Renault Trucks’ ingeniører og designere i Lyon arbejder på en fremstillingsproces med metal 3D-print inden for metalemner, der skal øge motorers effektivitet.
Fremtidens teknologi er hurtigt ved at blive en realitet, og det ses ud fra de komplekse dele, der allerede med succes er afprøvet i en Euro 6-motor.
Powertrain Engineering afdelingen hos Renault Trucks i Lyon (under Volvo Group Trucks) arbejder på en fremtidig motorfremstillingsproces.
DTI 5 motor
En prototype på en DTI 5 4-cylindret Euro 6 trin C motor til gruppens mindre lastbiler er blevet designet udelukkende ved hjælp af 3D-print.
Selvom den komplette motor allerede var færdigdesignet virtuelt, blev vippearme og knastaksler fremstillet af metal 3D-print og med held testet i 600 timer inde i en Euro 6-motor.
“Målet med dette projekt er at demonstrere den positive indvirkning, som metalblandingen har på en motors størrelse og vægt. Denne proces har gjort det muligt for os at reducere vægten af en 4-cylindret motor med hele 120 kg svarende til ca. 25 pct. Testene beviste holdbarheden af motorkomponenter lavet i metal 3D-print. Det er ikke bare kosmetisk.”
“Det siger Damien Lemasson, projektleder hos Renault Trucks.
Nye muligheder
Metalblandingsfremstillingen åbner nye muligheder for udviklingen af termiske motorer.
Denne proces, som virker ved at tilsætte materialer lag efter lag, kan anvendes til at skabe komplekse organiske former samt optimere dimensioneringen af dele og reducere antallet af samleprocesser og dermed antallet af komponenter i en motor.
“Additiv fremstillingsvirksomhed frigør os fra begrænsninger og tillader større kreativitet hos ingeniørerne. Denne procedure er en kilde til banebrydende teknologi til fremtidens motorer, der vil blive lettere og mere funktionelle og dermed have en optimal ydeevne,” siger Damien Lemasson.
25 pct. reduktion
Antallet af komponenter i DTI 5 motoren er blevet reduceret med 25 pct., hvilket svarer til 200 færre dele.
For transportvirksomheder medfører metal 3D-print flere fordele. De vil kunne optimere deres flådes samlede driftsomkostninger, og en reduktion i motorvolumen vil betyde større nyttelast og lavere brændstofforbrug.
Til små serier
På kort sigt kan denne fremstillingsprocedure bruges til meget specifikke enheder eller små serier.
I forlængelse af de indledende forsøg, vil ingeniørerne fortsætte med at arbejde med 3D-print fremstillingsprocessen for yderligere at øge ydeevnen og funktionaliteten af lastbilkomponenter.