(HANNOVER)

IAA-Transportmessen i Hannover, som foregår netop nu,  er mindre end tidligere, så er der mange nyheder. Især køretøjer til den grønne omstilling i Europa.

Lastbilsfabrikkerne er ikke helt enige om, hvad der er bedst – men ét er sikkert. Til distribution og entreprenørkørsel er el det foretrukne – til længere transporter også brint.

Til gengæld er diesel ikke helt forsvundet.

Fossilfrie i 2040

Hos verdens største lastbilsproducent, Daimler Trucks, melder man ud, at 60 pct. af deres lastbiler i Europa skal være fossilfrie i 2030 – i 2040 gælder det, at alle deres produkter i hele verden, skal være fossilfrie. Det sagde CEO Karin Rådström.

Derfor kunne hun også præsentere flere nyheder – så som en tung eActros LongHaul til eksportkørsel – og den normale eAstros 300 nu som trækker, hvor den før kun kunne fås som forvogn.

I den lettere afdeling havde Fuso en helt ny eCanter serie, som er på markedet om to år.
Daimler arbejder både på brint og el for fremtiden.

Kun el til MAN i fremtiden

Men konkurrenten MAN vælger el – også til tunge lastbiler. Det sagde Alexander Vlaskamp – CEO hos MAN.

Derfor kunne han vise den første TGX eludgave – på 70 tons som trækker med op til 800 km. rækkevidde og 80 pct. opladning på en time.

Søsterselskabet Scania har længe haft el-køretøjer på papiret – og klarer desuden biogas og diesel. Fra Sverige kunne Volvo vise fuld pakke af lastbiler på el. Senest de tunge FH og FM – og på IAA en fuld elektrisk bagaksel, så man kan nå 300 km rækkevidde.

Også XD som anlægsbil

DAF Trucks kunne som de eneste af de store europæiske mærker vise den eneste helt nye modelserie på IAA – med XD udgaven til distribution og XD-c (construction). Bilen afløser CF modellen – og XD kan prale af en forrude, der er 17 cm lavere end CF.

Rita Hansen, marketingchef for DAF i Danmark, kunne berette, at DAF vil være klar med eludgaver af både XF og XD i løbet af første halvår næste år – til levering i 2023.

DAF er ved at oprette sin egen samlefabrik til elbiler for at være uafhængig af leverandøren VDL. DAF vil kunne klare rækkevidder mellem 200- og 500 km.

Ford Trucks kommer i år

Ford Trucks er ved at bevæge sig op igennem Europa – og Danmark kommer på landkortet i slutningen af året, kunne direktør Ercan Emrah Duman for Ford Otomotiv Sanayl berette.

Ford Trucks benyttede IAA til at vise en prototype på en elektrisk Ford skraldebil, som kommer i produktion i 2024, sagde Duman.

Bilen har dog ikke lavgulvs-førerhus, som de fleste konkurrenter kan tilbyde i dag – og som danske kunder oftest har som et krav for at øge komforten for medarbejderne.

Iveco og Nikola

Iveco er kendt for sine biogas-lastbiler, men på IAA messen viser de – i samarbejde med amerikanske Nikola – lastbiler, der både kører på brint og på el.

Nikola Tre er klar til det tyske marked i år – men Danmark er ikke på Nikola-landkortet fra begyndelsen fortalte teknisk chef for Ivecos tunge lastbiler i Danmark, Henning Nielsen, som vi traf på Iveco standen.

Han kunne derimod vise en ny dieseludgave af S-Way med 490 hk på basis af fabrikkens 13-liter motor – til eksportkørsel – som sparer op mod 10 pct. brændstof i forhold til 480 hk udgaven med 11 liter motor, som den afløser. Helt væk er S-Way 480 hk motoren dog ikke – da den fortsætter med et mindre førerhus.

Iveco havde også officiel premiere på deres elektriske Daily model – som også kan tilbydes i en brintudgave med teknik fra koreanske Hyundai.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk