Diesel er mange erhvervskunder med begrænsede kørselsbehov lidt tilbageholdende overfor – og el er andre kunder måske ikke klar til endnu.
Derfor ser man en vis stigning i valget af benzinmotor i små varebiler – som ikke er så smidige som dieselmotoren, men alligevel har en pæn rækkevidde – som i hvert fald er fin til ture i byen og omegnen. Ofte til knap så tunge emner.
Så varebilen midt imellem kunne så blive den nye Citan med benzinmotor.
Få benzinudgaver
Det er dog fortsat begrænset, hvor mange benzinudgaver, der sælges af bilen – nemlig 26 enheder eller 8,6 pct. af det samlede Citan-salg i første halvår.
Teknikken i Citan-serien er generelt kendt fra forgængeren – men resten af bilen er helt ny. Bygget i samarbejde med Renault – og dermed søstermodel til Renault Kangoo i nyeste aftapning.
Samlet liger Citan generelt nummer tre i klassen – med en salgsstigning på 115 pct. i forhold til samme periode i 2021. Hos importøren forventer man en markedsandel i klassen på 10 procent, hvor man tidligere var nede på to-tre pct.
Eludgave senere i år
Senere på året kommer Citan for første gang også elektrisk – senere i 2022 – men også her har tyskerne fin-tunet den franske teknik.
Citan kommer desuden i en el-luksusudgave med tilnavnet EQT – ligesom Vito fås i el-luksusudgaven EQV.
Vi prøver benzinudgaven
Vi har tidligere prøvet den nye Citan i dieseludgave, men vi har nu været rundt om benzinudgaven.
Man sidder godt bag rattet – og der er et godt vejgreb. Det skyldes måske den tyske fin-tuning af affjedringen.
Den virker således mere fast affjedret end Kangoo. Linjevogteren (vejbaneassistenten) sørger for at trække bilen på plads i vejbanen.
Fra 50 km/t i femte
Bilen er rimelig smidig – og trak fra 1.250 omdrejninger – og fra 50 km/t i femte og fra 60 km/t i sjette gear.
Styringen er meget fast og præcis – rattet kan indstilles i to retninger. Vi skal også nævne bilen hill start ved afsæt på en bakke.
Sæderne med varme yder god støtte – og der er armlæn. Men enten sidder man med for lidt benplads og god hældning – eller god benplads og lodret siddestilling. Man savner større afstand til adskillelsen. Vi savnede også en handskerumslås – men ellers var der rimelig aflæggeplads.
Bedre trailervægt
Læssehøjden er behagelige 61 cm. Vi skal især pege på, at trailervægten er på 1.500 kg – hvor den før kun var på 1.050 kg.
Testbilen var en lang udgave – og senere i år kommer så den ekstra lange udgave. Der er seks kraftige fastgørelseskroge i varerummet – og fire mindre kroge. Dertil plastbund.
Meget udstyr
Citan 110 testbilen koster eksklusiv moms 213.798 kr. – men den fås fra 177.376 kr. plus moms.
Merprisen for testbilen skyldes ekstraudstyr som navigation, lakerede kofangere, parkerings-pakke, lyspakke, aktiv sikkerhedspakke, sædevarme i passagersæde og ekstern dynamik-pakke (inklusive aluminiumsfælge.)
Af andet udstyr kan vi nævne læderrat med multifunktion, el-indstillelige sidespejle med varme, to knager til jakker, bakkamera, gasdæmpet frontklap, tågelys for og bag, midterboks, to USB stik, 12 volt stik, to kopholdere – og to flaskeholdere i dørene.
Adaptiv fartpilot på vej
Citan byder sikkerhedsmæssigt på nødbremse, sidevindsassistent, bremseassistent, 2-vejs justerbart rat, blindvinkelassistent, træthedsovervågning, regnsensor og tågelys. Inden længe følger mulighed for adaptiv fartpilot.
Nødbremse er på vej til at blive lovkrav på varebiler – som på personbiler – og det vil formentlig også snart ske for adaptiv fartpilot.
Citan fås nu også med automatgear.
Samarbejde i over 10 år
Renault har bygget Citan for Mercedes i mere end ti år, men nu har Mercedes været med til udviklingen fra begyndelsen, mens man før blev hægtet på en eksisterende model.
Den nye Mercedes-Benz Citan har fået et design, hvor man ikke er i tvivl om tilhørsels-forholdet til resten af produkterne fra den tyske fabrik.
Citan i den nye udgave er fronten og kabinen helt sin egen. Med samme forlygter som f.eks. B-klasse personbilen fra Mercedes og samme DNA som alle Mercedes-Benz varebiler.
Tal med din Citan
I forhold til Kangoo har Citan en anden front, andre sæder og helt anderledes instrumentering – plus det særlige MBUX system, så man kan tale med sin Citan – som i andre Mercedes køretøjer.
Bilen har bl.a. det nye MBUX system multimedia-system, hvor man kan tale med bilen – som standardudstyr – inklusiv 7-tommer touchscreen og DAB radio.
Der er også forbindelsessystemet Mercedes Me, hvor man er forbundet til sit værksted – og hvor man selv kan følge med i bilens ve og vel via en app. I lyset af de mange indbrud, der er på varebiler i dag, har importøren valgt at udvikle en tyverisikring som option.
Van of the Year 2022
Mercedes-Benz og Renault er også fælles om den store hæder, som det var at få Internationale Van of the Year prisen for 2022 – for Citan og Kangoo.
De to fabrikker har dog hver deres specialiteter – således har Renault deres Open Sesame døre uden B-søjle med bred åbning for sig selv.
Tyskerne mener, at sikkerheden er større med en normal B-søjle.
—
Mercedes-Benz Citan 110 Lang PRO:
Motor: 4 cyl. benzin.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 102 hk v. 4.500 omdr.
Moment: 200 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 14,9 km/l.
CO2 emission: 153 g/km.
Acc. 0-100 km/t: 14,3 sek.
Topfart: 168 km/t.
Gearskift: 6 trin manuel.
Træk: Forhjulstræk.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr. (50 km/t i 5. Gear.)
Dæk: 205/60 R 16 (Michelin Alpin 5).
Akselafstand: 2.716 mm.
Læssehøjde: 589 mm.
Nyttelast: 459 kg.
Totalvægt: 1.970 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Max. last: 782 kg.
Varerum max. 2,4 kubikmeter.
Volumen: 2.517 liter
Længde varerum: 1.539 mm. (max 1.806 mm)
Højde x bredde varerum: 1.256 x 1.524 mm.
Hjulkasser: 1.240 mm
Sidedøre: 451 x 1.059 mm.
Bagdøre: 1.135 x 1.256 m.
Vendediameter: 11,2 m.
Styretøj: Elektronisk.
Bremser: vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Leasing: Fra 1.395 kr. ekskl . moms (25.000 kr. indskud/48 mdr./15.000 kr. pr. år).
Billigste Citan 108 CDI: 166.840 kr. ekskl. moms.
Testbil pris ekskl. moms: 213.798 kr.
Pris ekskl. moms: Fra 177.376 kr. plus moms.