På Japan Mobility Show i Tokyo i den kommende uge er Toyota stærkt repræsenteret med nuværende og fremtidige bilmodeller.
Det handler ikke mindst om elektriske køretøjer, hvor fabrikken allerede har løftet sløret for både SUV’er og en enkelt sportsvogn.
Alle prototyper, der viser, hvad fremtiden vil vise for den store bilkoncern.
Den elektriske pick-up
Nu løfter man sløret for endnu en konceptbil i skikkelse af den fuldt elektriske pick-up, Toyota EPU.
Den nye bil har nogenlunde samme størrelse som den Hi-Lux diesel pick-up, som kendes herhjemme
Navnet EPU står for Ecological Pick Up truck, som måler 507 cm i længden, 191 cm i bredden og 171 cm i højden. Den er 25 cm kortere og 6 cm bredere end Hilux.
Specielt rat
Konceptbilen er udstyret med et særligt udformet rat – nærmest som var det styretøjet på et fly. Toyota har allerede vist et lignende rat frem til elbilen, bZ4X, hvor man har navngivet det One Motion Grip.
Idéen er, at man ikke behøver at flytte hænderne på rattet, selv når man ønsker fuldt styreudslag.
Det kan kun lade sig gøre ved, at rattet ikke er fysisk forbundet til hjulene, men at styringen foregår elektronisk – også kaldet “steer by wire”.
Lavt tyngdepunkt
Batteriet i Toyot EPU er placeret i bunden af bilen, hvilket betyder, at den elektriske pick-up får et lavt tyngdepunkt med deraf følgende gode køreegenskaber kombineret med høj komfort.
Hvornår Toyota bliver til virkelighed, er der ingen meldinger om – og der er heller ikke oplysninger om yderligere specifikationer.
Men Toyota har altid forsket på nærmest alle planer, når det gælder mobilitet.
Brint-drevet pick-up
Når det gælder pick-up modeller, har man for ikke så længe siden offentliggjort informationer om en pick-up, der kører på brint – et drivmiddel, hvor Toyota er længere fremme forskningsmæssigt end andre bilkoncerner.
Hilux er i forvejen én af de mest hårdføre erhvervsbiler – og det er bl.a. bevist gennem sejre i Dakar Rally.
Mens det er i dagligdagen, at Hilux har bevist sit værd – som tro følgesvend for bl.a. håndværkere og entreprenører. Uanset terræn – og med eller uden trailer.