke alene er vejgodsindustrien ansvarlig for næsten otte pct. af alle globale CO2-emissioner – et tal, der vil fortsætte med at vokse, hvis der ikke foretages omkostningseffektive ændringer i dag – men man har også en verden, der er mere opmærksom end nogensinde før om det presserende behov for at skifte til elektrisk.

”Jeg beundrer Mærsk for dets dristighed i at gå forrest – for at skille sig ud i sine forpligtelser som afskiber til håndgribeligt at få overgangen til at ske,” siger Robert Falck.

Investeret i Einride i fjor

Maersk Growth investerede i Einride i fjor med en intention om at være en del af virksomhedens rejse og arbejde tæt sammen med en elektrisk og teknologifokuseret aktør for at fremskynde CO2-reduceringen af lastbilaktiviteter.

Partnerskabet er en del af en global ramme, der også gør det muligt at samarbejde på lokationer uden for USA i fremtiden. Mærsk fremskynder nu denne indsats med den nordamerikanske aktivitet.

Mærsks langsigtede mål i Nordamerika er at bevæge sig i retning af en fuldt elektrisk lastbilflåde for at tilbyde kunderne et miljøvenligt alternativ til kortdistancekørsel.

Om Einride

Einride er en teknologivirksomhed, der leverer fragtmobilitetsløsninger. I dag har Einride den eneste teknologiplatform, der gør det muligt for afskibere at opfylde både deres ESG- og SLA-mål til en konkurrencedygtig pris.

Einride er rangeret som en af de mest innovative virksomheder og mest lovende scale-ups i verden og har været banebrydende for mange af verdens første inden for godsmobilitet. Visionen er at gøre verden til et bedre sted gennem ”Intelligent Bevægelse.”

Om Performance Team – Et Mærsk Selskab

El Segundo – det Californien baserede Performance Team (et Mærsk selskab) driver over 60 distributions- og opfyldelsescentre i Nordamerika og transporttjenester, som suppleres af Mærsks seneste e-handelslogistikopkøbsaktiviteter.

Det planlagte opkøb af Pilot Freight Services, som er under lovgivningsmæssig gennemgang inden lukning i 2. kvartal 2022, vil tilføje yderligere 87 lokationer, der betjener første, midterste og sidste kilometer logistik i hele USA.

Om Maersk Growth

Maersk Growth er A.P. Møllers-Mærks venture-selskab, der arbejder på at digitalisere, demokratisere og CO2-nedsætte forsyningskæder, investere og samarbejde med lovende aktiviteter for at understøtte nye forretningsmodeller og teknologier.

Om A.P. Møller – Mærsk

A.P. Møller-Mærsk er en integreret container-logistikvirksomhed, der arbejder på at forbinde og forenkle sine kunders forsyningskæder. Som den globale leder inden for shippingtjenester opererer virksomheden i 130 lande og beskæftiger ca. 95.000 mennesker.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk