(LISSABON)
Renaults lavprismærke Dacia er blevet forøget med den mest interessante bil fra producenten i mange år – nemlig Jogger med den 1,6-liters, 4-cylindrede mild-hybrid teknik på 96 hk – kombineret med et 1,2 kWh batteri, som er koblet på to elmotorer. Teknikken kendes fra bl.a. Renault Clio og Captur.
Jogger kom i fjor med 1-liters benzinmotor med kun tre cylindre – med de fire cylindre er motorgangen mere behagelig.
Det betyder samtidig 143 hk i stedet for 110 hk i den nuværende Jogger. Men ikke nok med, at teknikken er gennemprøvet – så følger der automatgear med – uden kobling og synkronisering.
Kæmpe potentiale
Præstationerne er også forbedret i forhold til 1,0-liters udgaven. Man når i hybridudgaven 100 km/t på 9,8 sekunder i stedet for 11,2 sekunder. Kombinationen af el og benzin sikrer også bedre trækkraft – og lavere støjniveau. Topfarten opgives til 167 km/t – lidt mindre end i den rene benzinudgave.
I korte træk mener Nikolaj Elgaard, produktchef hos Dacia i Danmark, at der er et kæmpe potentiale for bilen – bl.a. som varebil – men trailervægten er dog begrænset til 750 kg.
”Alle slags kunder vil se en fordel i den nye bil. Ikke så meget fordi det er en hybrid, men fordi automatgear er meget efterspurgt – og ville vi kunne levere en stor rummelig syv personers til eksempelvis Flextrafik,” siger Nikolai Elgaard.
Pris og levering ukendt
Eneste udfordring lige nu er, at importøren i Danmark endnu ikke har færdig forhandlet en pris på bilen – og at et lanceringstidspunkt er ikke fastlagt. Salget i f.eks. Frankrig er til sammenlignng lige begyndt.
Det bliver dog i løbet af året, fortalte pr-chef Søren Hyltoft, Renault Danmark, under præsentationen af bilen i Portugal forleden.
Vi kørte bilen over flere hundrede kilometer mellem Lissabon, Sintra og Cascais – såvel motorvej, landevej som små snoede biveje – og med uafhængig affjedring for og semi-uafhængig affjedring bag har den et godt vejgreb. Man sidder godt bag rattet (læder) i det højdejusterbare sæde med rimelig støtte.
Meget letkørt
Bilen er særdeles letkørt, og som lavprisbil er den ikke fyldt med indviklet computerteknik, som kræver intens træning. Det vil mange være glade for. Der er dog nyt instrumentbræt med digital syv tommer skærm – som i Clio og Captur.
Hybrid modellen er mere økonomisk. I stedet for at køre 17,7 km/l i snit i den 1-liters udgave – kører man nu 20,4 km/l. Det skyldes bl.a., at bilen altid starter på el – og i bykørsel kører på el op mod 80 pct. af tiden. Det giver op mod 40 pct. besparelse i bykørsel.
Rækkevidden er op mod 900 km – bl.a. takket B-pedal, så energien fra opbremsning og friløb samles op. Der er 70 pct. forbedret motorbremse end i 1-liter udgaven – og man sparer mere på bremserne. Det sikrer en blødere kørsel.
Ikke adaptiv fartpilot
Hvis man skal bruge bilen som taxi – eller bare er en stor familie – er syv sæder standard, og pladsen på bageste række er overraskende god. Vi kan nævne, at tagrælingen kan ændres til tagbøjler – og mulighed for 80 kg taglast.
Bilen er meget veludstyret – selv om Dacia ikke tilbyder adaptiv fartpilot. Til gengæld er der blindvinkel-assistent, nødbremse, dæktryksindikator og fartpilot. Designet på hybridudgaven er identisk med benzinudgaven.
Renault Danmark håber på, at de kan få lidt flere udgaver af Jogget end hidtil, hvor tildelingen kun har været 365 enheder – mens resten af Europa har fået 82.000 enheder af den rumænsk byggede bil.