Samarbejdet mellem tyske Daimler og den fransk-japanske alliance Renault og Nissan udvides løbende. Nu gælder det den nye Mercedes pick-up i 1 tons klassen.
Den første tegning af den nye Mercedes-Benz har vi allerede vist her på VOTY.dk – men nu er det så en kendsgerning, at det bliver en del af arkitekturen fra den kommende Nissan Navara – kaldet NP 300 – der lægger grunden til den nye tyske pick up.
I forvejen arbejder de to koncerner sammen på flere punkter – på erhvervssiden får Daimler bygget deres Citan Van sideløbende med Renault Kangoo på Renaults fabrik i Nordfrankrig. Den nye Mercedes-Benz Vito har en motor fælles med den nye Renault Trafic – og motoren anvendes også til personbiler hos Mercedes. På personbilssiden bygger Daimler ejede Smart den nye Renault Twingo.
Øget samarbejde
I alt er antallet af aftaler firedoblet til i alt 13 forskellige projektet på verdensplan siden 2010.
Den nye Mercedes pick-up skal bygges i Barcelona og i Cordoba (Argentina). Bilen skal sælges i Europa, Australien, Sydafrika og Latin Amerika.
Det nye samarbejde betyder en øgning af det 5-årige strategiske samarbejde mellem de to virksomheder. Samarbejdet betyder, at Daimler kan skyde genvej med hensyn til både investering og tidshorisont.
”Indgangen til det voksende mellemklasse pick-up marked er et vigtigt skridt for at fortsætte vores globale vækst,” sagde øverste chef og bestyrelsesformand i Daimler AG, Dr. Dieter Zetsche, da planerne blev offentliggjort.
Forskelligt design
De to pick-up modeller bliver dog designmæssigt og drivlinemæssigt forskellige – og som i Citan have helt tydelig Mercedes DNA.
Daimler får ikke samarbejde med hvem-som-helst på pick-up siden. Nissan er verdens næststørste pick-up producent efter Toyota (Hilux) – og har 80 års erfaring med at bygge 1-tons pick-up biler. Siden 1933 er der rullet 14 millioner Nissan pick-up af samlebånd rundt om i verden. Seneste Navara kom i sommeren 2014.
Nissan er i forvejen ved at udvikle en 1-tons pick-up til partneren Renault – på basis af Navara. Men med Renault DNA. Renaults pick-up skal bygges i Mexico og lanceres i 2016. Allerede i år viser Renault en mindre pick-up.
120.000 bilerom året
Fabrikken i Barcelona skal bygge ialt 120.000 pick-up biler for de tre mærker. Fabrikken i Argentina skal bygge 70.000 stk. om året.
For Renault-Nissan betyder Daimler samarbejdet, at man vil kunne spare mange penge I udviklingen af bl.a. fabrikken i Sydamerika – og åbne for nye markeder i området.
”Projektet vil også tillade os, at optimere produktions-kapaciteten på fabrikken i Barcelona, og øge vores konkurrencedygtighed. Vores samarbejde med Daimler er et af de mest produktive i bilindustrien – som forbedrer de økonomiske aspekter for alle, men samtidig målrette vores mærker og produkter,” sagde Carlos Ghosn, CEO og formand for bestyrelsen i Renault-Nissan.
I dag samarbejder Renault-Nissan også med bl.a. General Motors på varebilsområdet, men om Daimler og alliancen på sigt kommer til at arbejde sammen på udvikling af større kassevogne som f.eks. Master- og Sprinter vides endnu ikke.