Ifølge tyske medier er lastbilsproducenten MAN nu klar til at sætte deres store elektriske varebil eTGE i serieproduktion.

Det betyder, at man formentlig er klar til at sætte bilen til salg før søstermodellen eCrafter fra moderselskabet VW Nutzfahrzeuge. Produktionen er dog begrænset, så hvornår bilen lander herhjemme er uvist

De nye eTGE får en rækkevidde på op til 160 km – og det skulle ifølge MAN være tilstrækkeligt til at dække 75 pct. af alle transporter i bebyggede områder.

Varierende ladetid

Opladningstiden er varierende. Med en 40 kW ladestation kan man på 45 minutter oplade 80 pct. af bilens batterier.

Men en Wall-box i firmaet er bilen fuldt opladet på fem en halv time. Med 220 volt vekselstrøm tager det ni timer at oplade bilen 100 pct.

Batterierne ligger under varerumsgulvet, som svarer til gulvet i de baghjulstrukne dieselmodeller, så gulvet er let forhøjet.

Den øgede vægt betyder, at nyttelasten er væsentligt formindsket. Det betyder, at det bliver biler over 3,5 tons totalvægt, som er mest interessante – og det kræver stort kørekort herhjemme – med mindre der gives dispensation for elbiler, hvor problemet er generelt.

Maksimalt 90 km/t

Ved eTGE bliver forhjulene trukket af en permanent synkrom-motor med 100 kW. Drejningsmomentet er på 290 Nm. Bilen kan maksimalt køre med 90 km/t – og forbruget er så på 20 kWh pr. 100 kW.

Sikkerhedssystemerne bliver de samme som i dieseludgaverne – det vil bl.a. sige med nødbremsesystem (Emergency Brake Assist). Der følger navigation og opvarmet forrude med.

Danske priser kendes p.t. ikke. I Tyskland er fabriksprisen knap 70.000 euro – svarende til 525.000 kroner – hertil kommer danske afgifter.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk