(BERLIN)

Selv om den 190 hestes Vito med twin-turbo motor med 7-trins automatgear havde masser af overskudskraft, da vi prøvede den på motorveje og landevej ved Berlin forleden, så var det ikke mindst den 1,6-liters 114 hestes motor med single turbo, som overraskede positivt i forbindelse med verdenspremieren – med messer af moment trods et par hundrede kilo last.

1,6 liters motoren gør det muligt for Mercedes-Benz ikke kun at holde prisen for billigste forgænger, men også gøre den lidt billigere.

1,6-liters motoren er udviklet i samarbejde med Renault i Frankrig, som Daimler har et tæt samarbejde med. Basismotoren er den samme, som bruges i bl.a. den nye Renault Trafic – men Mercedes har så tilpasset motoren til deres behov. Og den benyttes både til Mercedes-Benz C klasse personbiler og nu også til Vito. Tillempet til varebilsbrug.

190 hk først med Euro 6
Vi fik ikke mulighed for at prøve mindste 88 hk motor – og heller ikke den 136 hk motor, som er mindste 2,1 liters motor fra Mercedes’ eget program. Det bliver 2,1 liters motoren i form af 190 hk BlueTec, der først vil blive tilbudt med Euro 6 teknik.

2,1 liter teknikken er forsynet med dobbelt turbo, som giver meget styrke – men også god økonomi. 1,4’eren var dog smidigere i bytrafik, og man kan blive længe i femte gear, før der skal geares ned. Faktisk fra 1.100 omdrejninger eller 50 i femte. Den 163 hestes motor, vi prøvede, skulle i fjerde for at køre uden at motoren hakkede, når man overholdt de 50 km/t i byzone.

Interessant ved motorerne er, at 1,6-liter maskinen er tværliggende, mens 2,1 liters maskinen er langsliggende. Samtidig er den lille motor til udgaver med forhjulstræk, mens 2,1 liters motorerne er til udgaver med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. De små modeller hedder 109 og 111 CDI, mens de store hedder 114-, 116- og 119 CDI.

Fint 7G-Tronic automatgear
Vi prøvede også den 163 hk motor med den 7-trins 7G-Tronic automatgear (som ifølge fabrikken er ekstraudstyr til alle uden den 190 hestes motor). Og så slipper man jo for tænke på det rette gearvalg – en stor behagelighed i tæt trafik.  Dog er det manulle gearskift ganske letgående – måske bortset fra første gear.

Vito har i mange år været stærk på 4×4 markedet. Udgaver med baghjulstræk har også større trailervægt på to tons, hvor forhjulstrækkerne kun må trække 1,5 tons. Til gængæld klarer 4×4 så 2,5 tons.

Firehjulstræk dukker dog først op næste år – den gælder også Camper-modellen Marco Polo, der dukker op næste efterår på Düsseldorf camping-messen. Minibus udgaven hedder Tourer og fås i tre udstyrsniveauer. Varebilerne fås både som almindelige kassevogne og som Mixto udgaver som mandskabsvogne.

Bedre plads i varerummet
Nyt i Vito er den forlængede bund ind under førerkabinen til lange plader m.m. Der er også gjort plads til placering af værktøj. Vito fås med varerum på 5,5-, 6,0 og 6,6 kubikmeter. Nyttelast i den mellemste længde med forhjulstræk er på 1.289 kg – men med baghjulstræk op mod 1.369 kg. Vito laster op mod 120 kg. mere end forgængeren.

Det nye elektrisk mekaniske styretøj virker fint i byens trafik, men ved motorvejsfart er det måske knap så præcist ved midterstillingen. Nu var der meget trafik og mange hastighedsbegrænsninger på motorvejene – så vi må teste det af igen ved den officielle presse-præsentation i Spanien i september – samt når bilen kommer til Danmark formentlig sidst på året.

Mange venter sikkert med spænding på Vito’ens ankomst herhjemme – og man kan godt glæde sig, for meget bedre kvalitet i en varebil i denne klasse skal man nok lede længe efter.

Som at køre personbil
Det er nærmest som at køre i fabrikkens store personbiler – og endda nok en tand bedre end Sprinter, som instrumenteringen er kopieret fra. Eksempelvis er der ikke meget støj at spore – heller ikke ved acceleration.

Helt ny undervogn og affjedring sikrer de gode køreegenskaber. Adaptiv ESP (esc) sikrer sikrere svingegenskaber.

Kørestillingen er langt bedre end før – med otte cm mere hældning i førersædets hældning. Måske er det svært at dreje på de hjul, der indstiller sæderyggen – men det lærer man efterhånden (man kan jo bare bestille et el-sæde). Komforten i de bredere sæder er god – og man bliver hurtigt dus med det multijusterbare, kompakte rat. Alle testbiler havde et lækkert læderrat, som man måske burde ofre, hvis man vil forkæle chaufførerne.

Midtersæde med kneben benplads
Vi prøvede både biler med to enkeltsæder og med bænkesæde til to passagerer. Og her er pladsen lidt pauver – især til benene på midterpladsen.  Lidt skuffende er nok info-tainment udstyret. Der er eksempelvis ikke plads til at montere iPad og tablet som i flere konkurrenter – og man savner plads til at lægge samme tablet bag lås og slå. Handskerummet er ikke stort – og det er ikke sikkert i udskæringerne i instrumentbordet. Der mangler også aflæggeplads. Men der er dog kopholdere.

Man kan sige, at Mercedes-Benz er ”Business as Usual” – men det der er, det fungerer. Sikkerhedsniveauet er tårnhøjt – med trailer-assist, ESP-assist, op til otte airbags (op til seks stk. i den rene varebil) – og bilen har samme sidevinds-assistent som Sprinter, dæktryksassistent og så fås den med linjevogter (lane departure assistent), parc-assist, Blind Spot assistent (som advarer mod trafikanter i den blinde vinkel), advarsel mod kollision (når man er for tæt på bilen foran) samt  bakkamera, fuld LED belysning og skilte-genkendelse.

Advarsel for træthed
Dertil kommer advarsel for træthed hos chaufføren med en skala, der vokser, jo mere træt, at systemet opdager, chaufføren er. En kaffekop lyser op – og der kan gives akustisk signal, nedblændings-assistent, selestrammer-assistent og automatisk lukning af vinduer ved risiko for uheld, regnsensor, speedpilot og meget meget mere. Hvad der bliver standard i Danmark er for tidlig at sige.

På fabrikken i Vitoria i Nordspanien er der investeret næsten 300 mio. kr på forbedringen plus 60 mio. kr. til træning af folk. Der er kommet nye robotter, der sikrer 96 pct. automation, bedre rustbehandling med anden voks- og sealing-behandling og anden lak. Det er så lige blevet til over 5,5 mio. testkilometer i kulde og varme.

Vito til Amerika
I hvert fald er Daimler så sikre på bilens fortræffeligheder, at man nu vil sælge den world-wide – næste trin er USA og Latinamerika – og med ny produktion i Argentina. Sprinter sælger allerede godt i USA.

90 pct. af Vito-kunder er små og mellemstore virksomheder. Budskabet hos Mercedes er som hos de fleste producenter: TCO, ”Total Cost of Ownership” – eller totalomkostninger. Ikke bilens pris.

”Vi vil med Vito gør vores kunder mere succesfulde,” som Dieter Zetsche – øverste Daimler chef sagde i forbindelse med verdenspremieren i Berlin.
Han var i øvrigt koncernens varebilschef, da den første Vito kom frem i 1996. Han kan også glæde sig over, at den nuværende Vito stadig sælger overordentligt flot

Faktaboks Vito 111 CDI:
Motor: 4 cyl. turbodiesel
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 114 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.500 – 2.500 omdr.
Miljø: Euro 5b (Forberedt for Euro 6).
Acc. 0-100 km/t: 14,4 sek.
Topfart: 169 km/t.
Træk: Forhjul.
Gearkasse testbil: 6 trins man.
Træk i 5/6 gear: 1.100 omdr. – 50/60 km/t.
Ydre mål: 5.140 x 1.928 x 1.911 mm.
Varerum kort l x b x h: 2.433 x 1.685 x 1.408  mm
Mellem hjulkasser: 1.270 mm.
Nyttelast: 1.289 kg.
Anhængervægt m. bremser: 2.000 kg.
Audio: 3,5 tommer skærm/Bluetooth, USB, AUX. Telefon.
Audio-option: Navigation evt. m. flådestyring.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk