Få dage efter, at Mærsk havde indgået aftale om levering af 300 ellastbiler fra svenske Einride – teknisk bygget på tunge, kinesiske BYD lastbiler, meddeler Volvo Truck nu, at man har indgået aftale om levering af 110 VNR elektriske lastbiler.

Aftalen markerer den største kommercielle enkeltordre til dato på elektriske Volvo-lastbiler og en af de største nogensinde på tunge elektriske lastbiler på verdensplan.

Ordren blev afgivet af Performance Team, der er en del af Maersk Group – som også indgik aftalen med Einride.

Fra 16- til 126 enheder

Med ordren udvider Mærsk sin allerede eksisterende flåde på 16 Volvo VNR Electric, der blev leveret i fjor, med yderligere 110 enheder af samme model. Dermed når Maersks Volvo VNR Electric-flåde op på i alt 126 enheder.

“Volvo Trucks er glade for at fortsætte samarbejdet om bæredygtighedsmålene for Mærsks lastbilflåde, og vi er desuden stolte over at spille en nøglerolle i Mærsks fortsatte satsning på elektromobilitetsløsninger,” siger Peter Voorhoeve, President for Volvo Trucks North America.

Volvo VNR Electric er en såkaldt Class 8-lastbil (tung lastbil med totalvægt på mere end 15 tons og sættevognstrækker for vogntog på op til 40 tons).

Distributionsruter

Maersk vil benytte de mange elektriske VNR Electric i Californien til flere forskellige kørselsopgaver. Det gælder bl.a. havnetransport over kortere afstande samt kørsel på forskellige distributionsruter.

Volvo VNR Electric har en fuld-elektrisk rækkevidde på op til 440 km og kan lagre op til 565 kWh i batterierne.

De kan oplades til 80 pct kapacitet på 90 min. med en batteripakke på seks batterier og 60 minutter i versionen med fire batterier.

Produceres i USA

Volvo VNR Electric produceres på Volvo Trucks’ New River Valley-fabrik i Virginia, som står for produktionen af samtlige elektriske Volvo-lastbiler i Nordamerika.

Teknisk er de amerikanske Volvo lastbiler nærmest identiske med de ellastbiler, som Volvo Truck tilbyder i Europa.

Globalt har Volvo Trucks sat sig et ambitiøst mål om, at 50 pct. af alle solgte Volvo-lastbiler i 2030 skal være elektriske.

Hastigt stigende salg

“Vi er fast besluttet på at lede den elektriske transformation af transportindustrien. Salget af elektriske lastbiler er endnu på et lavt niveau, men vi ser en hastigt stigende interesse i både Europa, Nordamerika – og også andre dele af verden,” siger Roger Alm, President for Volvo Trucks globalt.

I 2021 havde Volvo Trucks en ordreindgang inkl. hensigtserklæringer på mere end 1.100 elektriske Volvo-lastbiler i over 20 forskellige lande.

“Det er helt klart ved at blive et vigtigt konkurrenceparameter at kunne tilbyde elektrificerede, emissionsfri transportløsninger,” siger Roger Alm.

Seks elektriske udgaver

Volvo Trucks var europæisk markedsleder inden for elektriske lastbiler i det tunge segment i 2021 i Europa med en markedsandel på 42 pct. og har desuden en førende position i Nordamerika.

Med i alt seks elektriske lastbilmodeller i produktion fra i år har Volvo Trucks det mest komplette modelprogram i den globale lastbilindustri af elektriske lastbiler, der dækker alt fra distributions- og renovationskørsel i byerne til entreprenørkørsel og regional transport.

Volvo har også leveret flere elektriske lastbiler i Danmark – bl.a. til betonproducenten Unicon.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk