Den nye MAN TGS i entreprenør udgave er nu klar til det danske marked – den sidste lastbil i MAN’s ”New Truck Generation.”
–
Men MAN Trucks har i generationer været frontløbere, når det gælder entreprenør-lastbiler.
Nu er den nyeste udgave af TGS klar herhjemme – som sidste af modellerne i MAN’s ”New Generation” – som begyndte med TGX udgaven og senest er fulgt op med de mindre TGL og TGM lastbiler til bl.a. distribution.
Alle typer opgaver i én bil
TGS er udviklet bredt for entreprenører – lige fra tip-biler, snerydning, kroghejstransport, containertransport, dumperkørsel og maskintransport.
Så vi finder nærmest alle typer af aksel-konfigurationer til TGS – og der er tillige brug for et meget bredt chassis- og trækker program i anlægsbranchen.
TGS-serien dækker alt fra 18- til 32 ton ved hjælp af varianter med to, tre og fire aksler og alle mulige akselkombinationer, inklusive træk på flere aksler.
Med HybroDrive
Flere varianter kan også leveres med det kendte HydroDrive – den hydrostatisk foraksel, som har sin styrke under kørsel, hvor man sporadisk har brug for træk på forakslen – eksempelvis i grusgraven eller på byggepladsen.
Samtidig er HydroDrive betydeligt lettere end konventionelt, permanent mekanisk forhjulstræk og uden en øget chassishøjde.
To motorfamilier
TGS-serien leveres med to motorfamilier.
Vi kan nævn til lettere kørsel, hvor der kan være behov for en høj nyttelast – hvor D15-serien et godt valg.
Dertil kommer den lette og kompakte motorserie på 9,0 liter har effekter på 330, 360 og 400 HK.
Endelig den mere kraftfulde D26-motor på 12,4 liter er for mange det optimale valg til mere krævende kørsel. Her er effekterne 430, 470 og 510 HK.
Tre førerhuse
Tre førerhusvarianter er tilgængelig i TGS-serien – det mellemlange NN-førerhus, det lange TN med et normalt højt tag og den lange TM med et mellemhøjt tag.
De to sidstnævnte har henholdsvis en og to køjer. TM har en stående højde på næsten to meter foran passagersædet.
Automatiseret gear, kendt som MAN TipMatic, er nærmest standard på hele det skandinaviske marked. TGS har TipMatic med 12 trin og fås i forskellige versioner med og uden Intarder.
Udstyr som i TGX
Med hensyn til udstyr følger TGS fjerntransport lastbilen TGX på de fleste områder.
Nederst på førerdøren sidder MAN EasyControl-switchpanelet, hvor chaufføren let kan tænde blinklyset, lukke vinduer og soltag, låse passagerdøren og aktivere liften – eller en anden valgt funktion uden at skulle op i selve førerhuset.
Den ergonomiske indstigning giver nem adgang gennem en bred dør med en åbningsvinkel på næsten 90 grader.
MAN SmartSelect
Når det gælder betjening af infotainment-systemer og navigation har man som i TGX mulighed for at vælge MAN SmartSelect. Her kan man ved hjælp af en dreje- og trykknap håndtere systemerne uden at miste fokus på vejen.
Vi kan også nævne det multifunktionelle rat, hvor man kan betjene radio, håndfri telefoni og fartpilot uden at tage hænderne fra rattet.
Adaptiv fartpilot
Assistentsystemerne omfatter som i TGX nødbremsesystem, adaptiv fartpilot og fjernlysassistent. Tillige fås TGS med MAN ComfortSteering-kontrolsystem og MAN EfficientCruise GPS-styret fartpilot.
TGS kan også bestilles med med VAS (Video Turning System), Bird View med kamerabaseret 360 graders udsyn rundt om køretøjet – samt og en radarbaseret drejeassistent.
RIO Box-forbindelses-enheden er standard i alle nye MAN lastbiler. Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre har en mindre tillægspris.
Via mobiltelefonen
Via systemerne kan man planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og administrere flådestyring. Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante, via en app på mobiltelefonen.
Ved hjælp af appen kan chaufføren udføre en digital kontrol inden kørsel, få brugerinstruktioner og information om køretøjet samt kommunikere med MAN-værkstederne.
Fabriksopbygninger
Man kan som altid bestille sin TGS med forskellige opbygger- forberedelser fra fabrikken.
MAN Trucks har også sin egen digitale platform, hvor opbyggeren kan søge efter data og information om det relevante chassiser.
Fabrikken har til den nye lastbils-generation netop udviklet et nyt konfigurationsværktøj.