(GENÈVE)

En SUV model bliver den første Borgward bilmodel i nyere tid – siden konkursen i Bremen i 1961.

Borgward anno 2015 vil blive vist første gang i september – premieren fejres på den internationale biludstilling IAA i Frankfurt. Senere kommer både varebiler og el-biler.

Det tidligere så hæderkronede bilmærke har været på vej til en reetablering i 10 år – med barnebarnet Christian Borgward i spidsen. Han er barnebarn af Carl Friedrich Wilhelm Borgward, der grundlagde mærket i 1919.

To mia. kroner til fabrikken
Der skal investeres to mia. kroner i etableringen af en fabrik i Stuttgart – og et par hundrede medarbejdere skal tilknyttes produktionen, der efter sigende skal foregå, hvor der tidligere var en IBM-fabrik.

Samtidig har man indgået et samarbejde med den kinesiske lastbilproducent Foton – formentlig med henblik på en lokal produktion i Kina.

Ledelsen af Borgward udover Christian Borgward består af vicepræsident  og CEO Karlheinz L. Knöss.

Borgward kører endnu
På den oprindelige fabrik i Bremen bygges der i dag Mercedes-modeller. Produktionen indledtes i 1978 – og der er i dag 12.500 medarbejdere. Og er byens største private arbejdsplads, som det også var i Borgward tiden.

De mest kendte Borgward modeller var Isabella – men man byggede også biler som Lloyd, Goliath og Arabella. I de bedste år var der 24.000 medarbejdere på fabrikken i Bremen.

I dag kører der fortsat mange Borgward biler rundt – også herhjemme, hvor der er  Borgward klubber.

Global markedsføring
De kommende Borgward-modeller vil være tro mod grundlæggerens ideer fra 1919 – at bygge biler af høj kvalitet. De vil være i luksussegmentet – og bilerne skal være bemærkelsesværdige. Bilerne skal sælges globalt – i et digitalt netværk.

Sådan udtalte Borgward-ledelsen på biludstillingen i Genève, hvor bilnavnet officielt blev genoplivet – med en stor stand, hvor der dog kun var en model fra mærkets storhedstid.

Planen er at introducere tre modeller hvert år – så man vil stå med komplet produktlinje. I 50’erne byggede man alt fra små biler til store varebiler, og det er ikke udelukket, at man vil gøre det samme fremover.

Innovative – med norsk design
Borgward biler skal fortsat være kendt som driftssikre, robuste, elegante og innovative. De bliver teknisk på et højt niveau – og man vil følge udviklingen og bl.a. tilbyde biler med alternative drivliner så som elbiler og avancerede el-løsninger. Designchef er nordmanden Einar Hereide.

Hereide udtalte i Genève bl.a., at man vil være forud for kunderne og forstå samfundet og kulturen i tiden. Således skabe innovative løsninger, som kunderne i dag ikke har kendskab til.

At man vil satse på e-mobilitet er ikke nyt for Borgward – man byggede faktisk en letvægts el-lastbil i 20’erne.

To-vejs kommunikation
Af andre nytænkninger er to-vejs kommunikation mellem bil og fører. Her vil man også se Borgwards telematic koncept kaldet Multiple Interaction.

Et koncept, der vil ændre den måde, som man tænker om en bil. Den bliver ens personlige assistent, kollega, underholder, informations-udbyder og opsynsmand – uanset hvor man befinder sig.

Borgward satser på intet mindre end en gen-opfindelse af det automotive sociale eco-system.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk