Det var en overraskelse, da Ford valgte at markedsføre den elektriske Ford Mustang Mach E i Danmark (og Europa) – og overraskelsen blev ikke mindre, da Ford annoncerede den amerikanske firehjulstrækker Bronco til lancering midt i indeværende år.

I forvejen sælges også amerikanske Ford Explorer – og nu er der måske en chance for, at endnu en amerikaner fra Ford lander i Danmark – via officielle kanaler – for den bil, som vi taler om, fås allerede via parallelimport.

Der er tale om Ford F.150 Lightning – men Ford i Danmark kan dog ikke love noget.

I USA er den ikke dyrere end en benzinudgave – men her ville den blive billigere på grund af tilskuddet til elbiler. Prisniveauet i USA er fra knap 40.000- til knap 100.000 Dollars alt efter model. F-150 er iøvrigt generelt den mest solgte bilmodel i USA gennem mange år.

Kørende elværk

Det handler om Fords i USA så populære F-150 i seneste eludgave. Tilnavnet er Lightning (lyn), som passer godt til en elbil – og på, hvordan en elbil kan se ud – og kan bruges til.

For ud over at være elbil, kan den bruges som elværk (power-to-grid) ved sommerhuset eller for håndværksmesteren – via strømudtag.

Mange blev skuffede, da Ford brugte sportsvognsnavnet Mustang til en elektrisk personbil – og i USA blev mange skuffede, da den barskeste benzinudgave af F-150 pludselig blev til en elbil. VOTY.dk har for næsten 25 år siden prøvet den første Lightning benziner i USA – og vi var mildt sagt begejstrede.

Ikke en skuffelse

Fantastiske præstationer – da vi kørte den på den klassiske hovedvej Route 66 i Arizona tilbage i 1999 – men vi skal hilse og sige, at den elektriske Lightning ikke er en skuffelse.

Den er dels i pagt med tiden som elbil – og så har den vilde præstationer og når til 100 km/t på 4,5 sekunder med 563 hk og 1.050 Nm – et drejningsmoment som en lastbil.

Det oplevede vi forleden, da vi fik mulighed for at køre en kort tur i den nye Lightning, der lige nu er på europæisk charmeoffensiv.

Letkørt super-truck

Vi havde ikke mulighed for off road kørsel – som den mestrer – men der er fire måder at vælge brugen af biler: normal, sport, off-road og tow (altså kørsel med trailer.)  I terrænet kan vi oplyse, at til- og frakørselsvinklerne er 24,4- og 23,6 grader. Rampevinklen er 17,6 grader.

Vi kørte motorvej, hvor man virkelig skulle passe på speedometret – og vi kørte på små snoede biveje.

Det ER en stor bil – officielt en halvanden ton pick up, som de kaldes over there – hvor vi herhjemme kører 1-tons pick up så som Ford Ranger – med det vænner man sig til. Især, når man er vant til at køre lastbil. Og i USA kaldes bilen jo også en truck.

Men den er faktisk letkørt – som en stor radiobil. Og så har den uafhængig affjedring for og bag. Så fint vejgreb.

Trailervægt i USA 4,5 tons

Men det er også et køretøj, der i USA kan køre med 4,5 tons på krogen med max. trailer tow pakke – og har en 900 kg nyttelast.

Ford har sat alle sejl til, og der er nærmest ingen grænser for gimmicks – som dog er meget spændende.
Bagklappen (elektrisk) gemmer på en stige, der kan trækkes ud – inklusive gelænder. Dertil plads til skruetvinger og indbygget tommestok.

Fortil åbnes fronten også elektrisk og gemmer på en 400 liter frunk (bagagerum) med ekstra rum nedenunder til snavsede støvler – inklusive afløb.

Væk med gearvælgeren

I kabinen har Ford tænkt meget på Lightning som jobbil – således kan gearvælgeren vippes ned i midterkonsollen – og en plade kan vippes over som et stort bord.

Dertil kommer masser af aflæggeplads. Der er samme touchscreen som i Mustang Mach-E på 15,5 tommer.

Vi prøvede topmodellen Platinum – og vi fra udstyrslisten nævne bl.a. LED lygter, SYNC 4 infotainment, navigation, 360 grader kamera, B&O musikanlæg, elektrisk glassoltag, 22 tommer alufælge – og indvendigt lædersæder for og bag (bilen er ikke en Van i USA). Alt opdateres Over The Air (OTA:)

Op til 480 km rækkevidde

Teknologisk er bilen også avanceret – man kan få et skøn over, hvor meget man har lastet i bilen og på traileren – og derudfra få et gæt på den nye rækkevidde.

For fylder man op kan man halvere rækkevidden, som i bedste fald for en tom bil kan være 480 km – med det store batteri på 131 kW.

I USA er den delvist selvkørende – man kan køre uden at holde hænderne på rattet på udvalgte strækninger.

Ladetid fra 41 minutter

Via wall-boks hjemme eller i firmaet tager det ca. otte timer at lade det store batteri – med DC-lader på farten 15-80 pct. på 41 minutter, er meldingen fra Ford. Batteriet vejer 800 kg – og brugbag kapacitet er 131 kWh.

Ford investerer 50 milliarder US Dollars frem til 2026, hvor alle Ford-biler, der sælges i Europa skal være elektriske eller plug-in hybrid.

I 2030 skal alle Ford personbiler i Europa være elektriske – og samme år skal alle Fords europæiske varebiler være elektriske eller plug-in hybrid. I 2035 skal alle Fords køretøjer solgt i Europa være elektriske.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk