(HANNOVER)

Fords nye E-Transit Custom har netop fået sin globale debut på den internationale transportmesse IAA i Hannover.

Afsløringen blev foretaget af Hans Schep, CEO for Fords varebiler i Europa, og Ted Cannis, CEO, Ford PRO – som er Fords verdensomspændende serviceprogram, der har til opgave at tage hånd om Fords mange varebilskunder.

Ud over eludgaven viste man udgaver af Custom-udgaven, der er Danmarks mest solgte varebil, i en plug-in udgave, i dieseludgaver – samt i en firehjulstrukken udgave.

380 km rækkevidde

Mens E-Transit Custom har en forventet rækkevidde på op til 380 km, så forventes den nye Transit Custom Plug-in Hybrid at have en rækkevidde på ren el på op til 57 km.

Plug-in hybridens drivlinje er den samme som på Fords Kuga Plug-in Hybrid og kombinerer en 2,5 liters Atkinson benzinmotor med et 11,8 kWh batteri.

Den nye Transit Custom fås i dieseludgave med 110 hk, 136 hk, 150 hk eller 170 hk.

Op til 2,5 tons trailervægt

Hvis det ønskes er den seks-trins manuelle gearkasse også tilgængelig i kombination med en mekanisk differentialespærre.

Derudover introduceres en otte-trins automatgearkasse – denne variant har en maksimal anhængerkapacitet på 2.500 kg og er for første gang tilgængelig med et helt nyt firehjulstræk.

Ligesom den 100 pct. elektriske E-Transit Custom, tilbyder den nye Transit Custom en række innovative løsninger som for eksempel et helt nyt rat, der med et snuptag kan forvandles til et bord.

Lavere læssehøjde

Transit Custom fås med et lastrum med lavere læssehøjde, en totalhøjde på under to meter og uafhængigt hjulophæng bagtil.

Alle udgaver kan leveres med kort eller lang akselafstand og med højt eller lavt tag. Varebilen kommer i varianterne Base, Trend, Limited, Active, Trail og Sport.

Den nye Transit Custom er tilgængelig som varebil, dobbeltkabine, hatchback og med L-formet skillevæg – og har standard 5G-modem og 13 tommer SYNC 4 touchskærm.

Digitale løsninger

På IAA viste Ford PRO sine nye digitale løsninger, der ikke bare resulterer i mere oppetid for varebilerne, men også øger produktiviteten for Fords kunder.

Dertil kommer ”Ford Pro Upfit Integration System” – et nyt system for opbyggede varebiler.
Systemet er med til at holde varebilskunderne i hånden og gøre den digitale overgang mere strømlinet for kunderne.

På grund af de øgede omkostninger i hele Europa har behovet ifølge Ford aldrig været større for løsninger, der øger virksomhedernes produktivitet.

Efter skift til el

”Ford Pros revolutionerende software-løsninger er udviklet for at hjælpe kunderne med netop at reducere omkostningerne og strømline deres drift, når de er overgået til en fuldelektrisk flåde,” siger Ted Cannis, CEO, Ford Pro.

Alle varianterne i den nye Transit Custom generation er fuldt integreret med Ford Pro-softwareløsninger samt tjenester som Ford Pro Telematics, mens brugere af varebilen også kan benytte FordPass Pro-appen. Endelig kommer Ford Live Connected.

Diesel kommer først

Varebiler med EcoBlue diesel-drivlinjer forventes at blive leveret i midten af 2023, mens de øvrige varianter vil være tilgængelige senere næste år.

Den nye Transit Custom vil blive produceret af Ford Otosan i Kocaeli i Tyrkiet – iøvrigt sammen med søstermodellen VW Transporter fra samarbejdspartneren Volkswagen Nutzfahrzeuge.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk