(HANNOVER)
–
Her til aften er den nye Renault Master valgt til ”International Van of the Year” for 2025 – med en jury bestående af 25 medlemmer fra hele Europa.
Det skete forud for åbningen af den tyske IAA transportmesse i Hannover – som sker i morgen tirsdag.
Renault Master vandt foran den nye, elektriske Ford E-Transit Custom og den nye, store varebiler fra Stellantis gruppen – inklusive en brintudgave, der allerede kan bestilles af kunderne.
Vores valg
Som dansk medlem af Van of the Year juryen havde jeg også Renault Master til min klare favorit.
Jeg havde dog Fords nye mellemklasse-varebil Courier på min andenplads – med den elektriske Transit Custom på tredjepladsen.
Jeg synes, at den nye Master er en enestående ny varevogn med stor volumen – ny fra kofanger til kofanger – og med valg mellem benzin, diesel og brint.
Bedre udsyn
Tilmed samlet på samme linje på fabrikken i nordøstfranske Batilly nær Metz – hvor der er blevet bygget Master varebiler siden 1980.
Komforten for føreren i den nye Master er rigtig god – inklusive en 10 tommer touch-screen. Og man har et bedre udsyn med den store, nye forrude end i den gamle version.
Vi har allerede prøvet nyheden over flere gange i Frankrig – og den har også et godt vejgreb – ikke for blødt – og en direkte styring.
Eludgaven trækker 2,5 tons
Brugeren af varevognen får nu større sidedøre for bedre at kunne læsse varevognen med gaffeltruck – og meget positivt er den 2,5 tons tunge trailervægt i E Tech-versionen.
Man får flere ADAS-sikkerhedssystemer end nogensinde før – og der kommer flere næste år. Bl.a. adaptiv fartpilot.
2-liters dieselmotoren er ny i Master – og den opfylder allerede Euro 7-miljøkravene. Du får 30 pct. bedre brændstoføkonomi i dieseludgaven.
Op til 460 km rækkevidde
Dieseludgaven fås med enten 6-trins manuel udgave eller 9-trins automatic. El-udgaven har et 1-trins automatgear og 1-trins rekuperation.
Den elektriske E Tech-version med det største 87 kWh-batteri har en rækkevidde på 460 km WLTP – meget godt for den størrelse varevogn. Den lader fra 15 til 80 pct. på 38 minutter.
Den kommende brintversion har en rækkevidde på 700 km. Vi har prøvet en prototype – og køreoplevelsen er som en el-udgave.