Volvo Trucks har netop løftet sløret for en helt ny fuldelektrisk bagaksel til deres elektriske lastbiler.

Det foregik forleden på IAA-transportmessen, som foregår netop nu i Hannover.

Den nye e-bagaksel frigør plads til flere batterier, som betyder endnu længere rækkevidde for Volvos elektrificerede lastbiler.

Plads til flere batterier

Den nye e-bagaksel giver plads til endnu flere batterier på lastbilen ved at integrere de elektriske motorer og transmissionen i selve bagakslen.

Flere batterier betyder længere rækkevidde, hvilket igen skaber muligheder for, at fjerntransport med fordel kan elektrificeres.

På de brint-elektriske brændselscelle-lastbiler, som Volvo vil introducere i anden halvdel af dette årti, er den ekstra plads praktisk til installation af andre komponenter.

Enorm efterspørgsel

“Dette er et gennembrud for elektriske lastbiler og et klart signal om, at der vil være en enorm efterspørgsel efter offentligt tilgængelige hurtigladere til tunge lastbiler i den nærmeste fremtid. Det gælder ikke mindst langs motorveje,” siger Jessica Sandström, Senior Vice President for Global Product Management hos Volvo Trucks.

Allerede nu kan ca. 30 pct. af lastbilsflåden konverteres til el-lastbiler. Men for at nå de kunder, der har længere ruter, vil Volvo starte serieproduktionen af e-bagaksler inden for få år. Dermed vil det være muligt at forlænge rækkevidden til over 300 km.

Trevejs strategi

”Vi fortsætter med vores alsidige batterielektriske lastbiler, der allerede er i produktion i dag. De kan i øjeblikket dække en bred vifte af transportopgaver. Om nogle år vil vi tilbyde denne nye e-bagaksel til kunder, der udfører længere transporter end i dag,” siger Jessica Sandström.

Volvo Trucks har lagt en trevejs strategi for at opnå nul-emission omkring lastbilen. Det omfatter både batterielektriske lastbiler, brint-elektriske lastbiler med brændselscelle-teknologi samt lastbiler med forbrændingsmotorer, der kører på bæredygtige brændstoffer som biogas, HVO eller grøn brint.

“Forskellige tekniske løsninger er nødvendige for at tackle klimaforandringerne, da tilgængeligheden af energi- og brændstofinfrastruktur er forskellig fra land til land og fra region til region. Også kravene ved forskellige transportopgaver er forskellige,” siger Jessica Sandström.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk