(FRANKFURT)
Af Carsten Teiner
På Genève Motorshow viser Kia første trin mod fremtidens teknologier – med både hybrid-crossover bilen Niro og plug-in hybridbilen Optima.
VOTY.dk var forleden til forpremiere på de nye bilmodeller hos Kia’s europæiske moderne hovedkontor midt i Frankfurt an Mains skyline – og ud over at se afsløringen af de nye biler på Europæisk grund, fik vi lejlighed til at tale med franskmanden David Labrosse, der er chef for produktplanlægning for søstermærkerne Hyundai og Kia.
Syv års garanti i 10 år
Kia har i over 10 år chokeret ved en ganske avanceret markedsføring med bl.a. syv års garanti gennem de seneste 10 år – og de senere år med et skarpt ”tiger” frontdesign. Nu chokerer de med avanceret teknologi pakket ind i ganske flot design. Og modellerne Niro og Optima er kun begyndelsen. Mange flere modeller vil dukke op på tværs af hele produktprogrammet.
”På lang sigt vil det være el-bilen, der vinder – vi venter bare på endnu bedre batteriteknologi, men den er allerede på vej. Imens vil det være hybridbiler, plug-in hybridbiler og brintbiler, der vil blive det naturlige alternativ til ren benzin og diesel. Inden for 10 år vil CO2 udledningen fra vores biler falde yderligere med 25 pct.,” siger Labrosse.
Stort potentiale for elbiler
Han understreger, at brintteknikken på verdensplan vil være begrænset af infrastrukturen – og el-teknikken begrænset af efterspørgslen fra kunden – på grund af el-bilernes rækkevidde. Elbilen vil i mange år frem være bedst egnet til bykørsel. Men med elbilers mulighed for at kunne samle strømmen op fra vindenergi, som bl.a. Nissan har påvist, har elbilerne et stort potentiale.
Labrosse peger i den forbindelse også på, at det er den teknologi, der kan opfylde de strengere miljøkrav fra bl.a. EU og storbyer. I den forbindelse også den mildere beskatning af grønne biler med lavt CO2 udslip. Den nye Kia Niro udleder 89 gram CO2/km – svarende til cirka 27 km/l. Eller lige så godt som dieselbiler.
God signal-værdi
”Hybridteknologi er også måden, at mange private kunder og virksomheder kan vise, at de går ind for et bedre miljø,” siger Davis Labrosse – der har boet ni år i fransk Canada inden han kom til Europa.
I forbindelse med den nye Niro har Kia så udviklet koncernens egen dobbeltkoblings-gearkasse, som alternativ til manuel gearkasse. Faktisk producerer Hyundai-Kia koncernen det meste selv – også højstyrke-stålet til bilerne, så man sikrer en lav vægt og øget stivhed i karosserierne. Aluminium bruges også i stor stil.
Helt sin egen
Til hybrid- og elbiler har koncernen også udviklet en speciel platform – der i første omgang bruges til Niro og Hyundai el – og el/hybridbils-modellen Ioniq. Men mens denne er en direkte konkurrent til Toyota Prius, er Niro helt sin egen – bygget som en crossover, i øvrigt den hurtigst voksende biltype i verden.
Labrosse fortæller, at Kia også vil lancere plug-in udgaven af Niro for at kunne byde på en endnu mere miljørigtig og økonomisk udgave, der kører længere på literen – målrettet ikke mindst kunder, der kører langt og som hurtigt kan tanke. I forbindelse med en længere tur tager det stadig for lang tid at lade en elbil op. Derfor er plug-in en god løsning nu.
”Niro er produceret i Korea, men vi benytter i høj grad vores afdelinger i Europa, Kina og USA til udviklingen af vores produkter. For Niros vedkommende er designet fra USA – mens spørgsmålet om køredynamik er løst i Europa. Niro har således modsat de fleste andre i klassen avanceret affjedring bag med triangler,” siger Labrosse.
Også som Plug-In hybrid
Kia Niro bygges i Korea og er fabrikkens første parallelhybridbil. Bilen kommer senere også som en plug-in hybrid bil. Første bil med Plug-In hybrid teknik er D-klasse limousinen Optima – som senere også finder vej til stationcar-udgaven.
Stationcarmodellen er en bilmodel, der også blev vist ved mødet i Frankfurt – og som står i Genève – og den er udviklet specielt med henblik på Kias europæiske kunder. 70 procent af salget af D-segment biler er stationcars. Denne vil kun fås som diesel. Også den vil blive tilbubdt som Van.
I Danmark har kundeunderlaget primært været private – og den nye stationcar vil betyde mærkets første alvorlige indtog i firmabil-klassen. Niro’s batteripakke ligger under anden sæderække – uden at tage noget af gulvhøjden. Det betyder, at Niro også vil have en fremtid som Van-model i Danmark.
Prisen på Niro kendes ikke – men et godt bud er i omegnen af 300.000 kroner. Som gulpladebil cirka det halve plus moms.