”Prestige” er tilnavnet til en opdateret udgave af Toyotas mellemklasse-bil Auris.
Auris, der i 2016 blev solgt i 80 varebilsudgaver, tilbydes også som varebil i den mere luksusudstyrede udgave – til priser fra 164.124 kr. ekskl. moms. I hybridudgaven må man betale cirka 140 kr. mere. Vil man have den særlige Toyota Auris Hybrid Touring Sports Van koster den 170.612 kr. ekskl. moms.
Bilen fås både som ren benzinmodel, som hybrid og med dieselmotor. De fleste Auris herhjemme sælges med hybridmotor, men erhvervslivet vælger ofte dieseludgaven med motor udviklet af BMW.
Konstant udvikling
Helt i tråd med med Toyotas filosofi Kaizen, der på japansk betyder kontinuerlig forbedring, har Auris-modellen været i konstant udvikling. Alene navnet Auris, der betyder guld, stiller store forventninger til bilen.
Prestige-modellen kommer i den perlemorshvide Pearl White, en rødmetallic Tokyo Red og i en gråmetallic Granite Grey. Uanset farvevalget er taget altid sortlakeret.
Derudover er bilen udstyret med 17-tommer alufælge, LED-forlygter, sportssæder med Alcantara/stof-betræk, klimaanlæg, syv tommer multimedie touch skærm med bakkamera samt nøglefri betjening. Den sorte farve fra taget går desuden igen på spejle, antenne og hækspoiler.
Altid fuld sikkerhedspakke
Frontgrillen har ligeledes fået en sort lakering for at give bilen et gennemført udtryk. På stationcar-udgaven Auris Tourings Sports suppleres det sortlakerede tag med sorte tagrælinger.
Toyota Auris er som standard altid udstyret med sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bl.a. indeholder automatisk nødbremse ved hastigheder op til 80 km/t, vejskilteassistent, automatisk op- og nedblænding af fjernlyset – samt linjevogter, der akustisk advarer, hvis man overskrider vejstriber uden at give tegn med blinklyset.
Bygges i Storbritannien
Auris er udviklet og designet i Europa og bliver produceret på Toyota-fabrikken i Burnaston i Storbritannien.
I Danmark tror importøren mest på hybridmodellerne. Et af målene med hybridteknologien er at mindske behovet for, at benzinmotor arbejder, når man kører i byen.
Ifølge data indsamlet fra over 1.800 prøvekørsler af Toyotas hybridbiler i Danmark kan man køre på ren el i gennemsnitligt op til halvdelen af tiden bag rattet. Det er medvirkende til at begrænse udledningen af CO2, kvælstoffer og partikler.