Bilfabrikkerne investerer milliarder i at udvikle motorer, der opfylder Euro 6 emissions normen fra EU. Og de har travlt. For selv om varebiler først skal opfylde normen i september 2016 – så er de fleste fabrikker klar nu, for mange varebiler sælges også som personbiler – og omvendt.
Lastbilproducenterne har dog opfyldt reglerne siden årsskiftet 2013/2014 – så teknologien har været kendt længe.
PSA, moderselskab for Citroën og Peugeot, er klar med deres Euro 6 motorer – både benzin- og dieselmotorer.
Motorekspert fra PSA
I forbindelse med introduktionen af C3 den nye C4 med BlueHDI teknologi havde Citroën Danmark inviteret en af motoreksperterne fra PSA i Paris op for at forklare, hvordan systemet fungerer.
”For dieselmotorerne betyder det, at der skal arbejdes med SCR, Selective Catalyst Reduction, i katalysatoren – samt at der skal tilsættes AdBlue, et urinstof, der skal genopfyldes hver 20.000 km. Der kan være 17 liter AdBlue i tanken,” fortalte udviklings-chefingeniør Francois Galliot.
Det er let nok, for der sidder en ekstra studs under samme påfyldningsklap, hvor man fylder dieselolie – så man kan ikke tage fejl. AdBlue kan fyldes i med en lille 1,9 liters plastikdunk, der kan købes på servicestationer for ca. 85 kroner – men man kan også få systemet fyldt op på værkstedet. Endelig er der tanke, hvor der er særlige AdBlue standere.
Bilen fortæller selv
”Bilens instrumentbræt fortæller også, når det er tid til at tænke på genopfyldningen. Første advarsel kommer, når der er 2.400 km. tilbage. Mellem 2.400 og 600 km tilbage, giver bilen et lille bip ved start og en lampe blinker. Efter de 600 km. lyser lampen konstant. Ignorerer man lampen og AdBlue tanken løber tør, kan man ikke starte bilen,” sagde Galliot.
PSA har testet den nye Euro 6 teknologi over mange tusinde kilometer – bl.a. i vinterkonditioner i Finland. Men Euro 6 teknikken er kompliceret – fordi det er svært på samme tid at få bugt med NOx’erne og CO2 udledningen.
Teknikken skal klare NOx-udslip (kvælstofilter). Og det gør den effektivt – næsten 100 pct af NOx’erne elimineres. CO2 udledningen er sværere at få ned.
Partikelfilter
Dertil kommer så kulilter og kulbrinter (fanges af Oxidations katalysatoren) samt partikler. Efter SCR/ADBlue behandlingen passerer udstødningsgassen gennem et partikelfilter.
For at forbedre CO2 udledningen har PSA endvidere forbedret momentet i motorerne – for 120hk udgaven fra 285- til 300 Nm, i 100 hk udgaven fra 230- til 254 Nm og i den lille 75 hk dieselmaskine fra 160- til 230 Nm. Endelig har man nedsat friktionen i motorerne, vægten på flere komponenter, optimerede balanceaksler samt forbedrede olie- og vandpumper.
Det harmonerer også godt med, at fabrikkerne i 2020 skal holde en CO2 udledning i gennemsnit for alle koncernens biler på 95 g/km.
Ved forbrændingen af dieselolien er det bedst med den højst mulige temperatur i forbrændingskammeret.
De nye Euro 6 modeller
I denne weekend er der premiere på C3 og den opdaterede C4 model med de nye Euro 6 motorer. Det gælder både benzinmodeller af PureTech familien på 110 og 130 hk – og dieselmodeller af BlueHDI familien med 100 og 120 hk. Til benzinmodellerne fås et nyt EAT6 traditionelt automatgear.
De 3-cylindrede Pure Tech benzinmotorer er udviklet og produceret i Frankrig af PSA Peugeot Citroën. Sammen med Stop&Start giver det et EU-mix for PureTech 130 S&S EAT6 på op til 20,8 km/ liter og en reduktion af CO2 på 49 g i forhold til VTi 120 med 4-trins automatgear, idet udledningen af CO2 er på blot 110 g/km, når bilen er udstyret med dæk med lav rullemodstand.
PureTech 130 S&S med 6-trins manuelt gear har et EU-mix på op til 21,3 km/liter med en udledning af CO2 på 107 g/km.
BlueHDI fra 2013
I slutningen af 2013 introducerede Citroën en ny generation dieselmotorer med navnet BlueHDi, som lever op til de kommende Euro 6 emissionsnormer. Den nye teknologi gør det muligt at reducere NOx udledningen med op til 90 pct. og samtidig reducere udledningen af CO2 med op til 4 pct.
Det danske modelprogram i frtobindelse med de nye C3- og C4 serier omfatter BlueHDi 100 S&S med 5-trins manuel og BlueHDi 120 S&S med 6-trins manuel gearkasse.
Cylindervolumen er på 1.560 ccm, og den maksimale effekt er på 100 hk ved 3.750 omdr./min., 120 hk ved 3.500 omdr./min. Momentet ved 1.750 omdr./min. er forbedret til 254 Nm for BlueHDi 100 S&S og til 300 Nm for BlueHDi 120 S&S.
Over 30 km/l
EU-mix for BlueHDi 100 S&S er op til 30,3 km/liter med dæk med lav rulle-modstand og udledningen af CO2 kun er 86 g/km.
For BlueHDi 120 S&S med samme dæk er EU-mix op til 27,8 liter/km med en udledning på 93 g CO2 /km.
Ud over på C4 tilbyder Citroën gratis opgraderingspakker på flere modeller. Som eksempel kan nævnes C3 BlueHDi 100 S&S, som er udstyret med en Euro 6 motor og Stop&Start. Den har et EU-mix på op til 33,3 km/liter, og udledningen af CO2 er blot 79 g pr. km.
Grøn afgift på 120 kr.
Ud over de lavere omkostninger til brændstof betyder det også en halvårlig grøn ejerafgift på blot 120 kr.
Citroën C4 sælges både på hvide- og gule nummerplader. Samme BlueHDI teknologi vil senere kunne fås til Citroën Berlingo – også som varebil.
Vi prøvede både den 100- og 120 hestes Euro6 Blue HDI motor i et par timer i Nordsjælland i forbindelse med introduktionen af C4 og den nye BlueHDI terknologi – og begge motorer er ganske hurtige. Men i bykørsel er man nødt til at køre i tredje gear for at holde de 50 km/t fartgrænse – så gearingen er ret høj. Men det er prisen for at være grøn.
Fakta om emissioner (kilde Dinex A/S):
Nitrogenoxider (NOx)
• Kvælstofoxider består af NO og NO2 og er skabt i forbindelse med luftindtag og konverterer til nitrat.
• Meget giftig for mennesker og fører til smogdannelse.
• Ofte vanskelig at reducere, men dette kan opnås ved brug af f.eks. DiNOx® og SCR-systemer.
Partikler (PM)
• Smogdannelse, kræftfremkaldende.
• Organisk/uorganisk. Meget usundt for mennesker.
• Kan blive reduceret med et partikelfiltersystem, f.eks. DiPEX® (cordierit filter), DiSiC® (siliciumcarbid filter) eller DiDOC+® (åben partiel filter).
Kulbrinte (HC)
• Giftig, kræftfremkaldende, smogdannelse.
• Kan oxideres af en speciel metalkatalysator.
• Konverterer til CO2 og vand.
• Kan blive reduceret med et partikelfiltersystem, f.eks. DiPEX® (cordierit filter), DiSiC® (siliciumcarbid filter) eller DiDOC+® (åben partiel filter).
Kulilte (CO)
• Akut giftigt
• Kan oxideres af en speciel metalkatalysator
• Konverterer til CO2
• Kan blive reduceret med et partikelfiltersystem, f.eks. DiPEX® (cordierit filter), DiSiC® (siliciumcarbid filter) eller DiDOC+® (åben partiel filter).
Dinex Aktiv Regeneration (AR) System
Et ekstra brændersystem der giver højere temperatur i udstødningsstrømmen. Dette sikrer, at partikelfiltre altid kan rense partiklerne, selvom man har lave temperaturer i udstødningen på grund af køretøjets køremønster.
Dinex Partikelfilter
Renser udstødningsgassen med 95-98 pct. for PM, CO og HC. Filteret er en keramisk komponent belagt med enten platin eller anden belægningsformel. I nogle tilfælde, hvis køretøjet er en meget gammel Pre-Euro 1-klassifikationen, er det nødvendigt at tilføje en ekstra katalysator for at sikre, at det gamle køretøj renser emissionen på den forventede måde.
Dinex SCR-katalysator Filter
Renser udstødningsgassen for NOx med 80-95 pct. SCR-katalysator er en keramisk coated komponent. For at SCR virker, er det nødvendigt at tilføre urea “AdBlue” i udstødningsgassen ved hjælp af en pumpe og et kontrolsystem.