Toyota har i 20 år næsten været alene på markedet med benzin-hybridbiler – der begyndte med Prius. Men koreansk bilindustri vil også være med på den grønne hybridbølge.

Hyundai-Kia koncernen har netop vist den nye hybrid-Crossover model Niro, som har europæisk premiere på biludstillingen i Genève, som åbner midt i næste uge – men som direkte konkurrent til den nye Prius er Hyundai også klar i Genève med Ioniq.

Modsat Prius er Ioniq en ny og selvstændig model, der giver mulighed for at vælge mellem hele tre forskellige teknologier.
 
Hybrid:
1.6 liters fire-cylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning. Den trækker en el-motor. Benzinmotoren yder 105 hk og elmotoren yder 43,5 hk, som tilsammen 141 hk – og samlet har den et drejningsmoment på 265 Nm. CO2 udslippet er kun 79 g/km. Tophastighed 185 km/t.

Plug-in: 
Kombinerer en 1.6 GDI benzinmotor, der via et genopladeligt batteri giver en rækkevidde på ca. 50 km. Batteriet, der har en kapacitet på 8,9 kWh, er et lithium-ion polymer batteri. Batteriet i Ioniq, det både fylder og vejer mindre – 30 pct. mindre i forhold til nikkel-metalhydrid (NiMH). CO2 udslip er kun 32 g/km.

El-bil:
Et 28 kWh litium-batteri sørger for en radius på op til 250 km på en enkelt opladning – helt uden emission under kørsel. Motoren yder ca. 120 hk. Drejningsmoment på 295 Nm, mens rækkeviden er 248 kilometer. Topfarten er 165 km/t.

6-trins DCT-dobbeltkoblings gearkasse er standard på alle varianter.

Udstyrsmæssigt tilbydes der bl.a. otte tommer navigation med Apple Car Play, Android Auto og trådløs opladning af mobil. Af sikkerhedsudstyr kan nævnes Lane Keeping Assist (linjevogter) , automatisk nedbremsning system inklusive fodgængerradar, blind vinkel sensor (Bllind-Spot) samt adaptiv fartpilot.

Halv pris som Van
Hyundai Ioniq er tænkt som en skarp konkurrent til både Toyota Prius og Volkswagen E-golf. Både den nye Prius og Golf GTE tilbydes som Van-modeller – og da både Hyundai- og Kia importøren tilbyder de fleste af deres bilmodeller som gulpladebiler, ventes den 5-dørs Ioniq også at kunne sælges som Van – især de dyrere hybrid- og Plug-In modellerne – hvis den vel og mærke opfylder reglerne for varerummets størrelse på 1,20 meter i længde og 60 cm i højden.

Bilen symboliserer ifølge fabrikken den mere end noget andet Hyundais ambition om at være internationalt førende på at udvikle nye og mere bæredygtige teknologier til fremtidens biler.

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk