(MÜNCHEN)

Den nye Volkswagen Transporter 6.1 er spækket med sikkerhedsudstyr – helt på linje med fabrikkens nyeste personbiler.

Der er nu yderligere ni assistentsystemer, så der i alt er 20 systemer. Mange er standard mens andre er ekstraudstyr, men her er det de enkelte importlande, der sammensætter udstyret på bilerne.

At man kan tilbyde de mange nye assistentsystemer skyldes indførelse af elektromekanisk styring – en detalje, der normalt sker ved lancering af en totalt ny bil.

Nødbremsesystem

I forvejen kunne man tilbyde både adaptiv fartpilot og nødbremsesystemet City Brake – nu fås også linjevogter og sidevinds-assistent, som også fås til den større Crafter.

Fra bl.a. Crafter kommer bilen så også med trailer assist, så kan let kan bakke med sin trailer samt parc assist til at lette parkering – samt skiltegenkendelse og sideassistent.

Den nye Transporter har verdenspremiere i disse dage på entreprenørmessen ”Bauma 2019” – verdens største messe af sin art, der afholdes hvert tredje år – en messe, der frem til 14. april ventes at få en halv million besøgende fra 200 lande.

Busudgave i februar

Minibusudgaven af T6.1 blev allerede vist i februar, hvor VOTY.dk rapporterede fra et arrangement i Wolfsburg. Men produktionen af varebilsudgaven er langt større end minibusudgaven – kaldet Multivan.

På Bauma messen ses T6.1 dels som kassevogn, dels som mandskabsvogn (dobbeltkabine) med lad – men det er muligt at bestille sin Transporter i hundredvis af udgaver – også 4×4 udgave, som jo især er interessant for entreprenører.

Holde til T7 i 2024

Bestyrelsesmedlem i Volkswagen Nutzfahrzeuge Hans-Jürgen Löw holdt den nye Transporter over dåben på standen på Bauma – og fortalte, at en den nye T6.1 skulle holde i hvert fald i syv-otte år – selv om T6.1 langt hen ad vejen er et facelift.

Bogstaveligt talt – set udefra – med ny front med LED lygter og større kølergitter. Der er også bakkamera inklusive udsyn i vinkler, så man ser mere af bilen.

Som den første T6 bygges den nye Transporter på MQB platformen – og bl.a. varerummet er videreført bortset fra en lem i adskillelsen, så man kan transportere længere genstande (plus 40 cm). Der er også 230 volt strømstik.

To skærme

Udover assistentsystemerne handler det om ny instrumentering – med to touchscreens – en mellem hovedinstrumenterne og den større otte- eller 9,2 tommer skærm midt på instrumentbrættet med bl.a. navigation.

Skærmen er drejet, så bilens chauffør lettere kan aflæse den. Der er nu integreret sim-kort, så man kan høre sin yndlings radio-station endnu længere på en tur.

I den forbindelse er bilen helt opdateret, når det kælder connectivity, så flådechefen kan holde styr på bilens position og være on-line med chaufføren. Man kan via en app være forbundet til bilen og eksempelvis tænde for varmeapparatet via telefonen.

Diesel og elektrisk

Kabinen og varerummet er også udstyret med LED-lys. I det hele taget findes halogenlys ikke længere. El-ruder.

Motorerne opfylder de seneste miljøkrav kaldet 6D Temp – og yder 90-, 110 og 150 hk med enkelt-turbo diesel motorer og en dobbelt-turbo diesel på 199 hk.

En eludgave er udviklet af firmaet ABT med38,8- eller 77,6 kW batterikapacitet som har rækkevidde på ca. 400 kilometer efter den udgående og optimistiske NEDC måling. Topfart 120 km/t – nyttelast 1,2 tons. Ydelse 112 hk og moment 200 Nm. Til 100 km/t når man på 17 sekunder.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk