Der er ikke mange luksusbiler, som kan forcere en hullet og mudret skovvej eller markvej, uden at passagererne hopper og danser i sæderne.
Men det kan den nye Land Rover Defender. For bilens avancerede undervogn med adaptiv luftaffjedring og Configurable Terraine Respons 2 teknologi er udviklet til at klar stort set alle typer af underlag – som man selv vælger på touch-kontakter på instrumentbrættet før det går løs.
Ikke fordi vi glemmer de kloge ord fra Land Rover fabrikkens tidligere testchef Mr. Green – at man skal køre adstadigt, når man kører i terrænet – men her var der faktisk tale om offentlige veje – om end i ringe standard.
Masser af trækkraft
Vi har tidligere kørt i P300 dieseludgaven i 110 tommer modellen, som er den optimale arbejdsbil – nu har vi prøvet den optimale luksusversion i P400 Mild hybrid V6 benzinudgaven, som jo er lidt mere tørstig end diesel-pendent’en med mellem 8.1- og 8,9 km/l i snit (WLTP-metode).
Til gengæld er der masser af trækkraft i maskinen, der har et drejningsmoment på 550 Nm mellem 2.000- og 5.000 omdrejninger. Den når også til 100 km/t på 6,1 sekund og topfarten er opgivet til 208 km/t. Mild-hybridsystemet er med til at forbedre præstationerne.
Fælles for de nye og avancerede, engelske luksus-terrænbiler er, at mere end halvdelen af kunderne har bestilt dem på gule nummerplader, hvor kan få dem fra cirka en halv million kroner plus moms.
En mio. kr. som Van
Vores “First Edition” testbil her koster på hvide plader med alt udstyr over 1,6 millioner kroner – altså på Range Rover niveau. Som Van ville vi ende på cirka en million kroner.
Men bilen kom jo i fjor – og førsteudgaven, som den hedder på dansk, er ikke tilgængelig mere. Nærmeste variant er HSE X-Dynamic Van til 904.000 kr. plus moms
Faktisk var priserne på de sidste af de gamle Defender modeller ikke meget billigere, da de stoppede i 2016. Så med den avancerede teknik, kan man nærmest kalde de nye udgaver billige i indkøb. Bilen kan også indgå som ekstra køretøj på gården eller godset – og prøv at se prisen på en god traktor.
Kompenserer for krængning
Tilmed er køreegenskaber på landevej og motorvej utrolig komfortable – også takket været luftaffjedringen. Selv et halvhurtigt sving går fint – krængningen kompenseres af systemet, så man ikke mærker ubehag.
Vi vil dog ofte anbefale at bruge manuelle gearskift frem for den 8-trins automatgearkasse. For der er tendens til en tøven ved acceleration, hvis man kører adstadigt – og kick down virker voldsomt.
Højt udstyrsniveau
Udstyret i bilen er righoldigt med el-sæder med tre indstillinger, el-glas soltag, trinbræt i hver side, 20 tommer alufælge, læderrat, varme i sæder og rat, elektrisk justerbart rat, midterboks med køl, handskerum med lås, stort fartgreb på instrumentbrættet, både A- og C udgave af usb-stik, navigation – og selvfølgelig stort reservehjul på døren bag.
Sikkerhedsniveauet omfatter bl.a. adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, LED Matrix forlygter, linjevogter, down hill assistent, to trins klimaanlæg og 3D Around View Monitor.
Stofsæde – uden massage
Men der er kun stofsæder i bilen – og der er hverken køleeffekt i sæderne eller massage. Den gummi-behandlede overflade i varerummet betyder, at alting rutsjer rundt – derfor skal man benytte de fire fastgørelseskroge.
Der er også aflægge-net indvendigt på sider og døren bagest – og rum under gulvet. Læsehøjden er 780 mm. Trykker man på en knap bagest i siden, svinger trækkrogen ud. Og så er der synlige bolte i kabinen for at understrege, at der her er en ægte arbejdshest. Varerummet er på knap 2.400 liter – og den må trække en trailer på 3,5 tons.
I arbejdshesten Defender er der som nævnt gummibelægning i hele bilen – så man stadig kan bruge vandslangen til at spule vognbunden efter terrænkørslen. Alle el-bokse med mere sidder også højt oppe.
Udfordrende test
Sidste sommer prøvede vi den nye Defender på området ved Tirsbæk Gods ved Vejle for at prøve de nye biler i ét af de mest strabadserende off-road terræner i Danmark.
Og selv om mange hard core Land Rover entusiaster begræder, at den oprindelige Defender stoppede i 2016 – bl.a. af miljømæssige årsager – så er den nye udgave i en klasse for sig.
Den gamle model, som har været produceret siden 1948, er legendarisk – men også meget gammeldags og ret svær at køre. Den nye Defender kan meget mere – og er langt lettere at køre i på de stejle og mudrede stier på Tirsbæk Gods.
Kamera ser under fronten
Før skulle man ofte have sin makker ud og guide én igennem en vanskelig passage. Nu er der kameraer, der både viser, hvor meget plads, der er rundt om bilen – og tillige plads ved hjulene og endda under bilen. Dermed kan man helt undgå at ramme sten, træstubbe og træer på turen.
Automatgear er standard – og man kan sætte bilen til at vælge det rigtige underlag ved at vælge automatik, og man kan som nævnt også selv vælge, om opsætningen af affjedringen passer til underlaget – f.eks. om det skal være sten eller sand.
Vi indledte vores tur i terrænet ved at hæve luftaffjedringen. Så klarer man sig fri af sten og stubbe og har tillige en vadedybde på 90 cm – takket været et nyt Wade program.
Adræt i terrænet
Den nye karrosseri-arkitektur giver en frihøjde på op til 291 mm og terrænegenskaber i verdensklasse – så model 110 har til-, rampe- og frakørselsvinkler på henholdsvis 38, 28 og 40 grader (terrænhøjde).
Defender har en maksimal last på op til 900 kg, en statisk taglast på op til 300 kg. og en dynamisk taglast på 168 kg.
Permanent firehjulstræk og otte-trins automatgear og midter-differentiale er standard – aktivt låsbart differentiale på bagakslen er ekstraudstyr.
Bygget til hårdt arbejde
Testbilen havde en særlig Adventure-pakke med kraftig tagbagagebærer, boks på siden af bilen og luftindtag/snorkel ved A-stolpen – en fordel ved forcering af vandløb. På motorvej og med soltaget åbent, er der en del vindstøj fra tagbagagebæreren, men ved marchfart er bilen ellers helt lydløs.
I testperioden mødte vi nogle Land Rover nørder, som de kaldte sig selv – som stillede spørgsmål ved, om den avancerede teknik i bilen kunne klare et Camel Trophy rally gennem en jungle – men det er jo netop, hvad Land Rovers ingeniører har arbejdet på at sikre under udviklingen af bilen.
Den spiller jo også en hovedrolle i den kommende James Bond film – som vist endelig er på vej til en premiere efter Corona-forsinkelsen – og her bliver bilen ikke sparet.
–
Faktaboks – Land Rover Defender 110 tommer 3-liter V6 turbo Mild Hybrid First Edition P400:
Motor: V6 Biturbo benzin.
Slagvolumen: 3-liter
Miljø: Mild Hybrid.
Ydelse: 400 hk v. 5.500-6.500 omdr.
Moment: 550 Nm v. 2.000-5.000 omdr.
Træk: Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sekunder.
Topfart: 208 km/t.
WLTP snit-forbrug: 8,1-8,9 km/l.
CO2 udslip: 255-279 g/km.
Gear: 8 Trins automatgear.
Dæk: Pirelli Scorpion Zero 255/60 R20.
Læssehøjde: 780 mm.
Varerum: Ca. 1.875 liter.
Frihøjde: 29,1 cm.
Trailervægt: 3.500 kg.
Vogntogsvægt: 6.750 kg.
Egenvægt: 2,4 tons.
Nyttelast: 900 kg.
Statisk taglast: 300 kg.
Dynamisk taglast: 168 kg.
Til/frakørselsvinkler/rampevinkel: 38-, 40- og 28 grader.
Vadedybde: 900 mm.
Frihøjde: 210-291 mm.
Fabriksgaranti: 3 år.
Pris hvide plader: Ca. 1,6 mio. kr.
Pris 1. Edition Van: ca. 1 mio. kr. plus moms.
Pris HSE X-Dynamic Van: 903.837 kr. plus moms