Der er ikke meget mere, der kan skrues på denne Kia XCeed testbil fra Kia – faktisk blev det til 465.000 kroner inklusive lidt ekstraudstyr som el-bagklap, glassoltag og elektrisk lædersæder med memory-funktion.

Resten er standard, når man lige vælger den 204 hestes GT Line S version, der også har Upgrade udstyrspakken.

Men vælter man bilen som Van, er prisen pludselig helt anderledes lav – nemlig 267.000 plus moms. Og man får fortsat 7 års fabriksgaranti.

Let at betjene

En fin servicebil med benzinmotor uden plug-in teknik, der ikke fås i denne version. Men her er det så den mest sporty Ceed-udgave, man kan få – og endda med flere klassiske betjeningsgreb i form af knapper i stedet for indstilling på skærmen.

Det er ikke fordi, den mangler skærme – der er faktisk fuld digital instrumentering inklusive 10,25 tommer touchscreen og skærm foran rattet.

Til prisen kan man få mange fine biler, men den prøvede XCeed har til gengæld sportslige undertoner og fine køreegenskaber – uden at det bliver til en ægte GTI, med hvad dertil hører af hård affjedring. I den prøvede XCeed har man bevaret et god komfort til langturene.

God langtursbil

Der er dog alupedaler og alufodhviler foruden sportssæder med højdeindstilling og lændestøtte-justering samt læderrat med varme. Det er virkelig en bil, man hurtigt bliver dus med.

Man sidder usandsynligt godt bag rattet i en lige kørestilling. Den 1,6-liters motor med 204 hk er smidig, og den er ganske hurtig – men kører til gengæld så kun 14, km/l i gennemsnit.

Den 7 trins dobbeltkoblingsgearkasse skifter dog blødt. Vil man selv være med – så er der skifteplader bag rattet til manuel betjening.

Høj siddestilling

Som Van har man ikke samme højde i varerummet som i stationcar udgaven – men pladsen er nu god, og dertil kommer så de fire fastgørelseskroge og elbagklappen i testbilen.

XCeed er en SUV, så man sidder samtidig højt – med let ind- og udstigning.

Udstyret er flot – og selv billigste udgave kan prale af Bi-zone LED forlygter med integrerede tågelygter – så udsynet er godt. Vi skal også nævne bakkamera, navigation, elektrisk håndbremse og 2 zone klimaanlæg.

Masser af sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt vil vi fremhæve adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse, blindvinkelalarm, regnsensor, parkeringssensor for og bag, hill assist og linjevogter. Dertil apple car play og avanceret JBL-lydanlæg.

Udvendigt har den 18 tommer alu-fælge og tagræling. I det hele taget er seneste udgave frisket op designmæssigt med nyt logo, indfarvede bundplader og luftindtag i mørkt krom, samt 6-kantede LED baglygter.

Designet på XCeed er flot – men den skrå bagende stjæler lidt af udsynet skråt bagud. Fra mangellisten er der også handskerum uden lås.

Fakta Kia XCeed GT Line S:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 204 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 265 Nm v. 1.500-4.500 omdr.
Topfart: 220 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Forbrugssnit WLTP: 14,1 km/l
CO2 udslip: 161g/km.
Gearkasse: 7 trins dobbeltkobling.
Dæk: Continental Premium Contact & – 235/45 R 18V.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 760/90 mm.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.880/1.300 kg.
Trailervægt: 1.410 kg.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris testbil hvid plader: 465.000 kr.
XCeed fra: 275.000 kr.
Pris ekskl. moms: 266.998 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk