TEGERNSEE

Først var der 2,5 liters dieselmotorer til Opels nye Vivaro – et begrænset salg udenfor Norden betød, at der blev 2-liter motorer til overs – og nu er nye Euro 6 miljøkrav allerede i 2016 for varebiler under 3,5 tons, at fabrikkerne må down-size, så det betyder 1,6 liters motorer – men nu også med biturbo-lader.

Det giver fint drejningsmoment og gode accelerationstider – men der er ikke den samme trækkraft i højt gear ved lave omdrejninger. Til gengæld kører de nye motorer ganske langt på literen – op til 16,9 km/l ved blandet kørsel.

Men ved testen af den nye Opel i Sydtyskland bad gearskifte-indikatoren hele tiden om et lavere gear i det kuperede terræn. Vores 140 hk-testbil var omkring halvt lastet – men i sjette gear skal op omkring 80-90 km/t, før der er trækkraft til rådighed.

De to andre biler, vi prøvede, var 115 hk med læs og 120 hk biturbo uden læs. Den 115 hestes havde det lidt hårdt på bakkerne – mens 120 hk udgaven uden læs var ganske hurtig. Men under alle forhold var støjniveauet meget lavt.

Eco-mode sparer brændstof
Momentet er henholdsvis 260-, 300-, 320- og 240 Nm ved 1.500 omdrejninger. Kørsel i ECOMode  mindsker brændstofforbruget med 10 pct.

I Danmark vil de nye biler nok klare sig glimrende med læs – for der er ikke så mange bakker som i Sydtyskland – men med læs skal gearene nok bruges flittigt. Automatgear kommer først om halvandet år.

Sæderne er nye – og ryglånet kan fældes længere tilbage, så man får en mere bekvem kørestilling. Rattet er også multiindstilleligt. De fleste udgaver har justerbar lændestøtte samt armlæn. Gearskiftet – seks trin – er letgående at arbejde med. I kabinen er der masser af aflæggeplads – faktisk 27 liter. Der er bl.a. plads til A4 papirer i handskerummet. Der er også stik til iPhone og Bluetooth.

Bulen er mindre
Forgængerens karakteristiske bule over kabinen er knap så fremherskende mere, men pladsen bag rattet er den samme. Designet er inspireret af bl.a. personbilen Insignia – det særlige ”Blade” design har givet bilen elegante linjer. Luftmodstandskoefficienten er lav for denne type bil – nemlig 0,34 Cw.

Den nye Vivaro er sammen med søstermodellen Renault Trafic helt nye biler fra inderst til yderst – og som nævnt inklusive nye motorer, der er så miljørigtige, at også Mercedes-Benz har valgt denne motor til den kommende Vito. Dog kun i mindste udgave – og uden turbo.

Mercedes har i forvejen et tæt samarbejde med Renault, der bygger motorerne. Men mens Renault bygger deres Trafic i Frankrig, så bygger General Motors deres Opel/Vauxhall Vivaro i England (Luton nord for London).

120 heste udgave bliver bestseller
”I Danmark er det den 120 hestes biturbo udgave, der skal sælges mest – godt 50 pct. – efterfulgt af den 115 hk uden turbo med 20-25 pct. – og derefter den 140 hestes biturbo med 15 pct. Under 10 pct. vil salget af modellen med 90 hk blive, siger Bent Steen Jensen,” varebilchef hos Opel Danmark.

Der blev solgt 900 eksemplarer af den nuværende Vivaro i fjor plus ca. 200 minibusudgaver. I år er tallet 400 plus 100 busudgaver – i år til dato er det nok til en fjerdeplads i varebilsstatistikken. Flot af en bil, der blev lanceret for 12 år siden.

Positivt ved den nye udgave er trailervægten på to tons med bremser – for alle udgaver. Bestilles bilen med anhængertræk, får man automatisk trailerstabilitets system med i købet. Prisen bliver nok tæt på prisen i dag – det vil sige ca. 3.000 kr.

Mere plads til godset
Bilen er større end tidligere – nu mellem 5,2- og 8,6 kubikmeter. Nævnes skal også muligheder for at få bilen med fartpilot, bakkamera, klimaanlæg, nøglefri start, lakeret kofanger og spejle.

Vivaro kommer i tre udstyrsniveauer – Essentia, Edition og Sportive, hvor Opel Danmark forventer at sælge fleste Edition udgaver. Standard bliver bl.a. én airbag – men man kan få seks airbags.

Testbilerne var højt specificerede med bl.a. navigationssystem (der er to udgaver) og et særligt ”Mobile Office” pakke med nedfældeligt midtersæde med mulighed for at sætte en skriveplade fast. På instrumentbrættet kan fås holdere til både iPad/Smartphone og iPhone/Tablet. Men det er ekstraudstyr – ligesom sædevarme, der koster 1.500 kr. i dag.

Flex-cargo ekstraudstyr
Det koster også ekstra at få bilen med flex-cargo indretning, hvor der er en låge i adskillelsen, så man kan placere ekstra lange genstande op til 4,15 meter, som kan nå længst fremme i kabinen. Bilen fås i to længder og to højder. Bagdørene kan låses i 90 grader position ved transport af lange genstande. Der er op til 10 fastgørelseskroge i varerummet.

Der er nu to års fabriksgaranti eller 40.000 km. Standard er nu esc (ESP) stabilitetssystem.
Samtidig med den nye Vivaro og Movano-serie satser Opel på et øget flådesalg med flere dedikerede erhvervsbilssælgere.

Bilen kommer til salg 7. september.

Fakta Vivaro 120 hk biturbo:

Motor 4 cyl. biturbo.

Slagvolumen: 1,6 liter

Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.

Moment: 320 Nm. v. 1.500 omdr.

Økonomi g/s: 16,9 km/l.

Vendediameter: fra 11,8 m.

Varerum: 2.537 x 1.662 x 1.387 mm.

Mellem hjulkasser: 1.268 mm

Læssehøjde: 552 mm.

Bagdøre: 1.284 x 1.030 mm.

Varerum 5,2-8,6 kubikmeter.

Anhænger m. bremser: 2.000 kg.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk