(STUTTGART)

1996 var året, da den første Mercedes-Benz Vito så dagens lys på fabrikken i Vitoria i Nordspanien – nu, 29 år efter, er fabrikken klar til en helt ny generation af Van’s og varebiler med betegnelsen Van Electric Architecture (VAN.EA).

Den allerførste prototype kaldet Vision V er en luksus-minibus – og den vises hverken i Spanien eller i Tyskland først, men i Kina – på biludstillingen i Shanghai, der åbner i dag.

Vision V vil dog ende på Mercedes-museet i Stuttgart efter turné på diverse biludstillinger – for den ekstreme showcar passer ikke ind i mange bilkøberes økonomi.

Også som Maybach udgave

Men rygter vil vide, at den nye rigtige minibus – V klassens afløser – i hvert fald i Kina bliver markedsført både som Mercedes og Maybach – fabrikkens luksusmærke.

Da vi for nylig var til Seoul Mobility Show i Korea, havde Maybacn sin helt egen stand.

For i Østen stiger firmabilen i graderne i takt med forfremmelser – og helt i toppen er der til slut kun biler som Maybach, Bentley og Range Rover tilbage. Og de fyldte også gadebilleder i Seoul – sammen med specialudgaver af BMW , Audi og Lexus

Vito-afløser til salg i 2026

Mercedes-Benz vil med de nye Vans totalt adskille varebilen fra minibussen i fremtiden. Det skal bare være top-luksus for måske fire passagerer – hvor vi Europa mest vil se en minibus med otte passagerer.

Den første rigtige Mercedes-Benz Van – som nævnt afløseren for V-Class/Viano/EQV minibussen – er allerede på markedet herhjemme i 2026.

Men en afløser for Vito Van er først klar i 2027 ifølge den danske importør. Derefter følger så en helt ny Mercedes-Benz Sprinter på samme platform – måske i 2028.

VAN.EA og VAN.CA

VOTY.dk var til sneak preview på Vision V i Stuttgart for et par måneder siden – og det mest spændende er, at den som nævnt er bygget på den nye platform for elektriske varebiler (VAN.EA).

Men da salget af elbiler er faldende mange steder i Europa, er man vendt på en tallerken – og  tilbyder så også en dieseludgave – kaldet VAN.CA. for Combustion Architecture.

De deler dog for 70 pct’s vedkommende de samme dele – og bygges på samme samlebånd i Spanien.

Skubbet udfasning

Fabrikken har derfor skubbet udfasningen af benzin og diesel til 2035.

I den første Vito model var der tale om en platform til benzin- og dieselmotorer – først senere kom en eludgave. Tilpasset samme platform. Nu er det så omvendt. Udgangspunktet er el-platformen.

Den nye Van fra Mercedes skal også bygges i Kina – og i USA. Foruden i Europa (Vitoria fabrikken i Spanien) for Vito og V-klasse – samt i Tyskland (Düsseldorf og Berlin) for Sprinter. Sidstnævnte skal også bygges i Polen.

Designet i Frankrig

Designet på Vision V står fabrikkens designere – med designer Gregory Blanchet i spidsen – fra designcentret i sydfranske Nice for.

De vandt den interne designkonkurrence over designafdelingerne i Karlsbach i USA, Sindelfingen i Tyskland – og i Kina.

Der er ingen sammenhæng mellem den gamle- og kommende nye Van-generation.

Nyeste teknologi

Der er tale om et kvartespring med nyeste el-teknologi med 800 V. Der er tale om 22 kW design med WLTP rækkevidde på 500 km.

Vores mødes med Vision V var spændende.

Vi mødte en bil med en lysende Mercedes-stjerne i fronten – og inden døre med instrumentering fra de dyreste personbiler med tre skærme i bilens bredde.

Business Class

Dertil to specielle sæder fortil og ”privat lounge” med to sove-sæder bagi kendt fra flyene Business Class.

Alle stole er beklædt  i hvidt nappalæder.

Bagtil er der en stor bagrude med en ramme med 450 tredimensionelle lameller, der gør det ud for baglygter og bremselys.

65 tommer TV-skærm

Foran stolene kan man rulle et 65 tommer Dolby-Atmos biograf-lærred ned – i bilens bredde – og vælge film eller spil – eller bruge skærmen som computerskærm i jobbet.

Mens man vederkvæger sig med et glas bobler – og lyden fra de 42 højtalere og et væld af spotlights.

24 tommer alufælge

Vision V har en lavere taglinje end den endelige Van-model – og Vision V har 24 tommer alu-fælge mod 22 tommer i afløseren for  V klasse udgaven.

Vision V har også solceller i taget – og den har ingen B-stolpe. Man kan også skifte farver i kabinen og der er ikke sparet på brug af krom. Der er tillige medstyrende bagaksel.

Der var ikke rigtig plads til bagage – men det er der i den kommende V-klasse. Her er der skinner i gulvet til at flytte rundt på sæderne, der også kan dreje rundt som en konference-kupé som ekstraudstyr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk