Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Pedersen, R, prøvede selv at tanke en brintbil, da han stod for åbningen af Danmarks femte brint-tankningsanlæg på Dynamovej i Herlev.
Men det er da heller ikke svært, for det tager ikke længere end at tanke en benzin-drevet bil. Bilen var en Hyundai ix35 brintbil, den p.t. mest almindelige rigtige bil, der kan fås med brændselsceller.
Bag tank-stationen står virksomheden H2 Logic med base i Herning samt det franske selskab Air Liquide. Det hele foregår på Q8’s tankstation på Dynamovej. I øvrigt på grunden ved siden Applus’ synshal, hvor der tidligere også var Better Place’ batteri-skiftestation.
Kun grøn strøm
Det er grøn kun grøn strøm, der er med til at fremstillet brinten – og den produceres på stedet via elektrolyse, skriver fagbladet ”Ingeniøren”.
Hele konstruktionen er bygget op omkring en 40 fods container, og prisen for tankstationen er cirka 7,5 mio. kroner. Produktionskapaciteten er på 50 kg brint i døgnet.
I dag er der så mulighed for at tanke brint i Herlev, i Københavns sydhavn, i Vejle, i Holstebro og i Aalborg.
Kun én privat brintbil
H2 Logic direktør Jacob Krogsgaard forventer, at inden udgangen af året også åbner tankstationer i Køge, Korsør og Aarhus. Senere måske også i Esbjerg, Herning og Kolding.
Så vidt vides er der kun én privat virksomhed, der har investeret i en brintbil – også en Hyundai. Det er ”Strandmøllen” med base på Fyn. Københavns kommune kører forsøg med 15 af disse brintbiler, Vejle kommune har tre og Holstebro kommune har én. Dertil kommer en bil, der ejes af den danske Hyundai importør.
Toyota i Danmark har allerede fået mange henvendelser i forbindelse med lanceringen af deres nye Mirai brintbil senere på året. Danmark er blandt de første lande i Verden, der får Mirai på programmet.
45 brintbiler i år
Toyota og Hyundai forventer tilsammen, at der nås op på 45 brintbiler allerede i år.
Toyota-fabrikken understreger efter mange tests i kulde og varme, at de får en rækkevidde som normale benzin-drevne biler. Modsat de fleste elbiler. Toyota forventer på grund af en relativ høj pris på cirka 500.000 kroner, at det er offentlige myndigheder og virksomheder, der satses på som kunder til Mirai modellen. I første omgang.
Pudsigt er det imidlertid, at importøren af Toyota bor på samme vej i Herlev som den nye brint-tankstation: Dynamovej.
En halv million kroner
Prisen gælder ifølge de nuværende regler for afgiftsfritagelse for el- og brintbiler – men endnu er der ikke endeligt taget stilling til i regeringen, om denne bestemmelse skal forlænges. I modsat fald bliver prisen tre gange så høj.
Spørgsmålet er, om det bliver afgjort før det tilstundende folketingsvalg, der senest skal holdes 14. september i år.
Toyota har tidligere udtalt, at fremtidens drivmiddel bliver en kombination af brint og en hybridløsning. Benzintanken i en Prius, Auris og Yaris Hybrid kan derfor forventes at blive skiftet ud med en brintløsning.
Varebiler på brint
Antallet af el- og brintvarebiler ventes også at stige på grund af øgede krav til grøn transport – især i bycentre.
Køber man en Hyundai IX35 brintbil på gule nummerplader, vil man spare momsen – men eller vil en tilsvarende personbil på brint koste det samme på grund af afgiftsfritagelsen. Eksempelvis Nissan tilbyder deres Leaf elbil som gulpladebil til virksomheder.