(BÅSTAD)

Efter verdenspremieren sidste år og hæderen som årets lastbil i Europa for 2016 er Iveco i Danmark klar til at markedsføre bilen for alvor.

Hvor der i fjor blev solgt 80 Eurocargo over 12 tons, er målet i år 100 enheder, hvortil kommer under 10 stk. 7,5-tons udgaver.

Indtil nu har kun få biler fundet deres vej til Norden – så det var anledningen til, at Iveco Nordic & Baltic med hovedkontor i Glostrup arrangerede en to-dages test af den nye lette lastbil mellem 7,5- og 16 tons totalvægt.

Test af alle modeller
Vi har tidligere prøvet bilen ved den internationale pressetest i området omkring Brescia i Norditalien – men kunne da kun nå en enkelt model, nemlig 12 tons udgave.

Denne gang kom vi til at prøve alle de biler, som var med i testen – og det vil sige med de små 4 cylindrede Tector 5 motorer og de store 6 cylindrede Tector 7 udgaver. Førerhusene er helt identiske, men når bilerne ser forskellige ud, skyldes det bl.a. skærme og dæk.

Den lille 7,5-tons bil sælges der kun få af herhjemme – ikke mindst fordi nyttelasten er begrænset. Er man til syv tons-biler, vælges oftest en Daily, som kan laste noget mere.

Klarede Hallandsåsen godt
Den lille motor klarede nu Hallandsåsen tilfredsstillende – og ned ad bakke kunne motorbremsen holde bilen uden at man skulle hjælpe med fodbremsen.

Det gik ikke med de større biler, der også havde mere ballast. Det var sådan, at den lille 7,5 tonner havde to tons ballast, den 12 tons udgave med 120 hk havde fire tons- og med 150 hk havde seks tons og den største 160 hk havde syv tons ballast.

Motorbremsen blev også flittigt benyttet på den cirka 300 km. testrute i Skåne, der dag et bragte os fra starten i Helsingborg via Ekeby, Röstänga, Perstorp, Örkelljunga og Våxtorp til Båstad. Dag tog gik tilbage til udgangspunktet via tests på og omkring Hallandsåsen.

Fra automatic til manuel
Vi prøvede bilerne både med manuel og automatisk mode – her skal man vide, at skiftet mellem de to systemer er D-knappen. Tryk på knappen – og den går i manuel – og en gang mere – og den går i automatic.

Vejret var koldt og regnfuldt – hvilket dog ikke generede de italienske lastbiler. Både viskeranlæg og klima-anlæg virkede tilfredsstillende.

Den nye Eurocargo er fjerde generation af bilen. Den nye lastbil har mange detaljer fælles med den nuværende udgave – bl.a. aksler og ramme samt de fleste plader i førerhuset.

Nyt frontdesign
Men hele frontdesignet er fornyet – med to pct. bedste aerodynamik – ligesom hele kabinen med ændret instrumentering og bedre førersæde med mulighed for luftkøling.

I stedet for syninger er sæderne elektrosvejsede. I Danmark og Norden er udstyrsniveauet det højeste, der fås. På turen i Skåne var komforten god – og sæderne gav god støtte. Rattet kan også indstilles i flere retninger, så kørestillingen var tilfredsstillende.

Komforten er forbedret med nyt 4-punkt ophængt førerhus. Der er kommet nye 6- og 12 trins automatiserede gearkasser – hentet fra Stralis – og der er mulighed for at vælge ECO-mode for bedre brændstoføkonomi.

Ønske om mindre rat
Der skulle tages fat i rattet i rundkørslerne. En mindre rat-diameter kunne måske gøre jobbet lettere.

Bilens ECO-roll system virkede godt. Motoren slår fra – og man sparer brændstof. Men det skal som sagt slås fra for at få bilens kick-down til at virke til at virke. Man skal unde sig et læderrat – plastrattet er trist.

De 280 hk i 12 tons bilen havde ingen problemer at trække læsset. På de stejleste bakker faldt bilen til 9. gear, men skiftene var bløde og komfortable.

Bedre økonomi
Tector 5- og 7- motorerne er oparbejdede til bedre brændstoføkonomi – stadig med højeffektive SCR motorer med automatisk regenerering af partikelfiltre. Når der kommer strengere miljøkrav kan Iveco dog være tvunget til at kombinere SCR- og EGRefterbehandlimgssystemer.

De 4 cylindrede motorer til bl.a. 7,5 liters modellerne er mest ændrede med bedre drejningsmoment ved lavere omdrejninger.

Disse motorer sælges dog begrænset i Danmark, da nyttelasten ikke er så stor. Herhjemme er det de seks-cylindrede udgaver, der sælger bedst – med totalvægte på 12, 15- og 18 tons. Her er brændstofforbedringen op mod fem pct., oplyser Iveco. Der er også længere serviceintervaller.

Nyt med 3-akslede udgaver
Navet i bagakslen er forbedret og der er nyt kron- og spidshjul. Der er ændrede fjedre og støddæmpere – og nyt er en gas-udgave samt 3-akslede udgaver.

Iveco Eurocargo bygges i 1.100 varianter – og er tæt forenet med lastbilen til bytransport og regionaltransport. Flere vil bo i byer fremover – og med tiltagende handel på internettet, vil Eurocargo være den typiske transportenhed.

Siden første udgave kom frem i 1991 er der solgt en halv million udgaver. Anden generation kom til i 2002 og tredje generation i 2008.

I nyeste udgave skal vi nævne bilens kommunikationssystemer – samt forbedrede sikkerhed med bl.a. nødbremsesystem, afstandsregulering, linjevogter samt LED kørelys. Dertil to stik til iPhones

Fakta: Iveco Eurocargo ML 120 E 28/P
Motor: 6 cyl. common rail.
Type: Tector 7.
Slagvolumen: 6,7 liter.
Ydelse: 280 hk.
Moment: 1.000 Nm.
Miljø:Euro 6.
Gear: 12 trins automatiseret ZF.
Type: 12 AS1210 TO.
Dæk: 245/70 R 19,5.
Akselafstand: 3.690 mm.
Totalvægt: 12 tons.
Nyttelast: 6.580 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk