De fleste elbiler kan knap nok trække en havetrailer – men BMW vil det anderledes og har med sin elektriske SUV udgave med betegnelsen IX lanceret en bil, der kan trække en trailer på 2,5 tons.
Det åbner muligheder for selv entreprenører, der gerne vil køre grønt – men hidtil ikke har kunne tage på job med sin maskintrailer med minigraver spændt efter.
Men da bilen trods udpræget brug af kulfiber vejer tre tons i sig selv, kan man kun køre med 750 kg. trailer med B kørekort. Så man skal minimum have BE kort for at udnytte de 2,5 tons.
427 km rækkevidde
Samtidig har IX er WLTP snit-rækkevidde på 427 km, så det er ikke kun en tur rundt i nabolaget, der er muligt – men også hele regionen.
Selv om en tung trailer jo gør indhug på rækkevidden – som den jo også gør i en dieselbil. Her tænker man bare ikke på det – fordi en dieselbil har så lang rækkevidde på en tankfuld.
Men så kan man jo også hurtiglade bilen – med 80 pct. strøm på en halv time eller kortere, hvis man kan lade med de 115 kWh, som er lovet.
1.800 liter varerum
Efter et par hundrede kilometer ladede vi den helt op – med 39,9 kWh – og så var der 427 rækkevidde på tælleren. Vi kørte så ekstra 150 km – i høj grad motorvej – og så viste systemet 57 pct. tilbage eller 233 km rækkevidde.
IX er en kæmpe SUV tæt på X7 benzin/dieseludgaven, så der er masser af plads til gods. Faktisk over 1.800 liter i en Van-version.
Konceptbilen iNext
Bilen opstod som konceptbil i 2018 med navnet iNext, og er altså nu virkelighed.
Prisen på knap 700.000 kroner på hvide plader for en bil med alt det udstyr, som man (næsten) kan drømme om, er lav, da afgiften er beskeden – først fra en halv million kroner.
Er rækkevidden ikke god nok, kan man for 300.000 kr. ekstra få endnu mere rækkevidde (630 km).
Spar 130.000 kroner
Begge biler som Van vil alene betyde, at man sparer momsen – men for testbilen er det trods alt også en besparelse på 130.000 kroner.
Samtidig skal vi nævne, at bilen har luftaffjedring – og derfor ikke hænger med halen selv med fuld last. Gulvet er tilmed helt plant og bagklappen opereres elektrisk.
Bilen havde en del ekstraudstyr – bl.a. krystalelementer i form af drejehjul til indstillinger samt sædejustering og gearvælger, men det kan jo undværes. Ligesom de voldsomme 22 tommer alufælge – standard 20 tommer fælge er fine nok.
ACC skal tilkøbes
Adaptiv fartpilot er underligt nok ikke standard – men skal tilkøbes via en Driving assistent – og man skal ind i menuerne for at indstille afstand til bilen foran. Det skal man lige træne en gang eller to. Adaptiv fartpilot er forresten bedst på motorvej.
Generelt er der færre knapper at betjene end i andre BMW’er. Der er også betjeningspanel i træ, som er svært at betjene – fordi man ikke kan se, hvad der står med de hvide typer i træet. Men her er der styring af navigation, parkeringskamera og køre-modes.
Styring via app
Man kan også styre 15 tommer touch-skærmen med bevægelser (uden at røre) – virker lidt syret.
Som i lastbiler bevæger rattet sig i lodret position, når døren åbnes – bare helt automatisk. Ved valg af comfortpakke kan man styre bilen via en app på sin telefon – f.eks. til åbning af bilen.
Vi skal også nævne, at touchskærmen nærmest svæver, at rattet er 6-kantet, at bilen havde stort panorama glastag – samt der er trådløs oplader til mobiltelefonen – plus en ekstra mobil-opbevaring. Der er også flere usb-stik
Firehjulstræk
Køreassistenterne virker tilfredsstillende – og bilen ligger godt på motorvejen. Bilen er født med to elmotorer, der fungerer som firehjulstræk og dermed mere stabil kørsel. Vi skal også nævne linjevogter, som virker god – samt blindvinkel-assistent og Head Up Display.
Bilen er god til at samle strøm op (rekuperation). Og så er den ganske hurtig, som er kendetegnende for mange elbiler. Og så siger bilen nærmest ingenting – selv dæk og vindstøj har BMW fået skruet ned for.
Seks-kantet rat
Bilens seks-kantede og eldrevne læderrat er meget specielt – og tykt – og det eldrevne og specialdesignede lædersæde giver prima komfort.
Det høje gulv uden en nedsænkning til benene betyder, at man sidder lidt akavet – vel som i en racerbil.
Der er heller ikke normalt dørhåndtag – man trykker på en knap, og døren går op. Udvendigt er dørhåndtaget indfældet – og særlige riller sikrer, at man kan låse døren.
Kun til pynt
Bilen er godt skruet sammen med fin materialekvalitet, som man må forvente af en stor BMW.
Den kæmpe kølergrill er kun til pynt – og udstyret med 3D printet mønster. En elbil behøver nemlig ikke køling som en benzin- eller dieselbil.
Af andre detaljer skal vi nævne front- og hækspoiler, 22 tommer alufælge, stor midterboks, tågelys for og bag samt laser-lygter – som giver super god lygteføring.
–
Faktaboks BMW IX:
Ydelse: 326 hk.
Moment: 630 Nm.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sekund.
Rækkevidde WLTP: 425 km.
Elektrisk forbrug: 194 Wh/km.
Batteri: 71 kWh.
Elmotorer: 2.
Opladning 11 kW: 7 timer.
Lynladning 115 kW: Ca. 15 min.
Træk: 4×4.
Køreklar vægt: 2.440 kg.
Nyttelast: 570 kg.
Trailervægt: 2,5 tons.
Læssehøjde: 790 mm.
Varerum: ca. 1.800 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for og bag. esc. ABS.
Dæk: Bridgestone Alenza 275/40 R 22.
Sikkerhed: 5 stjerner EuroNCAP.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Pris testbil fra: 699.000 kr.
Gule plader ex moms: Fra ca. 530.000 kr.