Nissan har I flere år vist vejen frem i Crossover-klassen med Qashqai – og den nyeste model er uden sidestykke den bedste nogensinde.

Nissan fik mange prygl fra især pressen, da første serie blev vist på biludstillingen i Paris i september 2006, for den højbede Crossover, som Nissan kaldte den, betød et farvel til bl.a. sedanmodellen Primera, som især i Storbritannien var godt sælgende.

Men Nissan havde set rigtigt, for i dag er der i omegnen af 20 konkurrerende Crossover modeller. Til gengæld har man været gode til at opgradere bilen løbende, og den seneste skete sidste efterår.

Undgår skader

Bedre komfort med bedre sæder i de dyrere modeller, bedre isolering og bedre materialer og forbedret instrumentering med nyt D-formet rat (med flad bund) og 7-tommer touchscreen med navigation og fortsat Bird View ”Around View Monitor,” så man kan se omkring bilen og dermed undgå påkørsler.

Udmærket også fordi de er ret brede A-stolper og store sidespejle, som nedsætter udsynet skråt fremad.

Måske på byggepladsen, for Qashqai er i den 130 hk dieseludgave med firehjulstræk, som vi har prøvet et rigtigt lille trækdyr, som har et 1,5 kubikmeter varerum og må køre med 1,8 tons på krogen.

4×4 og manuelt gear

4×4 betyder, at man kun kan få 6-trins manuelt gear, for det hænger ikke sammen med den trinløse X-Tronic automatgear (CVT-milliongear) – opfundet til DAF personbiler af hollænderen Van Doorne i 60’erne, som Nissan arbejder med i en moderne udformning. Et skift til en dobbeltkobling ville løse problemet.

Udover Bird View systemet har Qashqai en del sikkerhedsudstyr – bl.a. nødbremsesystem med fodgængeradvarsel, men der er ikke ACC (adaptiv fartpilot), som kommer senere i år i forbindelse med Nissans Propilot-udstyr.

Til gengæld er der bl.a. linjevogter, skiltegenkendelse og Blind Spot advarsel (der advarer, hvis en trafikant gemmer sig i den blinde vinkel), træthedsalarm og bakkamera. Dertil advarsel for tværkommende trafik, når man bakker. For økonomien er der stop/start system.

LED lys i topmodel

Udstyret omfatter i Tekna+ også LED lygter, BOSE audioanlæg og panorama glastag, der ikke kan åbnes. Det kan kun fås til den større X-Trail.

Støjen er som nævnt sænket betragteligt, men lydefri ved accelerationer er den nu ikke. Den er noget højgearet, og vi gik i stå nogle gange ved igangsætning.

I bykørsel skal man i fjerde gear for at have trækkraft ved 50 km/t (ved 1.350 omdrejninger). I femte gear er der trækkraft fra 60 km/t og i sjette gear først fra 70 km/t (ved samme omdrejningstal).

Godt vejgreb

På vejen har man en velkørende bil med sikkert vejgreb, og i den nyeste udgave er undervognen strammet op og styretøjet virker mere præcist, og det er godt i hurtige sving. Den nye udgave kendes bl.a. på sit LED signatur-kørelys.

Den er i det hele taget meget rar at køre i – også med de nye og mere velformede sæder.

Testbilen med Tekna+ udstyr havde læderindtræk (design måske ikke lige i min stil.) Sædet kan dog indstilles elektrisk med hukommelse, så kørestillingen er god. Der er varme i begge forsæder og på taget er der nu hajfinne-antenne.

Geværrum i Van

I Van udgaven får man aflæggerum under varerummet (geværrum) – godt, for der er ikke lås på handskerummet.

Der er aflæggerum også bagest under gulvet og ingen negativ læssekant.

Udvendigt er den 780 mm – typisk for en højbenet bil. Der er tillige midterboks i bilen. Her gemmer sig (lidt upraktisk) USB stik.

Super-lavprofildæk

Testbilen kørte på fancy 19-tommer alufælge og Michelin 225/45 super-lavprofildæk – og de er bedst til gode asfaltveje, får ujævnheder og grusveje kan man godt mærke.

Nissan Qashqai kom ud af 2017 på en samlet andenplads, hvis man samler både personbils- og varebilsudgaver.

Salget af gulplademodeller faldt dog fra 389- til 271 enheder fra 2016. Personbilssalget steg til gengæld i samme periode fra 4.345- til 7.013 enheder.

Tekniske data Nissan Qashqai 1,6 diesel 4×4 Tekna+ Van:
Motor: R4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.588 ccm.
Ydelse: 130 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Gear: manuel 6 trin.
Trækkraft: Fra 1.350 omdr.
(4. fra 50 km/t, 5. fra 60 km/t, 6. fra 70 km/t)
Topfart: 190 km/t.
Brændstofforbrug g/s: 20,4 km/l.
CO2-emission: 129 g/km.
Affjedring for: Uafhængig McPherson.
Affjedring bag: Uafhængig multilink.
4×4: Torson differentiale bag.
Bremser: vent. skiver – ABS, esc, EDB, BA.
Dæk: Michelin Pilot Sport 295/45 ZR 19.
Styretøj: Elektrisk m. servo.
Varerum volumen: 15,3 kubikmeter.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.030/1.602 kg.
Nyttelast: 512 kg.
Trailervægt: 1.800 kg.
Frihøjde: 182 mm.
Læssehøjde bag: 780 mm.
Garanti fabrik: 3 år/100.000 km.
Vejhjælp: 3 år.
Garanti rustgennemtæring: 12 år.
Pris Qashqai Tekna+ Van fra: 262.009 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk